Konvehtirasioihin tehdään muutoksia maltillisesti, sillä perinteitä vaalivia kuluttajia ei haluta harmistuttaa liian suurilla muutoksilla.
Jouluna perinteitä arvostetaan ja moni haluaa palata joulupöydässä tuttujen ja perinteisten makujen pariin. Erilaiset suklaakonvehdit ja makeiset ovat myös osa joulunajan herkuttelua ja tietyistä makeisista on muodostunut yhtä lailla osa joulun perinteitä.
Makeisten valmistajat kuitenkin toisinaan muuttavat konvehtien valikoimaansa ja uudistukset voivat joskus herättää tunteita kuluttajissa. Kysyimmekin Fazerilta ja Pandalta millaisia uudistuksia joulun makeisiin tehdään ja miten ne on otettu vastaan.
– Pandan joulunajan kesto-suosikkia Juhlapöydän konvehteja -rasiaa on päivitetty vuosien varrella erittäin maltillisesti, Pandan kuluttajapalvelun edustaja Eeva Räihä kertoo.
Panda tuo kuitenkin tänä jouluna uutuuksia markkinoille uusien konvehtirasioiden muodossa, esimerkkeinä Minttu Klassikkokonvehdit ja Suosikki Konvehtimix. Räihän mukaan uudistukset ja uutuusmaut saavat kuluttajilta yleensä hyvän vastaanoton, sillä uutuudet tuovat vaihtelua joulunajan tarjoiluihin.
Fazerin makeisten edustaja Liisa Eerola muistelee, että Fazerin Present-rasiaan vuorostaan tuotiin viime vuonna muutama kokonaan uusi maku. Tänä vuonna valikoimaan ei ole tehty muutoksia.
Suomalaiset antavat aktiivisesti palautetta
Pandan Räihä kertoo, että kuluttajat antavat aktiivisesti palautetta ja toivovat uudenlaisia makuja ja tuotteita. Myös vanhoja klassikoita kysellään aika ajoin takaisin.
Palautetta seurataan ja toiveita otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan.
– Kuluttajien toiveesta konvehtirasiamme ovat nyt gluteenittomia, Räihä sanoo.
Eerola kertoo myös, että Karl Fazer Travel -suklaalevyjen kehittämisessä kuunneltiin kuluttajien toiveita makuyhdistelmistä. Kenties samoja makuja tavataan jatkossa myös joulukonvehtien valikoimissa.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.