Legendaariset Puffet-jäätelöt ovat olleet suomalaisten suosikkeja jo 1980-luvulta lähtien. Tiesitkö sinä näitä faktoja suosikkijäätelöstä?
Videolla: Mitä mustat pilkut kertovat vaniljajäätelöstä? Kolmen kaverin jäätelötehtaalta kerrotaan faktat.
Markkinointijohtaja Minna Brunberg jäätelövalmistaja Froneri Finland Oy:stä kertoi viime vuonna MTV Uutisten Makuja-ruokasivuille mielenkiintoisia faktoja Puffetiin ja sen historiaan liittyen.
Jäätelöllä oli ennen eri nimi
Tiesitkö sinä, että keksillä päällystetty jäätelö Puffet ei aina olekaan ollut Puffet? Suomalaisten rakastama keksijäätelö tunnettiin ensin toisella nimellä, vahvistaa jäätelövalmistaja Froneri Finland Oy:n markkinointijohtaja Minna Brunberg.
– Puffet-jäätelö on lanseerattu vuonna 1984 ja brändin nimi oli aiemmin Napsis.
Tältä näytti Napsis-jäätelöpakkaus. Kuva: Työväenmuseo Werstas, arjenhistoria.fi
Brunbergin mukaan Puffetia voisi kutsua ikoniseksi brändiksi ja moni kuluttaja mieltääkin Puffetin kuvaukseksi kyseiselle välipalajäätelökategorialle.
– Usein kuluttajat saattavat puhua ”puffetista” synonyymina sandwitch-muotoiselle jäätelölle. Puffet on markkinajohtaja omassa segmentissään.
Mistä kertoo Puffetin kova keksi?
Froneri Finland on osa maailmanlaajuista yhteisyritystä, jonka omistavat puoliksi elintarvikeyritys Nestlé ja englantilainen jäätelönvalmistaja R&R. Froneri on toiseksi suurin jäätelönvalmistaja Euroopassa ja kolmanneksi suurin maailmassa. Nestlé osti Valion jäätelöliiketoiminnan vuonna 2004. Jäätelöt valmistetaan edelleen Turengissa, Hämeenlinnan kupeessa. Fronerin brändeihin kuuluvat muun muassa Pingviini, Aino, Classic ja Puffet.
Turengissa toimiva jäätelötehdas saa suomalaisilta vuosittain runsaasti palautetta ja toiveita Puffet-jäätelöihin liittyen. Erityisesti yksi tietty kuluttajakysymys näyttää toistuvan vuodesta toiseen ja se liittyy jäätelön koostumukseen.
– Erityisesti kesäisin, kun tuote kiertää aika lujaa, eli sitä ostetaan paljon, voi tulla kysymyksiä siitä, miksi keksi on kovaa, Brunberg sanoo.
Kyse ei kuitenkaan ole mistään valmistusvirheestä, vaan keksin kovuus liittyy todellisuudessa jäätelön tuoreuteen.
– Keksin kovuuden taustalla on itseasiassa tuotteen tuoreus; mitä tuoreempi tuote on, sitä kovempi on keksi. Keksi pehmenee jäätelön vaikutuksesta noin muutamassa viikossa olosuhteista riippuen.
Vanilja ja minttu suosituimmat maut
Brunbergin mukaan erilaisia Puffet-makuja on ollut markkinoilla vuosien saatossa kymmeniä. Vanilja ja minttu ovat pitäneet pintansa suomalaisten suosikkimakuina.
Kuluttajilta tulee satunnaisesti toiveita myös uusiin makuvariaatioihin liittyen.
– Ei ole ollut mitään yhtä tiettyä makua, mitä aktiivisesti toivottaisiin. Me rotatoimme jatkuvasti makuja ja mielessä onkin jo tulevat maut, Brunberg sanoo.
Moni Puffetin tai Napsiksen ystävä muistanee myös Pauligin Piparnakkeli-jäätelön. Lue lisää: Kuvat: Piparnakkeli, Superted, Topsy, Waikiki – muistatko vielä nämä legendaariset tuotteet?
Lue myös: Jättilista kevään uutuusjäätelöistä: Uusi Puffet sekä Jättis, Bailey's-jätskiä ja yllättävä litran Lipsi!
Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran keväällä 2020.