Nerokas markkinointikikka vai mauttomuuden huippu? Suosittuja Jelly Belly -brändin jelly beans -karkkeja saa nyt uusissa, kyseenalaisissa mauissa.
Miltä kuulostavat pilaantuneelta maidolta tai kuolleelta kalalta maistuvat karkit? Suurin osa ihmisistä pitänee näitä Jelly Belly -makeisbrändin uutuusmakuja ällöttävinä, jopa huonona vitsinä. Uudet makuvariantit ovat kuitenkin totisinta totta.
"Tarkoitus on saada ihmiset melkein oksentamaan"
Mikä pahinta, uutuuskarkit on sekoitettu makeispussissa tunnistamattomiksi mansikka- ja kookoskarkkien joukkoon. Et siis voi tietää etukäteen, saatko suuhusi herkullisen marjaisan maun, vai kenties mädäntyneen kalan makuhermoja hivelevän aromin.
– Oksennus on yksi maailmanlaajuisesti halveksutuimmista mauista. Siispä tavoittelemme sitä. Maun täytyy olla inhottava – tarkoitus on saada ihmiset melkein oksentamaan, kuvailee Jelly Belly -makeisyrityksen kansainvälisen markkinoinnin varatoimitusjohtaja Rob Swaigen uutuustuotteita.
Swaigenin mukaan lähes kaikki pystyvät mielikuvissaan palaamaan siihen hetkeen, kun ovat joskus haistaneet tai jopa maistaneet pilaantunutta maitoa.
Puolen vuoden tuotekehitys
Uusien karmaisevien makujen kehittely vei yhtiön tuotekehitystiimiltä lähes puoli vuotta.
– Aloitimme tutkimalla makuja ja aromeita. Laitoimme pilaantunutta maitoa lämpimään komeroon ja annoimme sen muhia siellä. Yhdessä vaiheessa aromit olivat niin voimakkaita, että ne saivat kyynelet nousemaan silmiin, tuotekehityspäällikkö Ambrose Lee kertoo.
Leen mukaan uutuuskarkkien ei pitäisi saada ketään itkemään, mutta ne kuitenkin tekevät taatusti vaikutuksen, omalla ällöttävällä tavallaan.
Valikoimissa myös hikisukka- ja röyhtäyskarkkeja
Jelly Belly on tuonut aiemminkin markkinoille puistatusta aiheuttavia erikoismakuja. Valikoimissa on ollut muun muassa homejuuston, röyhtäyksen, rään ja haisevien sukkien makuiset karkit. Hikisukkien maku kehiteltiin erään yrityksen työntekijän jalkahikeä mukailemalla.
Erikoismaut kuuluvat Jelly Belly -yrityksen Beanboozled -sarjaan, jossa tarkoituksena on haastaa ihmiset maistamaan yököttäviä makuja. Esimerkiksi hikisukkakarkit on laitettu samaan pussiin tuttifrutti -makuisten makeisten kanssa, jolloin maistelija ei voi tietää, kumpi maku sattuu suuhun seuraavaksi tulemaan.
Lähde: Usa Today, Seventeen
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.