Humoristisen roiskeläppä-lempinimen saanut, Saarioisten legendaarinen einespizza täyttää tänä vuonna jo 35 vuotta.
Ainakin moni 1970-, 1980- tai 1990-luvulla syntynyt suomalainen muistaa varmasti lapsuudestaan erilaiset välipalana ja miksei kunnon aterianakin nautitut einesruoat. Pitkän koulupäivän jälkeen jääkaapista saatettiin napata välipalaksi mikrolämmitystä odottava lihapiirakka, hot dog, lihaperunasoselaatikko – tai sitten se kaikkien aikojen klassikko, einespizza eli "roiskeläppä".
Tunnetuin suomalaisista mikropizzoista lienee Saarioisten versio tuotteesta, joka täyttää tänä vuonna jo 35 vuotta. Saarioinen toi tuotteen markkinoille vuonna 1981 ja muutamassa vuodessa mikropizzojen suosio räjähti.
Vieläkö klassikkopizza maistuu suomalaisille? Makuja.fi otti selvää.
Suosio hiipunut huippuvuosista
Nykyään Saarioisten innovaatiojohtajana työskentelevä Mirja Lonka vastasi Saarioisten pizzoista tuoteryhmäpäällikkönä 20 vuotta vuodesta 1990 vuoteen 2010. Lonka uskookin olevansa Saarioisten paras mikropizzaasiantuntija – niin monta vuotta tuotteiden maailmassa tuli vietettyä.
– Kun alotin tehtävässäni, mikropizzat olivat olleet markkinoilla jo melkein kymmenen vuotta. Tuli ihan haikea fiilis, kun tajusin, että 20 vuotta nämä pizzat olivat minun hoidossani, Lonka muistelee.
Saarioisten myydyimmät tuotteet:
1. Maksalaatikko
2. Lihaperunasoselaatikko
3. Jauhelihapizza (200g)
4. Lihamakaronilaatikko
5. Laktoositon maksalaatikko
(8. Kinkkupizza (200g))
Einesbuumin ollessa kuumimmillaan 1980- ja 1990-luvuilla, mikropizzojen myynnin kehitys oli todella voimakasta. ”Roiskeläpän” huippuvuodet ovat kuitenkin jo takanapäin, sillä tuotemarkkinat ovat sittemmin pirstaloituneet ja välipalavalikoimat monipuolistuneet. Varsinaista haastajaa Saarioisten einespizzalle ei kuitenkaan koskaan ole tullut.
– On ollut jos jonkinmoista uutuuspizzaa, pannupizzoja ja sliceja, mutta mikään ei ole koskaan ohittanut volyymiltaan näitä 200 g mikropizzoja. Ne on ja pysyy, Lonka nauraa.
Jauhelihapizza "roiskeläppäpizzojen" ehdoton myyntikuningas
Vaikka pizzojen myynnissä ei olekaan nähtävissä positiivista kehitystä, ovat 200 gramman mikropizzat Saarioisille edelleen todella tärkeitä tuotteita. Jauhelihapizza on edelleen Saarioisten kolmanneksi myydyin ja Kinkkupizza kahdeksanneksi myydyin tuote.
– Mikään ei ole pystynyt horjuttamaan sitä jauhelihapizzan asemaa. Se on aivan ylivoimainen näistä pizzoista. Myy tuplasti enemmän kuin seuraavaksi suosituin, kinkkupizza.
Mitä mieltä Saarioisilla sitten ollaan mikropizzojen saamasta, ei ehkä niin mairittelevasta roiskeläppä-lisänimestä?
– Kyllähän se meillä herättää tunteita. Toisaalta olen sitä mieltä, että kyseessä on lempinimi ja toki ihmiset sitä voivat käyttää, jos haluavat. Olemme kuitenkin sopineet, että emme käytä tuota nimeä sisäisesti. Siinä on vähän se, että halventaako nimi hieman hyvää ruokaa.
Mikropizzoja nautiskeltiin kylmänä perhejuhlissa
Mikropizzat ovat siinäkin mielessä erityinen tuote, että ne herättävät taatusti muistoja suomalaisten keskuudessa.
– Kyllä minä ainakin olen ylpeä niistä. Kyseessä on tietyllä tavalla kulttituote, sellainen perisuomalainen ilmiö, Lonka kuvailee.
Moni suomalainen muistaa ”roiskeläppäpizzat”esimerkiksi erilaisista perhejuhlista, kuten lasten syntymäpäiviltä. Niissä tuotetta nautittiin valmiiksi viipaloituna ja jopa kylmänä.
– Ne ovat olleet juhlaruokaa, mutta toisaalta auttaneet myös monessa hädässä. Ne ovat toimineet arjen välipaloina tai opiskelijoiden ruokana, kun rahat ovat loppu. Niitä on nautittu sekä kylmänä että lämpimänä.
Kysely