Englantilaistoimittaja todisti, ettei internetin ravintola-arviopalveluihin todellakaan ole aina uskominen.
Hotelli-, matkailu- ja ravintola-arvioihin keskittyvä palvelu TripAdvisor on tuttu palvelu myös monelle suomalaiselle. Sivustolta voi lukea ihmisten arvioita eri paikoista ja tehdä, tai olla tekemättä, esimerkiksi ravintolavalinta niiden perusteella.
Lontoolainen toimittaja halusi todistaa, etteivät internetin arvioit oikeasti kerro aina totuutta. Hän päätti perustaa ”Lontoon parhaan ravintolan” omalle pihalleen – ja tavallaan onnistuikin siinä.
"Päätin muuttaa pihavajani Lontoon parhaaksi ravintolaksi"
Vice.com -sivustolla toimittajan työskentelevä Oobah Butler menetti uskonsa TripAdvisoriin ja muihin arviointipalveluihin muutama vuosi sitten. Hän työskenteli tuolloin vapaana toimittajana ja sai palkkaa muun muassa siitä, että kirjoitti ravintoloille positiivisia vale-arvioita TripAdvisoriin.
– Sain kymmenen puntaa yhdestä arviosta. En koskaan edes syönyt niissä paikoissa, Butler kertoo.
Eräänä päivänä toimittaja sai idean istuessaan pihavajansa edessä: jos ihmiset kerta ovat valmiita uskomaan mihin tahansa ”hevonpaskaan”, ehkä myös valeravintolan perustaminen olisi mahdollista. Ehkä siitä voisi tulla jopa hitti?
– Siitä hetkestä eteenpäin valeravintolasta tuli missioni. Keksittyjen arvioiden, mystiikan ja hölynpölyn avulla päätin muuttaa pihavajani Lontoon parhaaksi ravintolaksi TripAdvisorissa.
Annoskuvia partavaahdosta
Ja niin Oobah ryhtyi hommiin. Hän perusti TripAdvisor-tilin juuri keksimälleen The Shed at Dulwich -ravintolalle, avasi sille omat nettisivut ja merkitsi osoitteeksi ”vain ennakkovaraukset”. Ravintolan nettisivuille Oobah kirjoitti runollista hölynpölyä ja nimesi muun muassa ruokalistan annokset mielialojen mukaan. Upeannäköisiä annoskuvia Oobah kyhäsi kokoon muun muassa käyttämällä partavaahtoa ja muita, ei oikeasti syötäväksi sopivia aineksia.
Pian Oobah sai sähköpostia TripAdvisorilta, että The Shed at Dulwich oli hyväksytty mukaan Lontoon ravintolalistaukseen. Ravintola päätyi viimeiselle sijalle, 18 149. Oli siis tehtävä jotain, että sijoitus saadaan nousemaan. Niinpä Oobah otti yhteyttä ystäviinsä ja tuttuihinsa ja pyysi heitä kirjoittamaan viiden tähden arvioita. Muutamassa viikossa The Shed at Dulwich kipusi jo sijalle 10 000.
Oobahin yllätykseksi ”ravintolan” puhelinkin alkoi pian piristä.
– Hei, onko tämä ravintola Shed? Olen kuullut niin paljon hyvää ravintolasta. Tiedän, että tämä on paljon pyydetty, koska teidät varataan täyteen niin nopeasti, mutta olisiko teillä pöytää täksi illaksi?
Oobah meni paniikkiin ja vastasi nopeasti hämmentyneenä:
– Anteeksi, mutta olemme täyteenvarattuja seuraavat kuusi viikkoa.
Seuraavana päivänä joku yritti varata neljä kuukautta etukäteen yhdeksälle hengelle pöydän. Oobah oli ällistynyt. Myös sähköposti tukkeutui varauspyynnöistä pian. Eräs mies yritti saada pöytää sillä verukkeella, että hänen vaimonsa työskentelee lastensairaalassa. Televisioyhtiöiden pomot laittoivat kyselyjä työsähköpostistaan varauksen onnistumisen toivossa. Yhtäkkiä valeravintolan sijoitus TripAdvisorissa on jo 1456. Miten ihmeessä tämä on mahdollista?
– Tajusin sen yhtäkkiä: Se johtuu varausjonosta, tarkan osoitteen puuttumisesta sekä yleisestä paikan eksklusiivisuudesta, minkä vuoksi ihmiset eivät enää ajattele järjellä. He katsovat kuolaten ravintolan sivustolta ruokakuvaa, jossa on oikeasti piilotettuna hikinen jalkani.
Sijalta 18 149 kärkipaikalle muutamassa kuukaudessa
Toukokuu muuttuu kesäksi ja pian on elokuu. The Shed at Dulwich on nyt sijalla 156, vaikka yksikään ihminen ei todellisuudessa ole edes käynyt siellä. Homma lähtee täysin käsistä: elintarvikeyritykset käyttävät googlen paikannuspalvelua ja ravintolan arvioituun osoitteeseen alkaa ilmestyä ilmaisia tuotenäytteitä. Oobah saa sähköpostia kaupunginhallitukselta, joka haluaa sijoittaa ravintolan pian rakentuvaan uudiskohteeseen. Eräs tuotantoyhtiö ottaa yhteyttä, koska haluaa ravintolan mukaan lentoyhtiön kansainvälisillä lennoilla näytettäville videoille.
