Olutjätti Heineken joutui kritiikin kohteeksi uuden mainoksensa tiimoilta.
Heinekenin kevytolutta varten julkaistu mainos on vedetty pois televisiosta ja internetistä. Mainoksessa baarimikko laittaa olutpullon eteenpäin, se liukuu kolmen tummaihoisen ihmisen ohi, päätyy vaalean ihmisen eteen ja lopussa ruudulle tulee teksti "Sometimes lighter is better" – joskus kevyempi on parempi.
Englannin kielessä sanalla "light" voi myös viitata esimerkiksi värisävyihin, joten mainoslauseen voi tulkita myös tarkoittamaan "joskus vaaleampi on parempi".
Mainos herätti närää sen nähneissä ihmisissä. Esimerkiksi räppäri Chance The Rapper otti mainokseen kantaa Twitterissä.
– Tuntuu, että jotkut yritykset tekevät tarkoituksella selkeästi rasistisia mainoksia saadakseen enemmän katselukertoja. Sen vuoksi minun ei ehkä pitäisi postata siitä, mutta uusi Heinekenin "joskus vaaleampi on parempi" -mainos on kammottavan rasistinen, tähtimuusikko kirjoitti.
Heineken vastasi kohuun julkaisemalla tiedotteen. Olutyritys sanoi mainoksen viestin menneen ohi, sloganissa puhutaan luonnollisesti oluesta. Yritys aikoo käyttää saamaansa palautetta tehdäkseen parempia kampanjoita tulevaisuudessa.
Lähde: MarketWatch