Näin saat parasta palvelua baaritiskillä – viheltelyn välttämisen lisäksi tulee muistaa myös muita tärkeitä käytöstapoja
Pikkujouluhuumassa saattavat käytöstavat helposti unohtua. Makuja.fi keräsi baarimikkojen vinkit baarikäyttäytymiseen.
Eikö baarimikko palvellutkaan sinua, vaikka olit jonossa seuraava? Syynä voi olla epäkohtelias käytöksesi, joten kannattaa kiinnittää huomiota tiettyihin seikkoihin baaritiskillä.
Ole rauhallinen
Baaritiskillä myyjän huomion saamiseksi on keksitty mitä ihmeellisempiä keinoja. Hyvä vinkki on odottaa omaa vuoroa rauhassa.
– Odottaminen voi tuntua pitkältä, varsinkin jos edellisestä drinkistä on pieni tovi. Kyllä se odotusaika on loppupeleissä erittäin lyhyt. Viheltely, napsuttelu ja käden heiluttaminen eivät kuulu hyviin tapoihin, jyväskyläläisen olutravintola Harry´sin ravintolapäällikkö Mikko Paajanen kertoo.
– Baarimikot tekevät töitä molemmilla käsillä ja niin nopeasti ja hyvin kuin ehtivät. Ei kannata hätääntyä, vaikka juomaa ei heti saisikaan. Varsinkin drinkkienteossa menee aikaa, turkulaisen Bar4:n ravintoloitsija Sakke Mäkinen lisää.
Mieti tilaus etukäteen
Tilausta kannattaa miettiä jo etukäteen. Näin säästät niin omaa kuin muidenkin asiakkaidenkin aikaa. Varsinkin pikkujouluaikana tämä korostuu.
– Pikkujouluisin ollaan yleensä liikkeellä isolla porukalla. Parasta palvelua saa niin, että tilataan koko seurueelle kerralla. Koko toiminta hidastuu, jos aletaan vasta jokaisen omalla kohdalla miettimään juomia. Tilausta tulisi miettiä etukäteen, Paajanen muistuttaa.
Myös Mäkisen mukaan tulisi tietää hyvissä ajoin, mitä tilaa.
– Parasta palvelua saa olemalla valmis, kun oma vuoro koittaa.
Käytöstavat kunniaan
Oululaisen ravintola Café Kuluman ravintolapäällikkö Petri Määttä korostaa hyviä käytöstapoja.
– Parasta palvelua saa sillä, että käyttäytyy hyvin. Käyttäytyy asiallisesti varsinkin muita asiakkaita kohtaan. Pahin moka on se, että mennään länkyttämään siihen vieruskaverille tai naapuripöytään.
– Työasiat kannattaa myös puida muualla kuin pikkujouluissa, Määttä lisää.
Älä sorru tällaiseen käyttäytymiseen
Sormien napsuttelu ja huutelu on monille baarimikoille tuttua. Tällainen toiminta ei kuitenkaan nopeuta juoman saamista.
– Kortin vilauttaminen ja muutenkin itsensä esiintuominen on aikalailla viimeinen niitti. Voi olla, että jätetään palveleminen kokonaan väliin tällaisen käytöksen takia, kertoo helsinkiläisen ravintola Groteskin pääbaarimikko Jesse Teerenmaa.
Myös tamperelaisen Bar K:n apulaisjohtajatar Mari Lähdesmäki huomauttaa samasta asiasta.
– Huutelu, sormien napsuttelu ja viheltely ärsyttää. Kyllä meillä saa palvelua siitäkin huolimatta, mutta tällainen toiminta ärsyttää varsinkin silloin, kun on kiire. Parhaiten palvelua saa olemalla hymyileväinen ja odottamalla vuoroaan. Kyllä me huomaamme jokaisen ihmisen, joka tiskillä on.