Saarioisten 40 vuotta täyttäviä mikropizzoja myydään vielä tänäkin päivänä miljoonia vuosittain.
Videolla: Testasimme älyttömän roiskeläppäpizzakakun. Katso ja hämmästy!
Mikrossa lämmitettävät einespizzat ovat yksi kauppojen valmisruokahyllyjen ikisuosikeista. Mikropizzojen suosio räjähti 1980-luvulla, kun mikroaaltouunit yleistyivät suomalaisissa kotitalouksissa. Vuosikymmenestä tulikin todellinen läpimurto pizzoille ja muille yhden hengen aterioille.
Suomalainen valmisruokayhtiö Saarioinen lanseerasi omat legendaariset klassikkopizzansa vuonna 1981. Niistä tuli välitön hitti ja suosio on jatkunut tasaisena vuosikymmenten ajan.
Lue myös: Voiko roiskeläppäpizzoista tehdä isänpäiväkakun? MTV testasi – tällaista lopputulosta emme odottaneet: "Kutittelee makuhermoja monella eri tasolla"
– Pizzat ovat säilyttäneet paikkansa suomalaisten sydämissä ja ne elävät nyt 40-vuotispäivänsä kynnyksellä uutta renessanssiaan ja niitä myydään noin 12 miljoonaa kappaletta vuodessa. Makuvarianttien määrä on laajentunut kuuteen, mutta ensimmäinen tuote, jauhelihapizza, on edelleen selkeä ykkönen, kertoo Saarioisten markkinointipäällikkö Siiri Koivumäki.
Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka kertoi jauhelihapizzan suosiosta MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolle vuonna 2016, kun pizzat täyttivät 35 vuotta.
– Mikään ei ole pystynyt horjuttamaan sitä jauhelihapizzan asemaa. Se on aivan ylivoimainen näistä pizzoista. Myy tuplasti enemmän kuin seuraavaksi suosituin, kinkkupizza, Lonka sanoi.
Kansan keskuudessa pizzat tunnetaan myös nimellä "roiskeläppä". Saarioisilta kommentoitiin vuonna 2016, miten yrityksessä suhtaudutaan lempinimeen.
Vanha pakkausilme palaa kauppoihin
Saarioinen juhlistaa pizzojen nelikymppisiä isosti koko vuoden ajan. Juhlavuosi käynnistyy tammikuun lopulla, kun osa pizzapakkauksista puetaan retroilmeeseen. Inspiraatio retropakkauksiin on saatu 1980-luvun pizzojen alkuperäisestä pakkausilmeestä.
– Eli tuomme juhlavuoden kunniaksi kauppoihin nyt tammi-helmikuun vaihteessa osan jauhelihapizzojen pakkauksista retroilmeellä, joka on suunniteltu pohjautuen 1980-luvun pakkausilmeeseen. Kyseessä on todellinen klassikkotuote, sillä tutkitusti yli 95 prosenttia suomalaisista tuntee Saarioisten mikropizzat, Siiri Koivumäki sanoo.
Mikropizzoja valmistaa Suomessa Saarioisten lisäksi muun muassa Atria ja Riitan herkku. Riitan Herkun klassikkotuote, Metripizza, lanseerattiin syksyllä 2000 ja se saavutti heti suuren suosion. Tänä päivänä Metripizza on Suomen suosituin perhepizza.