Suomalaisen lihayrityksen mainoskampanja on saanut huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Mainonnan eettinen neuvosto on 17.1.2017 antanut huomautuksen Laidun Herefordin lanseeraamalle ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” -kampanjalle. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että ilmaisu ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” voidaan tulkita viittaavan naisiin, ja että esitetyssä yhteydessä sana ”liha” viittaa naisiin toistaen ja vahvistaen naisista annettavaa halventavaa mielikuvaa.
”Mitä jos kantelija olisikin ollut mies ja tulkinnut lihan viittaavaan miehiin”?
Laidun Herefordin edustajat kommentoivat tapausta tuohtuneena Facebookissa ja miettivät, millä perusteella sana liha viittaa juuri naisiin.
– Me Laidun Herefordin yrittäjät Jussi Harju ja Jyri Tanner olemme järkyttyneet tästä tulkinnasta. ”Mitä jos kantelija olisikin ollut mies ja tulkinnut lihan viittaavaan miehiin”? Näemme tulkinnan olevan värittynyt, sillä nyky-suomen sanakirja tai edes urbaani-sanakirja ei ota kantaa ”liha”-sanan sukupuoleen.
Harjun ja Tannerin mukaan keskustelua herättäneellä mainoslauseella varustettuja t-paitoja, mukeja ja pipoja on myyty tasaiseen tahtiin sekä maatalon isännille että emännille, kuten myös tavallisille tallaajille.
– Olemme yllättyneitä liha-sanan saamasta tulkinnasta ja pohdimmekin, miten hän voimme jatkossa markkinoida lihatuotteitamme, kun yksi sana on varattu kokonaan naisille.
Yrittäjät huomauttavat, että Mainonnan eettinen neuvosto ei ota vastauksessaan lainkaan kantaa kampanjan ainoaan sukupuoleen viittaavaan asiaan: ”Netissä sinua odottaa sonni” – lauseeseen.
– Kysehän on pohjimmiltaan samasta kampanjasta. Nyt liha– sana on irrotettu asiayhteydestään ilman sonni- sanaa ja me saamme huomautuksen eikä meidän kampanjaa käsitellä kokonaisuutena vaikka kantelu on tehty koko kampanjasta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.