Suomalaiset ovat varsinaista jäätelökansaa. Tutut ja turvalliset maut tekevät kauppansa joka vuosi, mutta uutuuksia halutaan kuitenkin joka kesä. Välillä uutuudet tulevat jäädäkseen, osa jää vain yhden kesän tuotteiksi.
Suomalaiset ovat jäätelönkulutuksessa maailman kärkiluokkaa ja täällä syödään vuodessa jopa 13 litraa jäätelöä henkeä kohden.
Jäätelöä syödään Suomessa ympäri vuoden, mutta luonnollisesti kesällä myynti lisääntyy selvästi. Usein myös uutuustuotteet tuodaan markkinoille juurikin kesäksi.
Lue myös: Voiko jäätelö olla ravitseva ja terveellinen välipala? Kiinnitä huomiota tähän
Uusia suosikkeja
MTV Uutiset kävi tutustumassa Jätskiauton ja Helsingin Jäätelötehtaan suosituimpiin jäätelöihin ja tämän kesän uutuuksiin.
– Karnevaalipuikko on ollut nyt meidän suosikkimme. Kuvittelimme, että se on lasten suosikkijäätelö, mutta aikuisetkin haluavat sitä. Olemme myyneet sitä tuplamäärän, kertoo Suomen Jätskiauto Oy:n yrittäjä Juha Lauronen.
Jäätelö on sekoitus mansikkaa ja vaniljaa ja se on kuorrutettu stösselillä.
Helsingin Jäätelötehtaan ikisuosikki on minttusuklaa, mutta uutuuksia on myös luvassa, kun jäätelökioskiin tuodaan makuja maailmalta.
– Meille on tulossa sellainen zuppa inglese -maku. Katsotaan vähän, että miten se suomalaiseen suuhun sopii. Se on Italian suosituin jäätelömaku, kertoo omistaja Linda Magi.
Kyseessä on sekoitus taikinaa, suklaata ja erilaisia hedelmiä.
Lue myös: Helsinkiläiskahvilassa myydään hittijäätelöä: Omistaja kertoo, mistä herkkuilmiössä on kyse
Kahvijäätelö ei yllättäen mene kaupaksi
Mansikka, vanilja ja suklaa ovat ne jäätelön perusmaut, jotka löytyvät melko varmasti jokaisesta jäätelökioskista ja Jätskiautosta.
Uusia makuja kehitellään ja reseptejä hiotaan kuitenkin jatkuvasti.
Yksi hieman epäonnistuneempi tuotos oli Magin mukaan aprikoosijäätelö, jonka he tekivät.
– Aprikoosijäätelö sai aluksi ihan hyvän vastaanoton, mutta otimme sen sitten kuitenkin pois, sillä se ei ollut hirveän suosittu.
Lauronen nostaa esimerkiksi, ehkä hieman yllättäen, kahvijäätelön. Vaikka suomalaiset ovat myös kahvin suurkuluttajia, niin jäätelössä maku ei vakuuta.
– En ole 30 vuotisen urani aikana nähnyt kertaakaan, että jäätelönä kahvin maku olisi lyönyt kaupallisesti läpi. Se on yllätys minulle itsellenikin.