Royal-suklaan uudistus jakoi mielipiteet, mutta makeisen valmistajalle se on ainakin toistaiseksi ollut kannattava ratkaisu.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin marraskuussa 2021 Royal-suklaan täydellisestä uudistumisesta. Suomessa vuodesta 1961 yhtäjaksoisesti saatavilla ollut Cloettan Royal-suklaa sai uudistuksessa täysin uuden ulkonäön sekä maun. Monelle tutut kapeat palat jäivät myös historiaan, kun suklaa muodostuu nyt suuremmista palasista.
Videolla: Tiedätkö, miten Tupla-patukka avataan oikein? Artikkeli jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Uusi suklaa myynyt moninkertaisesti vanhaan verrattuna
Cloetta kertoi tuolloin tiedottessaan perusteellisen tuoteuudistuksen lähtökohtana olleen suomalaisten nykyisten makumieltymysten miellyttäminen. Kuluttajatutkimusten perusteella uusi Royal vetosi enemmän suomalaisiin.
Nyt Cloettalta kerrotaan MTV Uutisille, että tuoteuudistus oli kannattava ratkaisu.
– Uuden Royalin myynti ja -markkinaosuus on ollut suklaapatukoissa yli kaksinkertainen vanhaan verrattuna ja levyissä moninkertainen, kertoo Cloetta Suomen viestintäpäällikkö Marja Piironen.
"Tällä hetkellä suunnitelmissa ei ole palauttaa aiempaa tuotetta markkinoille"
Kuten sanottu, suklaan uudistuminen on kuitenkin jakanut myös mielipiteitä ja vanhan Royalin ystävät ovat jääneet kaipaamaan suosikkiaan. Sosiaalisessa mediassa asia on aiheuttanut paljon keskustelua ja vanhan Royalin fanit ovat metsästäneet paikkoja, josta tuotetta voisi vielä ostaa.
– Royalin uudistumiseen on suhtauduttu yllättävänkin intohimoisesti suhteessa tuotteen aiempaan menekkiin, mutta on ymmärrettävää, että osa vanhan Royalin ystävistä jää sitä kaipaamaan, Piironen toteaa ja jatkaa vielä:
– Uusi Royal on kuitenkin löytänyt paljon uusia käyttäjiä ja tällä hetkellä suunnitelmissa ei ole palauttaa aiempaa tuotetta markkinoille.
Herkut herättävät tunteita
Royal ei ole ainoa makeisbrändi, jonka uudistus tai markkinoilta poistuminen on kuumentanut tunteita. Helmikuussa 2021 Fazer tiedotti lopettavansa kokonaan Dumle-tikkarien valmistuksen. Myös Fazerin Merkkari-makeiset ovat herättäneet keskustelua, sillä ne palasivat ensin takaisin myyntiin, jonka jälkeen taas poistuivat makkinoilta.
Monen vanhan makeisen paluu markkinoille on sen sijaan ilahduttanut suomalaisia. Esimerkiksi Brunberg kertoi taannoin palauttavansa myyntiin kymmenen vuotta poissa olleen herkun. Vuonna 2014 Cloetta puolestaan palautti myyntiin 1970-luvun klassikkokarkin, Hopeatoffeen.
Lue myös: Hyvästit legendaarisille suklaakuulille? Maailmankuulu makeistehdas ajautui konkurssiin
Lue myös: Kymmenen vuotta poissa ollut herkku palaa kauppoihin: "Palautetaan asiakkaiden toiveiden vuoksi"
Videolla: Kevään ja kesän 2022 jäätelöuutuudet – mitä näistä haluaisit maistaa?
2:07