Työntekijäpula toden totta näkyy ravintola-alalla ympäri maailman. Amerikkalainen pizzaketju toivoo nyt asiakkailta, etteivät he valitsisi ruoille kotiinkuljetusta, kertoo CNN.
Yhdysvalloissa toimiva Domino’s-pizzaketju kärsii monen alan toimijan lailla työntekijäpulasta. Pizzojen suosio ei kuitenkaan näytä hiipumisen merkkejä ja yhä useampi asiakas valitsee pandemian myötä kotiinkuljetuksen. Käytännössä pizzaketjulla olisi siis kotiinkuljetuksille paljon kysyntää, mutta ei riittävästi työntekijöitä suorittamaan kuljetustehtäviä.
Ongelman uskotaan kärjistyvän helmikuussa, kun Yhdysvalloissa järjestetään perinteinen Super Bowl -loppuottelu. Kyseinen ottelupäivä on yksi pizzaketjun suurimmista myyntipäivistä vuosittain.
Domino's maksaa asiakkaille siitä, etteivät he valitse kotiinkuljetusta
Pattitilanteen myötä Domino´s on päätynyt epätavalliseen ratkaisuun. Ketju lupaa nyt maksaa kolme dollaria tippiä jokaisesta netissä tehdystä tilauksesta, joka noudetaan itse ravintolasta. Käytännössä ketju maksaa siis siitä, ettei asiakas valitse kotiinkuljetusta. Summan voi käyttää tuleviin tilauksiin ja kampanja on voimassa toukokuun loppupuolelle saakka.
CNN:n mukaan työntekijäpula on vaivannut Yhdysvalloissa viime aikoina erityisesti matalapalkkaisilla aloilla. Lisäksi tuotantokustannukset ja raaka-aineiden hinnat ovat nousseet, minkä johdosta esimerkiksi Domino’s-ketjussa on jouduttu muuttamaan tarjouskampanjoita. Esimerkiksi kanansiipikampanjassa siipien määrää on laskettu kymmenestä kahdeksaan.
Domino’sin toimitusjohtaja Richard Allisonin mukaan raaka-aineiden hinta tulee nousemaan jopa 8–10 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Vaikka pizzamyynnit ovatkin pandemian aikana räjähtäneet, on Domino’s-ketju kärsinyt CNN:n mukaan viime aikoina tappiota.
Lue myös: Tässä on ylivoimaisesti paras tapa lämmittää pizza
Lähde: CNN
Videolla: Tiesitkö, että pakastepizzan voi tehdä myös voileipägrillissä?
0:50