Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Yksi ruoka on nyt ehdoton hitti suomalaisissa lapsiperheissä: "En muista koskaan aiemmin nähneeni näin suurta suosiota"

7:46img
Julkaistu 21.04.2020 13:57

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Ruoan tilaus- ja kotiintoimituspalvelu Foodoran tilastot paljastavat koronakriisin vaikuttaneen ruokatilausten sisältöön. Erityisesti suomalaisissa lapsiperheissä on nyt yksi selkeä hitti.

Videolla: Ruokakassit ja lahjakortit koululounaan korvikkeena – lapsen asuinpaikka vaikuttaa nyt paljon siihen, millaisen ruoan hän saa

Koronakriisi näkyy myös suomalaisten ruokatottumuksissa. Epidemian vuoksi suomalaisperheiden lapset viettävät nyt arkipäivät kotona etäkoulun parissa, eikä mahdollisuutta valmiiseen kouluruokaan välttämättä ole.  Moni vanhempi kaipaa tästä syystä helpotusta arkeensa. Tämä on näkynyt muun muassa ruoan tilaus- ja kotiintoimituspalvelu Foodoralla nousevina tilausmäärinä.

Lastenateriat myyvät nyt kuin häkä

Happy Meal McDonald's hampurilainen juustohampurilainen

Foodoran data paljastaa, että perheiden kotoilun johdosta arkipäivien lounastilausten koko on kasvanut ja erityisesti lapsille tarkoitettujen annosten menekki on noussut.  Delivery Hero Finland Oy:n markkinointijohtaja Nora Särkkä kertoo, että aiempaan verrattuna erityisesti lapsille tarkoitetut hampurilaisateriat ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan.  

– Kaikkien tuntema McDonaldsin klassikkoateria Happy Meal on noussut arki-iltapäivisin jo Foodoran suosituimpien annosten listan sijalle 11. Myös Hesburgerin lastenateriaa tilataan paljon ja se löytyy listalta vain paria sijaa myöhemmin. Varmastikin vanhemmat ovat kuunnelleet perheen pienimpien lounastoiveita kotikoulun piristykseksi, sillä en muista koskaan aiemmin nähneeni näin suurta suosiota lastenannoksissa, Särkkä sanoo.

Särkän mukaan Foodoran sovelluksen kautta tilataan tavallisesti lounasaikaan paljon toimituksia, jotka sisältävät yhden tai kaksi ateriaa. Viime viikkoina lounastoimitusten koot ovat kuitenkin kasvaneet.

– Suuret lounastilaukset ovat olleet viime viikkoina selkeä trendi. Erityisesti kolme tai neljä annosta sisältävät lounastilaukset ovat kasvattaneet suosiotaan, mikä johtuu varmasti siitä että perheet lounastavat nyt arkisinkin yhdessä.

Ruoan kotiintoimitus nyt suosittua: Wolt avasi oman verkkoruokakaupan

Foodoran lisäksi myös muut ruoan tilaus- ja kotiintoimituspalvelut ovat koronakriisin aikana havainneet kasvua tilausmäärissä. 

Kauppalehti uutisoi maanantaina, että  ravintolaruokien kotiinkuljetuksista tunnettu Wolt on avannut oman verkkoruokakaupan Wolt Marketin Helsingissä. Verkkokaupasta ruokaostoksia voi tilata Woltin kautta kotiin samaan tapaan kuin ravintolaruokaa.

Woltin Suomen maajohtaja Henrik Pankakosken mukaan yhteistyötä ei tehdä minkään kauppaketjun kanssa, vaan kyseessä on täysin Woltin oma ruokakauppa.

Lue myös: Yllättääkö sisältö? Ikea paljasti supersuosittujen lihapulliensa reseptin "Paljon helpompaa kuin huonekalujen kokoaminen"

Lähteet: Foodora, Kauppalehti

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka