Maitotölkkien ulkonäkö on kautta aikain herättänyt paljon mielipiteitä suomalaisissa. Joskus on jouduttu jopa tekemään pikaisia muutoksia tölkkien ulkonäköön siksi, että aiheesta on saatu niin paljon palautetta.
Valion pakkausteknologiapäällikkö Tanja Virtanen-Leppä muistelee, että vuosia sitten maitotölkkien kyljissä komeileviin kuviin jouduttiin tekemään muutos siksi, että Valiolle tulvi aiheesta palautetta. Tuolloin maitotölkkien kyljissä seikkaili pyöräilevä piirroslehmä, jonka turvavarusteet eivät olleet aivan ajanmukaiset.
– Polkupyöräilevälle lehmälle piti äkkiä lisätä kypärä päähän kuluttajilta saadun runsaan palautteen vuoksi, Virtanen-Leppä kertoo.
Tölkkien kyljissä komeilevat kuvat valitaan harkiten, sillä moni kokee, että maidon makukin muuttuu kuvien mukana – ja tämän muutoksen toivotaan tietysti olevan positiivinen.
– Joskus käy niin, että kun tölkin ulkonäköä muutetaan, niin osa kuluttajista kokee myös sisällön muuttuneen: maito alkaakin maistua erilaiselta kuin aikaisemmin! Virtanen-Leppä kertoo.
– Tämä ilmiö toistuu muissakin elintarvikkeissa kuin maidossa, hän jatkaa.