Tamperelaisleipomon Boltsi-pyörykät syntyivät vahingossa, mutta alusta asti oli selvää, että tuotekehityksessä edetään maku edellä.
Elokuussa uutisoitiin tamperelaisen Leivon Leipomon voittaneen Suomalaisen menestysresepti -innovaatiokilpailun. Yli satavuotias leipomo yritti kehittää kilpailua varten uusia siemensämpylöitä, mutta alkuperäinen idea meni mönkään. Tuotteesta syntyi sen sijaan vahingossa kaurasta ja siemenistä valmistuva lihapullamainen Boltsi-pyörykkä.
– Pakkohan niille oli nauraa. Eivät ne näyttäneet sämpylöiltä vaan lihapullilta, Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä kertoi aiemmin.
Kun Boltsi-pyörykät saapuivat myyntii S-ryhmän kauppoihin, ne aiheuttivat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK:n mukaan kaupallisen hurlumhei-ilmiön. Boltsit nousivat muutamassa päivässä kolmanneksi myydyimmäksi pyörykäksi S-ryhmän kaupoissa ja ne loppuivat heti kättelyssä hyllyistä.
Tuotetta oli ensin myynnissä yksinoikeudella S-ryhmän kaupoissa, mutta se kiinnosti alusta saakka myös kilpailijoita. Tamperelainen K-kauppias Ari Ruissalo meni jopa niin pitkälle, että kävi ostamassa kilpailevasta ketjusta, Prismasta Boltseja myyntiin omaan kauppaansa.
”Teimme hyvänmakuisen tuotteen ja that’s it”
Leivon leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä kertoi Boltsin kuulumisia keskiviikkona järjestetyssä SOK:n ruokapaneelissa.
– Suomalainen menestysresepti oli meille paljon isompi juttu kuin ensin ajattelimme. Lähdimme kisaan kuudella eri tuotteella ja yhdestä tuli sitten menestys. Meille selvisi semifinaliivaiheessa, että itse asiassa kyseessä on myös televisio-ohjelma, Räntilä nauraa.
Menestyminen innovaatiokilpailussa oli tamperelaisleipomolle onnenpotku. Kilpailun ansiosta sekä Leivon Leipomo että muut kilpailun finalistit saivat näkyvyyttä ja huomiota, jota pienillä yrityksillä ei olisi ollut varaa ostaa. Räntilän mukaan voisikin sanoa, että joka ikinen finalisteista on kilpailun voittaja. Boltsin lisäksi finaalissa olivat mukana Juureva-levite, Härtelö-jäätelö ja kalajauheliha Särvin.
– Positiivisin asia, mitä tämä on poikinut, on vaikutus meidän henkilöstöömme. Kaikki ovat ihan innoissaan, kokeilevat uusia reseptejä ja tulevat kertomaan ideoistaan. Olemme myös pystyneet palkkaamaan lisää henkilökuntaa, Räntilä kertoo.
Innovaatiokilpailun tärkein oppi Leivon Leipomolle oli Räntilän mukaan se, että joka ikiseen trendiin ei tarvitse vastata. Tuote ei menesty, jos sillä pyrkii miellyttämään kaikkia.
– Meille oli alusta asti selvää, että tehdään hyvä ja hyvänmakuinen tuote – sitten vasta katsotaan ravintosisältöä. Ei yhtään mietitty sitä, että pitäisikö proteiinipitoisuutta nostaa prosentin verran tai vähentää suolaa. Teimme hyvänmakuisen tuotteen ja that’s it. Ei tarvitse vastata jokaiseen trendiin
Räntilä kertoo MTV:lle, että Boltsi-pyöryköiden menekki on pysynyt hyvänä ja tulevaisuudessa myyntiä on tarkoitus laajentaa myös muihin kauppaketjuihin.
– Eihän tämä Suomen mittakaavassa ole vielä mikään jättimenestys, mutta meille tamperelaisena paikallisleipomona tämä on iso juttu.