Vaikka suomalaisista puhutaan usein takapajuisena ja perinteisenä kansana, viiniasiantuntija on asiasta täysin eri mieltä.
Alkon tilastojen mukaan viime vuonna myyntiä kasvattivat etenkin roseeviinit ja alkoholittomat juomat, kun taas vanhoissa suosikeissa, oluissa ja punaviineissä, näkyi pientä laskua. Myös laivoilla olut ja viini ovat saaneet väistyä uusien suosikkien, kuten samppanjan tieltä.
Nämä muutokset kertovat viiniasiantuntija Joonas Vainion mukaan siitä, että me suomalaiset olemme kaikista uskomuksista poiketen melko trenditietoista kansaa.
– Erityisesti täällä pohjoismaissa olemme valmiita kokeilemaan asioita ”out of the box”, ja kokeilemaan vaikkapa laatikkoviinejä ja tölkkiviinejä, Vainio toteaa.
Viinitrendit eivät ole niin pysyviä, kuin meidän halutaan uskovan
Miehen mukaan viinitrendit ovat viime vuosina olleet merkittävässä roolissa ja ohjanneet asiakkaiden kulutustottumuksia.
Lue myös, mitkä ruokailmiöt puhuttelevat ensi vuonna suomalaisravintoloissa: Näitä syödään ravintoloissa vuonna 2018.
Vainion mukaan tällä hetkellä on käynnissä roseeviinibuumi, joka näkyy myyntitilastojen lisäksi myös valikoiman kasvuna. Muutamassa vuodessa muutaman voimakkaan roseeviinin valikoima on vaihtunut laajaan, keveystrendiä kunnioittavampaan suuntaan.
– Viinimaailma ei missään nimessä ole niin staattinen kuin monet ranskalaiset linnanherrat, jotka ovat asuneet samassa paikassa 500 vuotta, haluaisivat meidän uskovan. Viinitrendit liikkuvat hirveän nopeata tahtia, Vainio toteaa.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.