Jo useamman vuoden ajan cocktail-listoja hallinneen Aperol Spritzin suosio ei näytä hiipumisen merkkejä. Mutta miksi sata vuotta vanha juoma on juuri nyt erityisen suosittua?
Ilmojen lämpiäminen tarkoittaa samalla myös terassikauden alkamista. Monesti ei tarvitse kuin vilkaista juomista nauttivien ihmisten suuntaan huomatakseen, mikä juoma on tänäkin kesänä ihmisten mieleen – Aperol Spritz.
Toisin kuin voisi luulla, tämä sosiaalisen median fiideissä toistuvasti esiintyvä juoma ei ole mikään uusi keksintö, vaan sen juuret ulottuvat sadan vuoden taakse.
Sosiaalinen media nosti juoman pinnalle
Vuonna 1919 italialaisyhtiön lanseeraama juoma oli alun perin suunnattu naisille ja urheilullisille ihmisille sen matalan alkoholipitoisuuden vuoksi.
Vuosikymmenen puolivälissä Aperolia ja kuohuviiniä sisältävästä ocktailista tuli suosittu Italiassa, mutta vasta 2000-luvun alussa raikas kesäjuoma nousi koko maailman tietoisuuteen – kiitos monen juomaa hehkuttaneen kuuluisan näyttelijän, kuten Sherlock Holmesin rooleista tunnetun Benedict Cumberbatchin.
Maltillisesti alkoholia sisältävä juoma istuu erinomaisesti nykypäivän terveyttä ja matala-alkoholisia juomia korostaviin trendeihin. Aperolin suosiosta puhuttaessa ei voida ohittaa myöskään juoman ulkonäköä – oranssin värinen kesäjuoma istuu ulkonäkönsä puolesta täydellisesti sosiaaliseen mediaan.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Yksi syy juoman suosion räjähdysmäiseen kasvuun löytyy valmistaja Grupo Camparin vuonna 2014 Manchester Unitedin kanssa solmimasta jättimäisestä mainoskampanjasta, joka piti sisällään niin oheistarvikkeita kuin juoman ympärille rakennettuja tapahtumia.
Syitä juoman suosioon löytyy siis monia, ja varmaa on, että Aperol Spritz ei ihan heti tule katoamaan ihmisten laseista.
Lähteet: Metro, IrishTimes