Lakritsi on vallannut tilaa niin ravintoloiden ruokalistoilta kuin kauppojenkin hyllyiltä.
Suklaa on monelle joulun, ja miksei jo syksynkin ajan tyypillinen herkku. Nyt kuitenkin lakritsi on noussut kilpailemaan suklaan rinnalle kuluttajien suosiosta. Tämän muotiherkun suosio näkyy niin meillä kuin maailmallakin.
– Laku on maailmalla aika trendikäs tuote. Siihen on liitetty paljon uusia asioita, kuten suolaisia- ja makeita reseptejä sekä erilaisia kursseja, Fazerin senior brand manager Soile Motsakov-Nykopp kertoi Ruoka, Viini & Hyvä elämä -messuilla.
TIESITKÖ? Helsingin Wanhassa Satamassa vietetään Lakritsi- ja salmiakkifestareita 14.–15.11.2015.
Vallannut tilaa monella saralla
Lakritsia näkee nykyisin monen ravintolan ruokalistoilla. Lakritsia löytyy niin jälkiruoista kuin pihvienkin kastikkeista.
Lakritsi-intoilu näkyy osaltaan myös kirjallisuudessa, sillä tähän makeiseen keskittyviä tieto- ja ruokakirjoja on julkaistu viime vuosina useampikin.
Myös uusia, lakritsiin ja lakritsilahjoihin keskittyviä myymälöitä on avattu tiheään. Mutta miksi lakritsi on yhtäkkiä noussut niin suosituksi lahjaksi ja trendituotteeksi?
– Lakritsi koetaan henkilökohtaisena lahjana, sillä lahjan antajan tulee tietää, että lahjan saaja pitää lakritsista.
Suklaata voi sen sijaan antaa kenelle tahansa, sillä oletetaan että kaikki pitävät suklaasta. Lakritsin kanssa on toisin.
Lakritsin ennustetaan nousevan yhdeksi tämän syksyn suosituimmista makeista lahjoista.