Helsinkiläisravintola Grotesk on joutunut jälleen erikoisen murska-arvion kohteeksi. Tuore arvostelu herättää kuitenkin kysymyksiä: onko kyse sittenkään aidosta ravintolapalautteesta?
Helsinkiläsravintola Grotesk nousi otsikoihin viime viikolla, kun ravintolatoimenjohtaja Paul Hickman pisti luun kurkkuun ravintolaa arvostelleelle töykeälle asiakkaalle.
Muun muassa hotelli- ja ravintola-arvosteluja sisältävässä TripAdvisor-palvelussa annettiin kiukkuista palautetta, eikä Hickman jäänyt sanattomaksi. Asiakas kertoi palautteessa saaneensa ravintolassa erittäin huonoa palvelua ja joutuneensa ulosheitetyksi äänen korottamisen vuoksi. Ravintolan henkilökunnan mukaan ulosheitto oli johtunut kuitenkin siitä, että asiakas oli muun muassa haukkunut tarjoilijaa toistuvasti "v**** ämmäksi".
Uusi murska-arvio herättää kysymyksiä
Nyt tarina on saanut uuden käänteen, sillä sekä ravintola Groteskin Facebookiin että Tripadvisoriin on ilmestynyt toisella käyttäjäprofiililla jälleen murska-arvio. Tässä englanninkielisessä yhden tähden arvostelussa ravintola Grotesk haukutaan maanrakoon käyttäjä Kaarina P:n toimesta.
Makuja.fi – tykkää meistä Facebookissa!
– Ensin tuli yhden tähden arvio Facebookiin, josta sain ilmoituksen. Se oli todella hirveä palaute. Säikähdin tosissaan, että herranjumala – ollaanko todella voitu toimia näin huonosti? Sitten luin arvostelun vielä uudestaan ja aloin ihmetellä, miksei mitään ole perusteltu, Groteskin ravintolatoimenjohtaja Paul Hickman kertoo Makuja.fi:lle.
"Kaarina P":n arvio:
"Mitä voin sanoa: pahin, töykeä, kamala, hirveä, huono, kaamea, ällöttävä, tylsä, mauton, törkeä, keskiverto, ylihinnoiteltu, huonompi, kehno. Sellainen oli treffi-iltamme Helsingissä, Suomessa. Aviomieheni on lihansyöjä ja hän yrittää aina etsiä parhaat ateriat jokaisesta kaupungista, jossa käymme. Olimme nälkäisiä ja olimme kuulleet Kämp-hotellin conciergeltamme, että tämä olisi hyvä paikka syödä. Paikka sijaitsi lähellä nuorisopainotteisia baareja ja klubeja, ja siellä vaikutti olevan hyvä tunnelma erityistä iltaamme ajatellen. Vähänpä tiesimme. Palvelu oli kamalinta, mitä olen lähiaikoina kokenut. Tarjoilija oli tyly, töykeä ja huusi vastauksensa yksinkertaisiin kysymyksiimme. Hän pelotti minua, suoraan sanottuna. Ruoka ei ollut mistään kotoisin. Rangers Valley Wagyu Flank Steak (38€) sisälsi noin kaksi haukkaisua lihaa ja tuplasti enemmän rasvaa, joten pureskelin yli 50 kertaa muuttaakseni yhden paloista nieltäväksi. Waguy Entrecôte (39€) maistui ennemmin raa'alta kuin harvinaiselta ja sopi paremmin rottweilerin hampaille. Jälkiruoat maistuvat kuin niiden valmistajat eivät pitäisi jälkiruoista eivätkä sinusta. Joten siinä sitä naapuruston vieraanvaraisuutta. Grotesk on kuitenkin keksinyt, kuinka veloittaa paljon rahaa. Tasting menun hinta on 58 €. Vain yksi alkupala on alle 20 € (kurpitsapelmenit, grillattu kesäkurpitsa ja parmesaani 15 €). Loppulaskumme viinin (Château Branaire-Ducru Grand Cru Classé 2006 AC Saint-Julien 98,80 €) ja drinkkien kanssa oli yli 300 €. Sitten kävellään ulos ja yksi työntekijöistä katselee vain iPhoneaan ja toinen tuijottaa tietokonetta. Grotesk, joskus ehkä ollut edelläkävijä, mutta nyt se on vain yksi liharavintola muiden joukossa."
