Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Lauantaimakkaran myynti lopetettiin, palauteryöppy yllätti valmistajan täysin – klassikkotuotteisiin kajoaminen menee suomalaisilla tunteisiin

0:33img
KATSO MYÖS VIDEO: Nerokas kikka leivän voiteluun – oletko hoksannut tätä?
Julkaistu 01.09.2022 09:48

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Monien suomalaisten klassikkotuotteiden valmistus on lopetettu tai niiden brändiä uudistettu radikaalisti. Miksi tällaiset uudistukset menevät suomalaisilla tunteisiin?

Kun pitkään myynnissä olleisiin tuotteisiin tehdään esimerkiksi niiden makuun vaikuttavia muutoksia, herättää se usein vahvoja tunteita suomalaisten keskuudessa. Joskus vanhat suosikkituotteet poistuvat markkinoilta kokonaan, jolloin ainekset suoranaiseen kansalliseen kriisiin ovat valmiit.

Lue myös: Oletko syntynyt 1980- tai 1990-luvulla? Kurkkaa, muistatko sinäkin nämä ruoat lapsuutesi aamiaispöydästä

Katso myös video: Tiesitkö tätä leivänpaahtimestasi? Tärkeä yksityiskohta jäänyt monilta huomaamatta. Juttu jatkuu videon alla.

0:26img

Oletko huomannut tätä leivänpaahtimestasi?

Viime vuosien aikana uutisotsikoihin ovat nousseet esimerkiksi Dumle-tikkarien valmistuksen loppuminen, Royal-suklaan tunteita herättänyt uudistus sekä Saarioisten lauantaimakkaran poistuminen markkinoilta.

Viimeksi mainittu muutos tuli monelle suomalaiselle täytenä yllätyksenä. 

Lauantaimakkaran valmistuksen lopettamiselle oli selvät syyt

Saarioinen lopetti talvella 2021 kaikessa hiljaisuudessa useiden leikkelemakkaroiden valmistuksen ja myynnin, ja näiden joukossa oli myös brändin lauantaimakkara. Asia selvisi, kun makkarafanit alkoivat ihmetellä asiaa sosiaalisessa mediassa ja Saarioisilta vastattiin lopulta kyselyihin.

– Lauantaimakkaran valmistus on lopetettu. Olemme luopuneet leikkelemakkaroista ja kestomakkaroista vahvistaaksemme asemaamme tuoreen valmisruoan ykköstoimijana. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa harmia, yritys vastasi erääseen kyselyyn Facebookissa.

saarioinen-lauantaimakkara

Saarioinen lopetti lauantaimakkaran valmistuksen vuonna 2021 keskittyäkseen päätuoteryhmäänsä, valmisruokiin.

Vuodesta 1992 myynnissä ollutta lauantaimakkaraa jäi moni kaipaamaan, mutta perustelut tuotteen valmistuksen lopettamiselle olivat selvät.  

– Lauantaimakkara poistettiin valikoimista, koska tuotteen kysyntä oli pienentynyt viime vuosina ja sen valikoimat kaupassa olivat heikentyneet. Käytännössä kuluttajien kiinnostus ja käytetyt eurot ovat siirtyneet yhä enemmän vaalean lihan tuotteisiin. Siksi karsimme valikoimaamme ja jatkamme kokolihaleikkeleissä suositulla Kulta-sarjalla, kertoo Saarioisten kuluttajakokemuksesta vastaava johtaja Tia Yrjölä.

Lue myös: Syksyn uutuuskarkeissa on selvä trendi – mukana taatusti mielipiteitä jakava suklaa

Palauteryöppy yllätti valmistajan

Saarioisilla ei kuitenkaan osattu odottaa tuotteen lopettamisen aiheuttavan niin vahvoja tuntemuksia suomalaisten keskuudessa. Yrjölä muistelee joutuneensa poistumaan tärkeästä kokouksesta, kun huomasi lauantaimakkaran ylittäneen uutiskynnyksen ja kuluttajapalautelinjat kävivät yhtäkkiä kuumina.

Atrian lisäksi lauantaimakkaraa valmistaa edelleen muun muassa HK ja Pajuniemi.

– Teimme samaan aikaan lopetuspäätöksiä useammasta makkaratuotteesta, joiden menekki oli ollut jo pidempään laskussa. Meidän lauantaimakkaramme, niin herkullinen kuin se onkin, ei ollut markkinan ainoa – sinne jäi yhä usea kilpaileva vaihtoehto. Siksi emme osanneet varautua ennakkoon tällaiseen kuluttajapalautteiden määrään.

Kilpailevista vaihtoehdoista markkinoille jäi muun muassa Atrian lauantaimakkara, joka on ollut kategoriassaan myydyin. Atrialta kerrotaan, että tuotteen myynti on vahvistunut entisestään Saarioisen lopetettua oman tuotteensa.

