Sain tänään henkisen sähköshokin luettuani YLEn artikkelin McDonald’sin maskotin vierailuista suomalaisiin päiväkoteihin. En tiennyt, että yritysmaailma ja vieläpä roskaruokaa lapsille tarjoavat instanssit ovat kurottaneet sinne lonkeronsa. Luulin sitä tapahtuvan vain Jenkkilässä. Luulin, että lainsäädäntömme huolehtii tulevasta sukupolvestamme paremmin. Luulin, että näistä asioista päättävät aikuiset ovat vastuullisempia. Kuinka naiivisti he tähän suhtautuvatkaan. Kuinka naiivisti itse suhtauduin lintokotoomme.
MISTÄ SE PELLE ILMESTYI? McDonald’sin maskottina toimiva Ronald McDonald -pelle luotiin 1963 houkuttelemaan lapsiperheet Mäkkäriin. Oli huomattu, että pellen ja hampurilaisten yhdistelmä upposi skideihin hämmästyttävän tehokkaasti. Kun lapset vinkuu tarpeeksi, aikuiset heltyvät ja pienen Happy Mealin sijasta saadaan myytyä ateriat koko perheelle ja vanhemmille parempi omatunto.
Tänä päivänä McDonald’s on vienyt Ronaldin pitkälti harmaalle alueelle. Se esiintyy hyväntahdon lähettiläänä kaikissa toiminnoissa, jotka kestävät tunnepitoista yhteiskunnallista tarkastelua. Se antaa kasvot kasvottomalle jätille. Parhaana esimerkkinä sinänsä loistavat Ronald McDonald -talot. Kaiken tämän varjolla mäkkäriläiset vakuuttavat pellen siirtyneen kokonaan hyväntekemisen puolelle. Kuinka paljon kuluttajien ajattelua voikaan aliarvioida?
2011 Mäkkärin pääjohtaja väitti, että Ronald McDonald ei markkinoi epäterveellistä ruokaa lapsille. Mäkkärin lastenateria Happy Meal koostuu omavalintaisista aterian osista, joista saa kyhättyä melkein terveellisen kombon, mutta kuvittelisin harvoin niin tapahtuvan. Mäkkärin tulevaisuus ei synny miniporkkanoista, tuoremehusta tai maidosta ja burgerista. Päätarkoitus on saada lasten siivellä aikuiset mukaan ja luoda lapsuudesta asti positiivinen side Mäkkärin ja kasvavan kansalaisen välille. Kysäisin taannoin Happy Mealin terveydellisyydestä Mäkkäriltä ja sain enemmän ja vähemmän kompuroivia vastauksia.
PYKÄLÄLEIKKIÄ. Kaiken perustana toimii lapsia suojeleva lainsäädäntö. Mäkkäri ei voi tunnustaa mainostavansa ruokaa lapsille. Silloin markkinointia säätelisivät huomattavasti tiukemmat pykälät. He markkinoivat ”koko perheelle”, mikä toisaalta pitää täysin paikkansa em. syistä. Kun saat lapsen haluamaan, aikuiset seuraavat. Naurettavin viime aikojen kiertely nähtiin Happy Studio -verkkosovelluksen kanssa, jossa Happy Mealista tutut hahmot täyttivät ruudun, mutta mäkkäriläiset vakuuttivat, etteivät kohdista mainontaa lapsiin ja ovat vastuullinen mainostaja.
Nykyinen pääjohtaja lausui vajaa vuosi sitten valtavien Ronald-protestien jälkeen, että pelle ei enää käy lasten luona kouluissa. Tänä päivänä Ronald McDonald kiertelee suomalaisia päiväkoteja kertoen lapsille yhteiskunnallisia asioita. Ei markkinoimassa, etenkään hampurilaisia. Se, että hän sattuu olemaan pikaruokaketjun maskotti, ei liity tähän. Käydäänpä Wikipediassa. ”Ronald McDonald on yhdysvaltalaisen McDonald's-pikaruokaketjun vuonna 1963 kehittämä maskotti, jonka tarkoituksena on markkinoida McDonald'sin pikaruokaa lapsille.” Tsekataan vielä, mitä tarkoitetaan yleisesti maskotilla. ”Maskotti on hahmo, joka kannustaa joukkuetta tai on ravintolan vetonaula lapsille.”
