Sosiaalisessa mediassa leviävän #WhiteWineEmoji -kampanjan tarkoituksena on auttaa valkoviinin ystäviä ilmaisemaan paremmin itseään.
Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin viineistä Suomen Sommelierit ry:n puheenjohtaja Samuil Angelovin sekä vuoden Sommelieri Kirsi Seppäsen kanssa.
Kalifornialaiset viinintekijät ovat selvästi ottaneet asiakseen puolustaa valkoviinin juojia. Peräti kolme kalifornialaista viiniyritystä on aiemmin tänä vuonna esittänyt valkoviini-emojin lisäämistä vastaavan punaviini-emojin rinnalle, mutta vain yksi esityksistä on päässyt eteenpäin Unicoden teknisen komitean tarkasteltavaksi.
Lähempään tarkasteluun päätyneen Kendall-Jackson viinitilan esitystä ei voi ainakaan syyttää yrityksen puutteesta. Viinitilan valkoviini-emojin puolesta tehty yksityiskohtainen ehdotus käsittää nimittäin peräti 15 sivua sisältäen muun muassa tarkkoja tilastoja viininkulutuksen jakautumisesta.
Ehdotuksen mukaan 78 prosenttia yhdysvaltalaisista juo säännöllisesti valkoviiniä, kun taas punaviinin kohdalla vastaava luku on 77 prosenttia. Valkoviini-emoji on siis todella tarpeen!
"Olen täysin sanaton ilman sitä"
Idea erikoiseen kampanjaan sai alkunsa viinitilan asiakkaiden ehdotuksesta.
Kendall-Jacksonin markkinointijohtaja Maggie Curryn mukaan valkoviini-emojin puolesta kampanjointi on heidän tapansa kertoa asiakkaille, että heitä kuunnellaan. Viinitila valmistautuu paraikaa ensi huhtikuussa järjestettävään Unicode Consortium -paneeliin, jossa kyseisen emojin kohtalosta äänestetään.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Curryn mukaan #WhiteWineEmoji -kampanja on saanut laajaa tukea sosiaalisessa mediassa, joten voi siis hyvinkin olla, että pian puhelimistamme löytyy tämä kauan kaivattu emoji.
– Miksi ei ole olemassa valkoviini-emojia? Olen täysin sanaton ilman sitä, Twitterissä huudellaan.
Lähde: Today