– Knoppitietona kerrottakoon, että Atrian lauantaimakkara on kiloiltaan Suomen suurin leivänpäällinen, kun lasketaan mukaan kaikki leivänpäälliset, mukaan lukien kinkut ja meetvurstit ynnä muut, Atrialta kerrotaan MTV Uutisille.

Kuluttajatoiveilla on merkitystä

Saarioisten Tia Yrjölä uskoo brändin lauantaimakkaralla olleen omat uskolliset ystävänsä, joille tuotteen lopettaminen oli luonnollisesti pettymys ja yllätys.

– Monet tuotteemme ovat läsnä suomalaisten arjessa joka päivä, ja monet maut ovat jo lapsuudesta tuttuja. On tietysti aina harmillista tuottaa pettymys. 

Saarioinen sai tuolloin runsaasti palautetta, joissa toivottiin makkaran myymisen jatkumista. Palaute ajoittui Yrjölän mukaan pääosin lopetusajankohtaan. Aina kuluttajapalautteet eivät johda toivottuun tulokseen, mutta on niillä myös merkitystä

– Yleisesti seuraamme kuluttajapalautteita arjessa joka päivä ja ne ovat meille tärkeä osa toiminnan kehittämistä. Palaute voi johtaa myös positiivisiin muutoksiin, tästä esimerkkinä Ranskalaisen salaattikastikkeemme paluu valikoimiin alkuperäisellä reseptillä.

Myös muut valmistajat ovat palauttaneet myyntiin aiemmin markkinoilta poistuneita tuotteita, tästä esimerkkeinä muun muassa Hopeatoffee- ja Merkkarit -makeiset sekä Fanny-vanukas.

Saarioisilla kehitetään lisäksi uusia tuotteita yhdessä kuluttajien kanssa digitaalisen lempiruokayhteisön kautta. Yritys panostaa erityisesti valmisruokiin ja on lanseerannut tuotteita esimerkiksi yhteistyössä tunnettujen suomalaiskasvojen kanssa. Menestyksekäs on ollut muun muassa Sikke Sumarin kanssa tehty Italia lautasella -valmisruokasarja, joka laajenee entisestään. Tänä syksynä Saarioinen toi kauppoihin puolestaan Vappu Pimiän kanssa tehdyn jauheliha-ohralaatikon.

Lue myös: Ehditkö ikävöidä? Fazerin rakastettu karkki tekee paluun – "Moni muistaa lapsuudesta"

Klassikkotuotteisiin voi liittyä tärkeitä muistoja

Olemme kertoneet aiemmin myös Royal-suklaan brändiuudistuksen aiheuttamasta palauteryöpystä. Suomessa vuodesta 1961 yhtäjaksoisesti saatavilla ollut Cloettan Royal-suklaa sai uudistuksessa täysin uuden ulkonäön sekä maun. Monelle tutut kapeat palat jäivät myös historiaan, kun suklaa muodostuu nyt suuremmista palasista.

Cloetta kertoi tuolloin tiedotteessaan perusteellisen tuoteuudistuksen lähtökohtana olleen suomalaisten nykyisten makumieltymysten miellyttäminen. Kuluttajatutkimusten perusteella uusi Royal vetosi enemmän suomalaisiin, ja tämä näkyi lopulta myös tuotteen myynneissä: esimerkiksi Royal-suklaalevyjen myynti moninkertaistui uudistuksen myötä.

Cloetta Suomen viestintäpäällikkö Marja Piironen kertoi MTV Uutisille maaliskuussa kuluttajien suhtautunen uudistukseen yllättävänkin intohimoisesti suhteessa tuotteen aiempaan menekkiin.

Monet klassikkotuotteet saattavat siis olla pienen kuluttajakunnan suosikkeja, ja siksi niihin kajoaminen voi herättää vahvoja tunteita. Monilla tuotteisiin saattaa myös liittyä rakkaita muistoja menneiltä vuosikymmeniltä. Tuotteista voi siis olla henkisesti hankalaa luopua, vaikka niitä ei olisikaan enää ostanut vuosikausiin.

Lue myös: Tiesitkö tätä lauantaimakkarasta? Sisältää ainesosan, jota moni ei ole tullut edes ajatelleeksi 

Lue myös: Moni ei tiedä, mistä Fazerin suosittu suklaapatukka on saanut nimensä – lue mielenkiintoiset suklaafaktat

Katso myös video: Halpa vs. kallis: Voiko halpa grillimakkara päihittää lihaisan kyrsän?

6:45img

Testasimme makkarat Halpa vs. kallis -sarjassa.

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka