Prosenttirajan nosto ei vakuuta viiniasiantuntijaa – "Onko viini niin erikoinen asia, että...?"

KATSO MYÖS: "Liian vahvaa kaljaa tai liian laihaa viiniä" – näin kansa ajattelee alkoholiprosentin nostosta kaupoissa

Suomessa on väännetty pitkään siitä, pitäisikö viinit tuoda ruokakauppoihin ja saada näin paremmin ihmisten saataville.

Perjantaina iltapäivällä julkaistavasta hallitusohjelmasta on tihkunut sen verran tietoa, että vahvojen viinien tiedetään pysyvän Alkossa ainakin toistaiseksi.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun viiniasiantuntija ja lehtori Jouko Mykkäsen mukaan  olisi mielenkiintoista saada vahvemmat viinit ruokakauppoihin. Viinin hankkiminen on Mykkäsen mielestä turhan hankalaa tällä hetkellä.

– Iso osa suomalaisista asuu lähellä Alkoa, mutta on paljon ihmisiä, joilla on jopa kymmeniä kilometrejä lähimpään Alkoon. Mutta lähimpään kauppaan on 500 metriä. Onko viini niin erikoinen asia, että sitä pitää hakea autolla jostain, kun voisi kävelläkin? Mykkänen totesi Huomenta Suomessa.

"Olutvalikoimaan tulee paljon laajennusta ruokakaupoissa"

Uutistoimisto STT:n tietojen mukaan hallitusneuvotteluissa on päästy sopuun, että kaupoissa myytävän alkoholin enimmäisprosentti nousee 5,5 prosentista kahdeksaan.

Tämä avaisi ovet myös miedommille viineille. Alle kahdeksan prosentin viinien osuus on kuitenkin Mykkäsen mukaan marginaalinen.

– Se [prosenttirajan nosto] on ennen kaikkea tärkeä oluen kohdalla. Olutvalikoimaan tulee paljon laajennusta ruokakaupoissa. Tosin tämän hetken tilastojen mukaan niiden osuus myynnistä on kokonaiskulutuksesta alle yksi prosentti.

– Tämä on isompi poliittinen päätös kuin käytännön päätös.

Juomakäyttäytyminen on muuttunut

Viiniasiantuntija Jouko Mykkäsen mukaan viiniä on alettu käyttää 2000-luvulla Suomessa yhä enemmän ruokajuomana.

Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia viinin laadusta.

– Ihmiset eivät juo enää valtavia määriä tusinaviinejä, vaan juovat vähemmän ja kun juovat, juovat vähän parempaa. Ja ehkä silloinkin toivottavasti vähän vähemmän, Mykkänen sanoo.

– Me keskiluokkaistutaan.

Myös suomalaisten mieltymykset viinin maun suhteen ovat muuttuneet.

Mykkäsen mukaan vielä parikymmentä vuotta sitten suosituin viini Suomessa oli puolimakea valkoviini. Sittemmin erittäin hapokkaat ja kuivat kuohuviinit ovat kasvattaneet suosiotaan.

– Valkoviineissä ei enää makeutta kaivata, vaan ne ovat kuivia. Maku on muuttunut: on tullut hapokkuutta, karvautta ja on varmaan tullut herkkyyttä ihmisten makuaisteihin.

Sukupolvien välillä on myös varmasti eroja, Mykkänen uumoilee.

– Vanhat ihmiset ovat ehkä tottuneet hieman toisen tyyppiseen alkoholikulttuuriin. Nuoret ovat paljon tarkempia sen suhteen, mitä suuhunsa laittavat, niin tässä kuin monessa muussa suhteessa.

Miten suomalaisten maku viinin suhteen on muuttunut vuosikymmenien aikana? 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!