Alkoholittomien juomien buumi kasvaa kasvamistaan. Nyt lanseerataan jälleen uusia alkoholittomia "viinoja".
Videolla kerrotaan lisää alkoholittomista cocktaileista eli mocktaileista.
Helsingin Kalasatamassa toimiva tislaamo The Helsinki Distilling Company tiedotti syksyllä tislanneensa yrteistä ja mausteista ensimmäisen suomalaisen kirkkaan, alkoholittoman tisleen eli "viinattoman viinan". Tislaamon Helsinki Nolla -juomaa voi käyttää ginin tapaan erilaisiin juomasekoituksiin ja drinkkeihin. Kyseessä on vaihtoehto niille kuluttajille, jotka haluavat välttää alkoholia, mutta kaipaavat silti esimerkiksi aitoa cocktailelämystä.
Lue lisää: Nyt tulee Suomen ensimmäinen viinaton viina! Helsinkiläistislaamo vakuuttaa: "Se ei ole makuvettä"
Nyt myös Anora tiedottaa tuovansa myyntiin kaksi omaa "viinatonta viinansa" sekä myös trendikkään uutuudeen alkoholittomien juomien kategoriaan.
– Terveyden ja hyvinvoinnin kasvava merkitys on lisännyt uusien alkoholittomien ja mietojen alkoholijuomien kysyntää. Alkoholittomat juomaelämykset ovat yksi juomateollisuuden jännittävimpiä trendejä, ja ne ovat saaneet vähitellen jalansijaa myös Pohjoismaissa. Anoralla näemme tämän mahdollisuutena laajentaa valikoimaamme ja innovoida täysin uusia tapoja nauttia juomista, yhtiöstä tiedotetaan.
Alkoholiton snapsi, "gini" ja muita uutuuksia
Juomauutuuksilla halutaaa korostaa muun muassa sitä, että alkoholittoman vaihtoehdon valitsemisen ei pitäisi koskaan johtaa ulkopuolisuuden tunteeseen tapahtumissa ja juhlissa. Tavoitteena on laajentaa kaikille saatavilla olevia valintoja ja rakentaa osallistavampaa juomakulttuuria.
Yksi Anoran uutuuksista on O.P. Anderson Distilleryn alkoholiton snapsi.
– Alkoholiton snapsi kehitettiin, jotta jokainen voi nauttia juomalauluista ja juhlista juomansa alkoholipitoisuudesta riippumatta. Uusi alkoholiton snapsi on valmistettu samoista luonnollisista ja luomuaineksista kuin perinteiset akvaviittimme Ruotsin Sundsvallissa.
Uusi alkoholiton snapsi lanseerataan Ruotsin markkinoilla 1.12.2021.
Lisäksi yhtiö lanseeraa uuden alkoholittoman Roti-juoman, jossa on käytetty tyypillisiä ginimausteita, kuten katajanmarjaa, korianteria ja bergamottia.
– Brändin nimi symboloi halua ravistella cocktailien maailmaa uudella, jännittävällä alkoholittomalla väkevällä, joka on valmistettu käsityönä ja vahvalla maulla.
Roti lanseerataan Suomen markkinoille tammikuussa.
Trendikkäiden vodka seltzereiden kategoriaan lanseerataan puolestaan alkoholiton SAY Seltzer Alcohol Free Lime & Mint. Tuote lanseerataan Suomessa keväällä 2022.
Sober curious on nyt iso trendi
Alko kertoi viime helmikuussa, että omien alkoholitottumusten kyseenalaistaminen ja niin sanottu sober curious -trendi on kasvava ilmiö etenkin nuorten parissa. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden.
Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina.
– Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho sanoi helmikuussa.
Myös suomalaiset kauppaketjut ovat aiemmin kertoneet alkoholittomien juomien myynnin kasvusta. Päivittäistavarakauppa ry raportoi kesällä, että alkoholittomia oluita myytiin yli 30 prosenttia enemmän kuin edellisenä kesänä. Alkoholiton olut oli siis selkeästi eniten myyntiään kasvattanut tuoteryhmä päivittäistavarakaupoissa.