Erilaisten jouluoluiden suosio on nyt huipussaan. Panimoiden on kuitenkin arvioitava jouluoluiden menekkiä tarkkaan, jotta niitä ei jää kasapäin yli.
Videolla olutgurujen vinkit joulupöytään vuodelta 2019.
Suomalaiset ovat olutkansaa ympäri vuoden, ja joulun aikaan tämän "kansallisjuoman" suosio vain kasvaa. Olut onkin mainio valinta myös joulupöydän juomaksi, sillä se sopii usein erilaisten jouluruokien makupariksi. Moni valitsee joulupöytään turhan tanniinisen punaviinin, joka peittää täysin makumaailmaltaan herkkien jouluruokien maun alleen.
– Olut sopii ruokajuomaksi monille eri mauille – kuten runsaaseen joulupöytään. Oluen kameleonttimainen olemus johtuu matalammasta alkoholipitoisuudesta, joka ei peitä ruokien aromeja alleen, Hartwallin pääpanimomestari Hannele Alakarhu totesi viime vuonna.
Perinteisten oluiden lisäksi moni suomalainen panimo myy myös kausituotteena omaa jouluoluttaan. Jouluoluita löytyy niin suurilta panimoilta, kuten Hartwallilta, Olvilta ja Sinebrychofflta kuin pieniltäkin kotimaisilta oluttuottajiltakin. Hartwallin mukaan jouluolut on tyypillisesti väriltään tumma ja koostuu useista eri mauista. Tyypillisesti jouluoluissa käytetään maltaita, joissa on paahteisia, tumman suklaisia ja joululimpun karamellisia makuja.
Jouluolutta ostetaan jo lokakuussa: "Suomalainen on vähän hullu"
Yksi jouluoluita valmistava suomalaispanimo on loviisalainen Malmgård. Malmgårdin tilan isäntä, kreivi Henrik Creutz kertoo panimon jouluoluen hyvin pehmeä maultaan, tumma, mutta ei kuitenkaan liian raskas. Jouluolut on tällä hetkellä panimon myydyin tuote.
– Jouluolutta ostetaan Suomessa todella paljon. Suomalainen on vähän hullu. Luulen, että panimotkin ovat huomanneet sen, Creutz nauraa ja jatkaa:
– Jo sata päivää ennen joulua markkinoidaan, että nyt on vain 100 päivää jouluun että kannattaa mennä ostamaan jouluolutta. Ja suomalaiset menevät ja ostavat jouluolutta lokakuussa.
Jouluoluen myynti tyssää joulun jälkeen kuin seinään
Koska kyseessä on kausituote, se asettaa oluen tuottajille omat haasteensa. Creutzin mukaan "jotain tapahtuu 26. joulukuuta" ja jouluoluen myynti loppuu kuin seinään. Tämä vuoksi panimon on käytävä hyvin tarkkaan läpi isojen ostajien kanssa arviot siitä, kuinka paljon jouluolutta tullee menemään. On siis laskettava, paljonko jouluolutta suomalaiset mahdollisesti ostavat.
– Joskus laskelmat menevät ihan oikein, joskus olutta on vähän liikaa ja joskus se loppuu kolme päivää ennen joulua – ja se on katastrofi. Pari päivää ennen joulua nimittäin myydään paljon jouluolutta.
Creutzin mukaan jouluolutta löytyy joskus vielä maaliskuussakin marketeista.
– Silloin kannattaa mennä ostamaan, se on hyvä tuote. Tuntuu tietysti vähän kummalliselta juoda pääsiäisenä jouluolutta.
"Jouluoluidemme oluttyypit kestävät nauttimista läpi vuoden"
Myös Sinebrychoffilla tunnistetaan ainakin Malmgårdin panimon esiin nostama ilmiö. Panimon mukaan jouluoluiden myynti tyrehtyy viimeistään uutenavuotena. Sinebrychoffilla on valikoimissaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaksi eri jouluolutta, kun perinteisen Koff Jouluoluen rinnalle lanseerattiin Karhu Jouluolut.
– Koitamme ennustaa mahdollisimman tarkkaan niin, että jouluoluita riittää jouluun asti ja vähän ylikin. Uuden Karhu Jouluoluen suosio yllätti positiivisesti ja kaikki panemamme on jo myyty kaupoille, kertoo olutkategorian markkinointijohtaja Johan Jakobsson.
Jos jouluolutta maustaa liian jouluiseksi, on todennäköisempää, että mahdollinen ylijäämä jää joulun jälkeen myymättä. Siksi Sinebrychoffillakaan ei olla lähdetty turhan villiin joulumaustamiseen.
– Vaikka konsepti on kiinni sesongissa, jouluoluidemme oluttyypit kestävät nauttimista läpi vuoden – vähän kuten suklaakonvehtienkin.