Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Suomalaisissa ruokakaupoissa jyllää nyt ilmiö, jonka suosiolle ei näy loppua: "Jätämme taaksemme jopa Yhdysvallat"

2:33img
Julkaistu 24.04.2021 17:56

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Yhä useampi asiakas haluaa valita ruokakaupassa suomalaisen tuotteen. Keskon mukaan kotimaisten tuotteiden ja yritysten suosiminen on globaali ilmiö ja Suomi on tässä kansainvälisessä vertailussa huipulla: halumme suosia läheltä tulevaa on korkeampi kuin keskimäärin muualla maailmassa.

K-ruokakauppojen myyntidatan mukaan vuoden 2020 aikana kotimaisten tuotteiden ja erityisesti alkuperämerkittyjen tuotteiden myynti on ollut selvästi markkinakehitystä korkeammalla tasolla. Hyvää Suomesta -merkin myynninkehitys oli +18 prosenttia, Sirkkalehtimerkin +16 prosenttia ja Avainlippumerkin +30 prosenttia. 

Tuoteryhmiä, joissa on korkea kotimaisuusaste, kun tarkastellaan osuutta vähittäismyynnistä:

  • Maitovalmisteet
  • Munat ja munavalmisteet
  • Liha, tuore ja pakastettu
  • Lihajaloste
  • Ravintorasvat
  • Jogurtti, vanukas ja muut välipalat
  • Valmisruoka
  • Juusto
  • Leipä
  • Mureat leivät ja korput

Alkuperämerkittyjen tuotteiden suosio on suurinta Pohjois- ja Itä-Suomessa, kun taas Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa alkuperämerkittyjen tuotteiden osuus ostoskorissa on pienin.

– Tähän vaikuttaa se, että Etelä-Suomessa valikoimat ovat laajimmat, asiakkaiden tarpeet yhä yksilöllisempiä ja vaikutusta on myös vaihtelunhalulla. Toisaalta Uudellamaalla alkuperämerkittyjen tuotteiden myynti kehittyi kuitenkin muihin alueisiin verrattuna keskimääräistä paremmin, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan ja vastuullisuuden johtaja Harri Hovi.

Suomessa kotimaisuuden suosimisen korkeita lukuja selittää sen yhdistäminen vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyden vaateeseen: tiedostavat kuluttajat haluavat tietää, mistä tuote tulee, onko se turvallinen ja luotettava ja he myös haluavat tukea sitä, että suomalainen työ menestyy ja työpaikat säilyvät. 

–  Korona-aika on muuttanut suomalaisten kulutustottumuksia ja se näkyy kotimaisen työn, valmistuksen, ruoan ja palveluiden suosimisena. Jos verrataan globaalisti, niin yleisesti muualla maailmassa noin 65 prosenttia haluaa suosia ostoksissaan oman maansa tuotteita ja palveluita. Meillä vastaava luku on 90 prosenttia. Jätämme taaksemme jopa patriootteina pidetyt Yhdysvallat, jossa paikallisuutta haluaa tukea 79 prosenttia, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Elintarvikkeissa alkuperämerkkejä ovat esimerkiksi Hyvää Suomesta, Avainlippu sekä Sirkkalehti -merkit. Yli 90 prosenttia K:n asiakkaista tunnistaa Hyvää Suomesta ja Avainlippu -merkit. Myös Sirkkalehti on tuttu enemmistölle.​

Lausala muistuttaa, että suomalaisen suosimisella on laaja yhteiskunnallinen merkitys: jos kuluttaja ostaa 10 eurolla kuukaudessa enemmän suomalaista, se tarkoittaa 900 miljoonan euron kysynnän lisäystä kotimaisille yrityksille ja sitä kautta 10 000 uutta työpaikkaa sekä 300 miljoonaa enemmän verotuloja yhteiskunnalle.

Kauppaketjujen kotimaisuusaste ruoan osalta noin 80 prosenttia

Suomalaisten elintarvikkeiden osuus K-ruokakauppojen valikoimasta on  80 prosenttia. Myös S-ryhmä on kertonut vuonna 2020 kotimaisuusasteensa ruoan osalta olevan samaa luokkaa.

Keskolla suomalainen valikoima koostuu alkuperämerkityistä tuotteista, muista brändituotteista, Pirkka-tuotteista, palvelutiskitarjonnasta sekä paikallisesta ja pientuottajien tarjonnasta.

Tuotteiden korkea kotimaisuusaste ei aina ole yksiselitteinen asia, vaan valintoihin vaikuttavat niin saatavuus, hinta, sopivuus tuotteeseen kuin tuotteen valmistamiseen tarvittava osaaminenkin. Kuluttajan valintoja helpottavat erityisesti alkuperämerkit, jotka takaavat, että merkin edellyttämä kotimaisuusaste täyttyy.

– Yhtä lailla asiakkaalle on tärkeää, että voi nähdä ulkomaisen tuotteen alkuperän, sillä yksilölliset tarpeet monimuotoistuvat ja kaupan on kyettävä tarjoamaan asiakkaidensa näköistä valikoimaa. Lopultahan tässäkin asiassa asiakas tekee sen lopullisen ostopäätöksen, mutta me voimme kattaa pöydän niin, että on helppo valita kotimaista, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan johtaja Ari Akseli sanoo. 

Lue myös: AL: Tampereelle avataan ennennäkemätön ruokakauppa, jossa kaikki ruoat ovat ilmaisia

Lähde: Kesko

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa