Suomen alkoholilain mukaan ruokakaupoissa ei saa myydä yli 5,5-prosenttisia alkoholituotteita. Nyt turkulaisessa ruokakaupassa on kuitenkin aloitettu 7 prosentin oluen myyminen – ja ihan laillisesti.
Kesko tiedottaa turkulaisen K-Citymarket Länsikeskuksen aloittavan perjantaina 4.2. historiallisen oluen myynnin. Kyseessä on nimittäin ensimmäinen seitsemänprosenttinen olut, jota myydään Suomessa päivittäistavarakaupassa.
Suomen alkoholilain mukaan ruokakaupoissa myytävien alkoholijuomien suurin sallittu alkoholiprosentti on 5,5 prosenttia. Miten ihmeessä siis seitsemänprosenttinen olut voi olla turkulaiskaupassa myynnissä?
Käsityöläispanimolla luvat vahvemman oluen myyntiin
Kesko kertoo tiedotteessa, että Citymarket Länsikeskuksella on kaupan sisällä ravintolatoiminnan yhteydessä oma pienpanimo, Food Factory Brewery. Sen myötä uudelle seitsemänprosenttiselle IPA-oluelle on myönnetty käsityöläispanimon vähittäismyyntilupa, joka mahdollistaa alkoholipitoisuudeltaan maksimissaan 12-prosenttisten panimotuotteiden myynnin.
– Kyseessä on perinteinen west coast -tyylinen IPA. Väriltään se on punertavan tumma. Hedelmäinen olut, missä on hieman karamellisuutta. Siinä maistuu myös hyvä mallasrunko, oluen suunnitellut panimomestari Eemeli Tuhkanen kuvailee tiedotteessa.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäen mukaan ketjun kaupat ovat edelläkävijöitä omassa panimotuotannossaan. Länsikeskuksen lisäksi myös Vantaan K-Citymarket Tammistossa ja K-Citymarket Pirkkalassa on oma panimo.
– Vastaavia toteutuksia ei ole suomalaisissa ruokakaupoissa kenelläkään muulla, Sääksmäki toteaa Keskon tiedotteessa.
Sääksmäki muistuttaa, että vaikka alkoholittomuus on nyt trendinä vahvassa nousussa, niin tiettyihin oluttyyppeihin kuuluu luontaisesti korkeampi alkoholipitoisuus. Maaliskuussa oman yli 5,5-prosenttisen oluensa on lanseeraamassa myös K-Citymarket Pirkkala.
"Halusimme hyödyntää mahdollisuuden"
Länsikeskuksen Food Factory Brewery -panimon panimomestarina työskentelevä Eemeli Tuhkanen on oluenpanija jo kolmannessa polvessa. Tuhkanen kertoo MTV:lle, että idea seitsenprosenttiseen olueen lähti alkoholilain kokonaisuudistuksesta, joka mahdollistaa pienpanimoille vahvempien omien tuotteiden myymisen.
Keskon tiedotteen mukaan Food Factory Brewery -panimon yksi erikoisuus on se, että oluiden valmistuksessa käytettäville hiivoille soitetaan jatkuvasti musiikkia, tyylilajiltaan yleensä klassista. Tuhkanen sanoo pilke silmäkulmassa, että muun muassa Bachin sävelten avulla hiivat oletettavasti kasvavat tyytyväisempinä.
– Halusimme hyödyntää mahdollisuuden. Onko se porsaanreikä? Tavallaan joo, tavallaan ei – miten sen nyt ottaa. Olemme toki tässä lakia käyttäneet omaksi eduksemme, Tuhkanen vastaa kysyttäessä, voisiko tätä vahvojen oluiden myyntitapaa ruokakaupassa kutsua porsaanreiäksi.
Tuhkanen toivoo, että joskus tulevaisuudessa vahvempia oluita voisi lain puitteissa myydä muutenkin päivittäistavarakaupoissa. Se soisi muillekin panimoille mahdollisuuden laajempaan myyntikanavaan.
Uuden seitsenprosenttisen oluen myynti starttasi Länsikeskuksen K-Citymarketissa tänään perjantaina 4.2. kello yhdeksän. Tuhkanen kertoo, että muutamassa tunnissa on jo ehtinyt kauppa käydä.
– Kuulemani mukaan sieltä ovat jo menneet ensimmäiset laatikot. Joku innokas oli heti yhdeksältä paikalla, Tuhkanen nauraa.