McDonald’s Suomen viestintäjohtaja Heli Ryhänen vakuuttaa YLEn artikkelissa, että ”Ronald ei oikeastaan myy ruokaa, hänellä ei ole minkäänlaista ruoanmyyntitehtävää” ja että ”Ronald ei puhu hampurilaisista eikä hän markkinoi hampurilaisia”. Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisena hävettää. Kaunistelen työssäni joskus totuuksia, mutta se on enemmän kulmien hiomista ja vahvuuksien korostamista. Ei tällaista.
LET'S FACE IT. Pointti on se, että Mäkkäriin yhdistettävä pelle juttelee mukavia ja haalii lapsilta auktoriteetin asemaa. Jos pelle kerran puhuu turvallisuudesta ja haluaa lapsille hyvää, niin ei kai tää Big Macikaan voi mulle niin pahaa tehdä. Näin totutetaan Mäkkäri lapsen elämään jo vaippaiässä. Ja vieläpä niin, etteivät lapsen vanhemmat pääse suodattamaan ja suojelemaan.
Kysyin viestintäjohtaja Heli Ryhäseltä, miksi Suomen McDonald’s roudaa Ronaldia päiväkodeissa, jos pääjohtaja on vakuuttanut, ettei pelle näyttäydy kouluissakaan. Hän vastasi Twitterissä (muiden kanssa) käymäni keskustelun jälkeen, että oli saanut ajattelemisen aihetta ja tsekkaa huomenna perjantaina Ronaldin keikkaohjelman.
PELLE POIS TARHOISTA! Kirjoitan tämän säästääkseni aikaa. Monen ihmisen aikaa. Haluan sen pellen pois päiväkodeista. Mökki- ja viljelykauden alkaessa minulla on miljoona hommaa pyörimässä enkä haluaisi käyttää vapaa-aikaani tämän pienen mission edesauttamiseen. Olen siihen kuitenkin valmis. Haluaisin kuulla mainonnan eettisen neuvoston, kilpailu- ja kuluttaja-asiamiehen, lapsiasiavaltuutetun, kaupungin lastenhoidosta vastaavan sekä kiertuepaikkoina toimivien lastentarhojen johtajien näkemyksiä aiheesta. Varmaan tulee lisääkin ideoita mieleen. Käyttäisin myös kaiken some-taitoni sen eteenpäin viemiseksi ja pitäisin aiheen esillä pitkään. Olen perehtynyt aiheeseen vasta puoli tuntia, joten uusia ajatuksia hypähtelisi jatkuvasti mieleen.
Joten Heli Ryhänen ja muut asiaan vaikuttavat tahot: Se pelle pois tarhoista!
EDIT 17.4.: Oulun varhaiskasvatuksen palvelujohtaja pitää Ronald McDonaldin päiväkotivierailuja piilomainontana ja haluaa aiheesta perinpohjaista eettistä keskustelua (linkki artikkeliin).
EDIT 17.4.: Kilpailu- ja kuluttajavirasto vastasi tuossa alhaalla oma-aloitteisesti näin: "Kuluttaja-asiamiehen kanta on, että päiväkotien ja koulujen ei tulisi toimia lainkaan markkinointikanavina. Vanhemmilla on oikeus päättää heidän lapsiinsa kohdistuvasta markkinoinnista. Jos tällaisia tilaisuuksia kuitenkin järjestetään, vanhemmilta on pyydettävä suostumus lapsen osallistumiseen. Käytännössä ongelmana on se, että harva vanhempi haluaa sulkea lapsen pois tapahtumasta, johon suurin osa osallistuu. Kuluttaja-asiamies ei voi puuttua päiväkotien ja koulujen toimintaan, mutta kannattaa sitä, että yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön luotaisiin pelisäännöt."
****************** BREAKING *********************** EDIT 17.4.: It's all over! Pelle lähtee tarhoista! Mäkkäri perääntyy, koska laaja keskustelu. Kiitos postauksen jakajille ja kommentoijille ja erityiskiitos Yle Oululle, joka homman aloitti ja tykitti koko päivän menemään! Maailma muuttuu, kun vaaditaan. (linkki YLEn artikkeliin)
******************************************************
PS. Kirjoitin taannoin ajatuksiani lasten kasvavasta liikalihavuudesta.
PPS. Aihetta käsitellään Sivumaun Facebook-sivulla sekä Twitterissä.