Ravintoloitsijoilla ei aina ole helppoa, kun pöydässä istuu astetta haastavampia ruokailijoita.
Makuja.fi koosti yhteen ravintoloiden painajaismaiset asiakkaat. Mukana on härskejä tositarinoita Suomesta.
1. Ton-ton -ruokavaliota noudattavat
”Ottaisin tämän hampurilaisen, mutta sen pitäisi olla gluteeniton, maidoton, lihaton, munaton ja hengelliseen vakaumukseeni sopiva”
Allergiat ovat ymmärrettävästi hyväksyttävä syy vaatia ravintolassa ruokavalioon sopivaa ruokaa, mutta ”trendiallergikot” ovat asia erikseen. Jokaisen ravintolan painajainen on asiakas, jolle ei löydy mitään sopivaa ruokaa listalta, vaikka siinä olisi kuinka otettu huomioon erikoisruokavaliot.
Trendiallergikkoihin on kyllästynyt muun muassa irlantilaisen White Moose Cafe’n omistaja Paul Stenson, joka vaatii nykyään asiakkailta lääkärintodistukset, jos he haluavat ruokansa gluteenittomana. Ravintoloitsijan mukaan asiakkaat, jotka haluavat gluteenittoman annoksen, vaikka eivät edes tiedä mitä se tarkoittaa, voivat "painua helvettiin ja syödä tavallista ruokaa kuten kaikki muutkin".
2. Asiakkaat, joiden käteen on kasvanut puhelin kiinni
On mahdotonta kommunikoida asiakkaan kanssa, joka tuijottaa vain koko ajan kännykän ruutua. Puhelimeen puhuminen sen sijaan saattaa pilata muiden ruokarauhan.
Vuoden tarjoilijaksi vuonna 2014 valittu Toni Yksjärvi kertoi Makuja.fi:lle, että älypuhelin voi pahimmillaan pilata koko ravintolaillallisen.
– Se on vähän vaikea tilanne, koska aina kun vie ruoan pöytään, haluaisi saada asiakkaalta sen pienen hetken – ihan vain muutaman sekunnin – aikaa kertoa, että mitä annoksessa on, Yksjärvi toteaa.
Kun tarjoilija ei saa kontaktia asiakkaaseen, voi ruoka-annosten kohdalla tapahtua tavallista helpommin virheitä. Tarjoilijan tehtäviin kuuluu kertoa asiakkaalle, millainen annos hänelle tarjoillaan.
–Joskus ruoan joutuu vain jättämään pöytään. Pahimmillaan asiakas onkin tilannut jotain muuta kuin mitä pöytään on tuotu, eikä hän ole kiireiltään ehtinyt keskittymään asiaan, Yksjärvi toteaa.
3. Keksittyä palautetta antavat asiakkaat
Aina kaikki ei mene ravintolassa asiakkaiden toiveiden mukaan, jolloin henkilökunnalle on syytä antaa palautetta. Paras tapa antaa palautetta on tietysti ravintolassa paikan päällä. Suuri virhe on sen sijaan tehdä aiheesta numero sosiaalisessa mediassa, varsinkaan jos ei puhu totta. Tämän todisti viime vuonna Ravintola Groteskin entinen ravintolatoimenjohtaja Paul Hickman. Ravintola sai huonoa palautetta asiakkaalta Tripadvisor-palvelussa. Palautteessa väitettiin ravintolan kohdelleen asiakasta törkeästi, vaikka todellisuudessa asiakkaan käyttäytymisessä olisi ollut hieman parantamisen varaa.
– Pääsisimme kenties yhteisymmärrykseen, jos olisit alaikäinen, mutta kypsänä aikuisena olit töykeä ja käyttäydyit kuin k***pää henkilökuntaa kohtaan. Olit todella ylimielinen, ja kutsuit tarjoilijaa v**** ämmäksi toistuvasti. Tämä vahvistaa sen, että syytä tarjoilusta kieltäytymiseen oli paljon ja päätarjoilijalla siis kaikki oikeudet heittää sinut ulos ravintolastamme, Hickman vastasi tuolloin asiakkaan liioiteltuun palautteeseen.
Tapauksesta nousi mediakohu ja loppujen lopuksi pidemmän korren taisi vetää ravintola Grotesk.
4. Astiavarkaat
Monet harrastavat snapsilasien anastamista baareista 18-vuotiaana, mutta jos vielä 30-vuotiaana lähdet ruokailuravintolasta lautanen laukussasi, on sinussa ehkä jotain vialla.
Astioita on lähtenyt asiakkaiden mukaan muun muassa Tomi Björckin ravintoloista:
– Ensin suunnittelet uutta ravintolaa todella pitkään ja hankit tarkkaan valittua astiastoa ympäri maailmaa. Ja yhtäkkiä ne vain häviävät. Niitä pikku hiljaa aina tarttuu asiakkaiden matkaan, Björck naureskelee Makuja.fi:lle.
5. Tavalla tai toisella härskit asiakkaat
Henri Alén paljasti Makuja.fi:lle, että helsinkiläisravintoloille erityisen paljon päänvaivaa aiheutti aikoinaan kaksikko, joka teki kaikkensa saadakseen tilaamansa ruoat eri ravintoloissa veloituksetta. Siististi pukeutunut keski-ikäinen pariskunta pyrki onnistumaan tavoitteessaan haukkumalla huippuravintoloiden ruoat ruokailun päätteeksi.
– He kävivät meilläkin silloin ja söivät alku- ja pääruoan ja pyysivät sen jälkeen kokin pöytään. Kokille he haukkuivat annokset pystyyn ja sanoivat, että ne olivat aivan luokatonta kuraa, josta he eivät suostuneet maksamaan. Kun he olivat käyneet meillä kerran tai kaksi ja onnistuneet syömään ilmaiseksi, lähti aiheesta helsinkiläisravintoloiden sisällä viesti kiirimään, Alén kertoi.
Ravintola Savoyssa on puolestaan vieraillut asiakas, joka melkein onnistui varastamaan tarjoiluvaunuista arvokkaita viinipulloja. Hans Välimäki muistaa myös härskejä pariskuntia, jotka jäivät kiinni harrastettuaan seksiä Michelin-ravintolan vessassa. Tapauksia oli useampia.
– Aloimme silloin jo miettiä, että oliko Chez Dominiquen vessa jollain sivustolla. Meno äityi joskus niin kovaksi, että jouduimme käymään koputtelemassa vessojen ovia, kun asiakkaat söivät pitkää menua, Välimäki muistelee.
– Eihän siihen voi sen kummempaa sanoa, kuin että: "Voisitteko te tulla syömään? Jos malttaisitte odottaa sen aikaa, että pääsette tästä ravintolasta ulos, kun täällä on muitakin ihmisiä ja teidän käytöksenne on vähän häiritsevää"
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.