Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Tämä kyltti tiivistää täydellisesti Metallica-tiistain Hämeenlinnassa – arvaatko, paljonko kaljaa myytiin?

Metallica kalja
All Over Press/Shutterstock
Julkaistu 17.07.2019 18:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Kun Metallica esiintyi tiistaina Hämeenlinnassa, paikalliset ravintolayritykset ottivat huumasta kaiken irti ja tarjosivat faneille teemaa sopivaa ruokaa ja juomaa. Sokos Hotel Vaakuna sen sijaan tyytyi markkinoimaan sitä kaikkein olennaisinta: kaljaa.

Hämeenlinnassa elettiin tiistaina todellista Metallica-huumaa, kun suosikkibändi saapui esiintymään Kantolan tapahtumapuistoon. Paikalle saapui noin 55 000 fania.

Hämeenlinnasta kotoisin oleva toimittajamme Maria Aarnio kertoo, että kaupungissa vallitsi musiikkispektaakkelin vuoksi ainutlaatuinen tunnelma. Koko kaupunki oli mukana Metallica-huumassa ja ihmismassat täyttivät terassit ja kuppilat.

– Kerrankin oli lähikaupassa jopa jonoa, Aarnio nauraa.

Myös paikalliset yritykset päättivät ottaa Metallican vierailuista kaiken irti ja hyödyntää bändiä markkinoinnissaan. Paikallisessa Ravintola Majassa oli muun muassa tarjolla Metallica-teemainen buffet:

metallica buffa hämeenlinna

Voudin Kellari oli sen sijaan päättäynyt ryhtyä sanaleikkiin ja mainosti tarjontaansa lauseella, joka viittaa Metallican Kill Em all -albumiin:

metallica eat em all Hämeenlinna

Kaljaa!

Hämeenlinnan Sokos Hotel Vaakunassa oli sen sijaan päätetty keskittyä olennaiseen. Toimittajamme nappasi kuvan hotellin edustalla komeilleesta mainoskyltistä, jossa houkuteltiin asiakkaita sisään hyvin yksinkertaisella taktiikalla:

Kaljaa hämeenlinna Sokos Hotel Vaakuna

Kaljaa vain sadan metrin päässä, luvattiin Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan mainoskyltissä. 

Kyltin ideoi hotellin johtaja Jani Aaltonen Hämeenlinnan Original Sokos Hotel Vaakunasta.

– Ideahan tuli siitä, että markkinointi on nykypäivänä joskus liiankin monimutkaista eikä tarpeeksi yksinkertaista. Ajattelin, että no, liittyen tapahtumaan ja sen luonteeseen, ihmisiin ja mukavaan kesäfiilikseen, tällä tavalla herätän varmasti jonkin verran huomiota, Aaltonen kommentoi MTV:lle.

Ja huomiota todella tuli. Moni asiakas kommentoi mainosta erikseen, ja lisäksi siitä pyöri kuvia sosiaalisessa mediassa.

– Meille tuli hirveästi nauravia ihmisiä, jotka sanoivat, että oli pakko tulla yksi olut juomaan! Aaltonen sanoo.

Perustiistaihin verrattuna olutta myytiin paljon enemmän, Aaltosen mukaan kymmenkertaisia määriä. Asiakkaita kävi päivän aikana hänen arvionsa mukaan noin 1500 henkeä.

– Koko kaupungissahan tämä oli huimaa, hieno tapahtuma ja makea juttu! Tällaisia toivoisi Hämeenlinnaan lisääkin, ja mitä olen kuullut ohimennen, niin todella positiivisella hengellä ihmiset lähtivät hotellista. Kehuivat järjestelyjä ja koko tapahtumaa, että hyvin on hoidettu.

Lue myös: Metallica esitti Popedan hitin – Costello Hautamäki yllättyi täysin: "Kaverit laittoivat heti videota keikalta"

Tuoreimmat aiheesta

Metallica