Jos päivitys ei näy, voit katsoa kuvan täältä.
Ravintoloitsijalta jälleen naseva vastaus
Ravintoloitsija ei tässäkään tapauksessa jäänyt sanattomaksi. Hickman selvitti muun muassa, että "Kaarinan" mainitsemaa viiniä on myyty Groteskissa viimeksi joulukuussa.
– Soitin vielä viinimaahantuojalle ja varmistin asian. ”Kaarinan” mainitsemaa lihaa on sen sijaan myyty vasta viime viikosta lähtien, joten ne eivät ole olleet myynnissä samaan aikaan.
Groteskin Hickmanin vastaus palautteeseen:
"Kiitos arviostasi. Ei ole mahdollista, että olet syönyt illallista kanssamme helmikuussa 2016, sillä viini (Château Branaire-Ducru Grand Cru Classé 2006 AC Saint-Julien 98,80 €) on ollut loppuunmyyty maahantuojaltamme (Vinetum) joulukuusta 2015 lähtien ja me myös myimme viimeisen pullon joulukuussa. Ja jos vierailitte jonain muuna ajankohtana, niin meillä on ollut Waguy Entrecôte ruokalistallamme vasta viikosta 10. (Toim.huom. Tähän on lipsahtanut Hickmanin omien sanojen mukaan kirjoitusvirhe, todellisuudessa puhutaan viikosta 6). Olemme hieman hämillämme.
Ole kiltti ja vieraile ensin ravintolassamme ennen kuin annat arviosi.
Ps. Suosittelemme myös, että poistat valeprofiilisi täältä TripAdvisorista sekä Facebookista. Ole mies."
Palautteenantajan Facebook-profiili herättää epäilyksiä
Makuja.fi kaiveli Kaarinan Facebook-profiilia vielä pintaa syvemmältä muun muassa Googlen kuvahaun avulla. Muutaman minuutin tutkimustyö paljasti "Kaarinan" profiilikuvan olevan peräisin sivustolta, jossa kerrotaan erään yrityksen Moskovan toimiston avaamisesta. Kuvassa oleva nainen on ammatiltaan johdon assistentti ja oikealta nimeltään Ludmila.
Hickmanin mukaan Kaarinan Facebook-profiililla on myös useita epäilyttäviä kytköksiä henkilöön, joka kirjoitti alun perin kohun aiheuttaneen arvion Tripadvisoriin. Voisiko siis kyse olla feikkiprofiilista?
"Olen todella neuvoton"
Hickmanin mukaan ravintolalle tulee silloin tällöin negatiivista palautetta ja jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseensä. Yleensä huonoissakin arvioissa on kuitenkin perusteltu hyvin, missä mentiin vikaan. Tällaisista palautteista ravintola voi oikeasti oppia.
”Baareista heitetään viikonloppuisin ulos satoja ihmisiä Suomessa, mutta eivät he kitise asiasta seuraavana aamuna. Se on ihan hyväksyttävä syy heittää ihminen ulos, jos käyttäydytään huonosti. Kerran kun sama tapahtuu ravintolassa, niin syntyy hirveä haloo”, Groteskin Paul Hickman pohtii.
– Tämä uusi palaute erottui todella vahvasti joukosta, koska siinä ei ollut mitään kunnon perusteluita, miksi tarjoilija oli röyhkeä tai pihvi huonoa.
Hickmania harmittaa, että palautteenantaja on nyt ryhtynyt sotaan Groteskia vastaan.
– Olen todella neuvoton. Tässä on nyt kyse ihmisten työpaikoista ja selvästi palautteen tavoitteena on meitä vahingoittaa. Haluaisin vaan sanoa, että selvitetään tämä asia. Olemme pahoillamme, että jouduttiin heittämään sinut pihalle, mutta shit happens.
Julkisen Facebook-päivityksensä yhteydessä Hickman vielä toivoo palautteenantajaa olemaan yhteydessä, jotta asia voitaisiin todella selvittää.
Entä millainen käytös suututtaa myyjät ruokakaupassa? Katso video:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.