Suomalaisten proteiinivillitys ei näytä hiipuvan. Yritykset pyrkivät vastaamaan kuluttajien toiveisiin tuomalla markkinoille uusia proteiinipitoisia tuotteita.
Valion kategoriapäällikkö Jussi Mattsson kertoo, että jatkossa kiinnitetään entistä enemmän huomiota proteiinin laatuun ja sokerin määrään.
Mattssonin mukaan välipalarahkojen suosio on kasvanut jo viiden vuoden ajan. Jatkossa kasvu tulee uudenlaisista ”lisäarvotuotteista”, ei niinkään tavallisesta rahkasta.
– Perusrahkamarkkina alkaa olla koluttu. Se on todella iso kategoria, mutta nyt pitää keksiä jotain uutta.
Ravintola-alan asiantuntijat ovat nimenneet kasvikset yhdeksi vuoden 2016 ruokatrendeistä, ja YK on julistanut vuoden 2016 palkokasvien vuodeksi. Samaan aikaan Suomessa kehitetään uutta proteiininlähdettä, jossa on potentiaalia vientituotteeksi.
Tuotteen nimi on nyhtökaura, ja sillä voi korvata lihan ruuanlaitossa. Nyhtökaura muistuttaa rakenteeltaan ja suutuntumaltaan viime vuosien hittiruokaa nyhtöpossua.
Nyhtökaura valmistetaan kaurasta ja palkokasveista. Sen takana on helsinkiläinen Gold&Green Foods, joka käynnistää parhaillaan tuotantoaan. Nyhtökaura on tarkoitus saada päivittäistavarakauppoihin kevään aikana. Aluksi yritys panostaa Suomen ja Ruotsin markkinoihin, mutta myöhemmin nyhtökauraa on tarkoitus viedä laajemmalle.
– Kysyntä on ollut huikeaa. Todennäköisesti tuotantokapasiteetti riittää tänä vuonna vain Suomeen ja Ruotsiin, kertoo Maija Itkonen, toinen Green&Gold Foodsin perustajista.
Itkosen mukaan nyhtökaura on saanut loistavan vastaanoton. Siitä ovat kiinnostuneita niin sijoittajat kuin kuluttajat.
– Moni on arvellut, että tämä on se tuote, joka saa vannoutuneen lihansyöjänkin pitämään kasvisruokapäiviä.