Keittiömestarit Tomi Björck ja Kari Aihinen vierailivat taannoin MTV:llä maaliskuussa alkavan uuden Katastrofikokki-televisio-ohjelmansa tiimoilta. MTV:n ruokasivusto Makuja.fi tenttasi suomalaisille tuttuja huippukokkeja hankalista ravintola-asiakkaista.
Viime viikkoina runsaasti huomiota saanut tapaus ravintola Groteskin saamasta asiakaspalautteesta on herättänyt kiivasta keskustelua ravintola-asiakkaiden käytöksestä. Useat keittiömestarit ovat kohun jälkeen kertoneet omia kokemuksiaan "kauhuasiakkaista".
Keittiömestari Henri Alén kertoi Makuja.fi:lle vuosia ravintoloita piinanneesta huijarikaksikosta – Hans Välimäki puolestaan paljasti, että Chez Dominiquessa jouduttiin kestämään pariskuntaa, joka harrasti seksiä ravintolan vessassa useaan otteeseen.
Tomi Björck: "Ravintoloissamme saa tehdä periaatteessa mitä vaan"
Useita ravintoloita yhteistyökumppaninsa Matti Wikbergin kanssa Helsingissä luotsaava kokki Tomi Björck kokee, ettei niin sanotuista "hankalista asiakkaista" tulisi tehdä sen suurempaa ongelmaa.
– Minun ideologiani on, että ravintoloissamme saa tehdä periaatteessa mitä vaan, Björck toteaa.
Tässä vaiheessa toimittajan on tiedusteltava, haluaako Björck todella antaa tällaisen viestin ravintoloissaan tulevaisuudessa asioiville asiakkaille?
Björckiltä ja Aihiselta uusi tv-ohjelma:
Tomi Björckin ja Kari Aihisen pilke silmäkulmassa luotsaama Katastrofikokki on täysin uudenlainen ruoanlaittokilpailu. Siinä kymmenen Suomen huonointa kotikokkia päästetään irti – ja he joutuvat tuomareiden eli kahden huippukokin arvioitaviksi.
Lue lisää ohjelman nettisivuilta.
– Ajattelen asian sillä tavalla, että meille tullaan nauttimaan. Suosittelen siis harrastamaan seksiä ravintolan vessassa, Björck nauraa.
Hyväksi esimerkiksi ravintoloidensa "hyvästä fiiliksestä" Björck nostaa Aerosmith-yhtyeen solisti Steven Tylerin vierailun helsinkiläisravintola Gaijinissa.
– Yhtäkkiä Steven Tyler alkoi laulamaan jollekin asiakkaalle ”happy birthday”. Hänelle vaan tuli sellainen laulufiilis.
Kari Aihinen: "Jos asiakas ei ole tyytyväinen, se on meidän vika"
Ravintola Savoyn keittiömestari Kari Aihinen ei myöskään koe asiakkaiden käytöstä sen kummemmaksi ongelmaksi.
– Savoyssa aika harvoin on mitään ongelmaa asiakkaista. Suomen kalleimpana ravintolana meidän täytyy pitää pitää yllä sitä ajatusta, että jos asiakas ei ole tyytyväinen, niin kyllä se on meidän vika.
Aihisen mukaan negatiivista asiakaspalautetta saattaa joskus tulla esimerkiksi illallisen kestoon liittyen.
– Rapukautena voi jotain palautetta tulla, kun seurueessa tilataan jokaiselle vaikka 10 rapua. Joku syö ne 15 minuutissa ja toinen nauttii puoleentoista tuntiin. Seuraavana päivänä voi tulla asiakaspalaute, että "hitto vie, kun se dinneri kesti". Meidän nyt vaan on pakko odottaa, että se yksi imee vielä sitä viimeistä ravunpyrstöä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.