Tämän päivän valtatrendit – helppous, elämyksellisyys, hyvinvointi ja vastuullisuus – näkyvät ruokakaupassa muun muassa vegetuotteiden, kotimaisen kalan ja alkoholittoman oluen kasvuna. Näistä erityisesti yksi tuoteryhmä teki viime vuonna ennennäkemättömän läpimurron.
S-ruokakaupoissa on viime vuosien ajan tehty töitä kotimaisen kalan puolesta. Kauppoihin on muun muassa tuotu sesonkikalakonsepti ja kalatarjontaa monipuolistettu. Kun kalakampanja lanseerattiin vuoden 2019 alussa, tapahtui jotain täysin ennennäkemätöntä: kalan myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa yli 20 prosenttia yhdessä päivässä – ja pysyi sillä tasolla.
– Koko tuoteryhmän kehitys on täysin poikkeuksellinen ja muutos tapahtui käytännössä yhdessä yössä. Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo.
Kalabuumi kasvaa entisestään
Oksan mukaan kalassa on vieläkin isomman buumin mahdollisuus ja erityisesti tiettyjen kalalajien myynnille odotetaan kasvavaa myyntiä. Oksa ennakoi, että tänä vuonna nähdään läpimurtotuotteita, jotka ovat helposti valmistettavia ja joissa käytetään sesongin mukaisia vähemmän hyödynnettyjä kotimaisia kaloja, kuten silakkaa tai särkikaloja.
– Itämeri on esimerkiksi täynnä silakkaa, josta tällä hetkellä vain 5 prosenttia päätyy ihmisten suuhun. Suomalaiset haluavat syödä kalaa paljon enemmän, mutta sitä pidetään kalliina ja valmistamistakin työläänä.
Kalabuumi näkyy myös muissa kaupoissa ja myös valikoiman vastuullisuuteen panostetaan entistä enemmän. Esimerkiksi K-ryhmän ruokakaupat noudattavat K-ryhmän kala- ja äyriäislinjausta eikä niiden valikoimissa ole WWF:n kalaoppaassa vältettäviksi luokiteltuja lajeja. K-ruokakaupat suosivat valikoimissaan kestäviä kalakantoja ja MSC- ja ASC -sertifioituja toimittajia.
Lue myös: Kuva kiteyttää neronleimauksen: Simppeli muutos kaupan sipsihyllyllä saa miettimään, miksi näin ei ole tehty aina
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.