Pikaruokaketju Hesburger on investoinut ensi vuoden aikana valmistuvaan kasvisproteiinitehtaaseen, jossa tullaan valmistamaan erilaisia kasviproteiinituotteita ravintolan tarpeisiin.
Hesburger on tänään julkaissut ilmastonmuutosta käsittelevän dokumentin. Dokumentti pohjautuu Lundin yliopiston vuonna 2017 tekemään tutkimukseen, jonka mukaan yksilön näkökulmasta neljä ilmastonmuutoksen kannalta merkittävintä valintaa ovat lisääntyminen, yksityisautoilu, lentäminen ja lihansyönti.
Videolla kerrotaan mielenkiintoinen yksityiskohta McDonald's ravintoloiden keittiöstä. Artikkeli jatkuu videon alla.
0:54
Hesburgerin näkökulmasta suurin kysymys on lihansyönti – olisiko hampurilaisketju valmis luopumaan lihasta?
– Emme ole luopumassa lihasta tässä vaiheessa. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden valita hyviä ja maukkaita kasvistuotteita sekä kasvattaa tietoisuutta eri valintojen vaikutuksista, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti vastaa.
Kasvistuotteiden osuus on pieni, mutta kasvava
Tällä hetkellä valtaosa Hesburgerin myymistä tuotteista sisältää lihaa. Kasvistuotteiden osuus on pieni, mutta kasvava. Hesburger on investoinut noin 10 miljoonaa euroa omaan kasvisproteiinitehtaaseen, jonka on tarkoitus valmistua ensi vuoden aikana. Tehtaassa tullaan valmistamaan erilaisia kasviproteiinituotteita Hesburgerin tarpeisiin.
Hesburger ei ole ainoa kasviperäisiin tuotteisiin sijoittava ketju. Suomeen ollaan nimittäin avaamassa ensimmäistä 100-prosenttisesti vegaania hampurilaisketjua, Bun2Bunia.
Ketjun hampurilaiset perustuvat Beyond Meat -yhtiön kehittämään ensimmäiseen täysin kasvipohjaiseen pihviin, joka näyttää, maistuu ja käyttäytyy kuin perinteinen hampurilaispihvi.
Näyttää siis vahvasti siltä, että lähitulevaisuudessa yhä useampi suomalainen nauttii pikaruokansa ilman lihaa.