Talvi lähestyy ja Shed on TripAdvisorissa sijalla 30. Sähköposteja tulvii nyt jokapuolelta maailmaa ja ihmiset kyselevät Oobahilta kadulla, tietääkö hän mistä Shed löytyy.
Pian TripAdvisor lähestyy Oobahia ja pyytää ravintolasta lisätietoja. Miksi? Koska 1. lokakuuta 2017 The Shed at Dulwich on virallisesti noussut ykköspaikalle ja on nyt Lontoon paras ravintola.
Puhelin jatkaa pirisemistään ja Oobah valehteluaan: ”ravintola on tänään täynnä”, ”meillä on täällä ristiäiset”, ”valitettavasti kaikki pöydät ovat menneet seuraavaksi kuukaudeksi”. Lopulta Oobah päättää että on aika avata The Shed at Dulwich yhdeksi illaksi. Neljässä päivässä hän kyhää kokoon ”kaikkien aikojen illallisen”.
– Mutta miten? On vain yksi tapa: luon sellaisen ravintolan, jonka tämän väitetään TripAdvisorissa olevan. Ruoka kuulemma muistuttaa ihmisiä heidän kodistaan, joten tarjoan heille jotain tuttua: valmisruokaa. Ihmiset pitävät maaseutumaisesta, mutta kuitenkin tyylikkäästä vireestä ravintolassamme. Laitamme siis vajan täyteen kanoja, kuten hienoissa ravintoloissa on esimerkiksi hummereita: ihmiset pääsevät itse valitsemaan ruokansa.
Ensimmäinen ja viimeinen illalliskattaus
Oobah kutsuu illalliselle ystäviään, joiden tehtävänä on ylistää ruokaa herkulliseksi. Valmisruoat kaupasta, hyvä ystävä ”kokiksi” ja toinen ”tarjoilijaksi” – 31 puntaa ja kaikki on valmista iltaa varten.
Ensimmäiset vieraat saapuvat tapaamispaikalle. He ovat tulleet Kaliforniasta asti.
– Pyydän heitä laittamaan siteet silmille ja he näyttävät kauhistuneilta. He kuitenkin suostuvat, kun paikalle saapuu myös kaksi muuta asiakasta – näyttelijää, jotka ovat tietysti suostuvaisia. Vien kaikki neljä käsi kädessä pihalleni. Kun lähestymme pihaa, yksi asiakkaista, Maria, sanoo: ”Kuulen jo keittiön äänet”. Ei Maria, et kuule.
Paikalla on myös DJ, joka soittaa säännöllisesti mikron ”pling” -äänet peittäviä pimpotuksia. Ensimmäisenä asiakkaat saavat eteensä annoksen mikrotettua mac’n cheese -pastaa. Pariskunta näyttää hämmetyneeltä. Maria meinaa ensin ottaa kuvan, mutta ei sitten otakaan. Ilta etenee ja 40 hiljaista minuuttia myöhemmin ensimmäiset asiakkaat lähtevät, vihaisen oloisina.
Seuraavat asiakkaat ihmettelevät, miksi ravintolassa on kanoja.
– Meillä on ”valitse oma kanasi” -periaate. Kokkaamme teille sen, minkä haluatte.
Asiakkaiden ilmeet muuttuvat: he olivat lukeneet TripAdvisorista, että Shed on Lontoon paras kasvisravintola. Hups.
Seuraavat oikeat ravintolan asiakkaat lähtevät. Oobahin yllätykseksi he kysyvät, onko pöydän varaaminen seuraavalle kerralle helpompaa.
– Olisi mukava tulla uudestaan!
"Jos minä voin muuttaa takapihani Lontoon parhaaksi ravintolaksi, mikä tahansa on mahdollista"
Shed ei enää kauaa pidä TripAdvisorissa kärkipaikkaa, mutta saa silti avajaisiltanaan erinomaisia arvioita. Tämä johtunee osittain siitä, että ruoat ovat ilmaisia, koska Oobah on kertonut asiakkaille ravintolassa kuvattavan kyseisenä iltana dokumenttia.
– Kutsuin ihmiset syömään nopeasti kasaan kyhätylle tuolirykelmälle vajani eteen ja he lähtivät pois uskoen, että tämä voi todella olla Lontoon paras ravintola – vain TripAdvisorin arvioiden perusteella. Tätä voisi ajatella kyynisesti ja olla sitä mieltä, että Internetin voima on nykypäivänä niin suuri, etteivät ihmiset enää osaa käyttää omia aistejaan. Mutta haluan olla positiivinen. Jos minä voin muuttaa takapihani Lontoon parhaaksi ravintolaksi, kirjaimellisesti mikä tahansa on mahdollista.
TripAdvisorin mukaan Oobahin testi ei todista mitään, koska kyseessä ei ole ”todellisen maailman ongelma”. Feikkiravintoloita ei palvelun edustajien mukaan normaalisti perusteta TripAdvisoriin, vaan sitä tekevät vain journalistit, jotka haluavat testata palvelun luotettavuutta.
The Shed at Dulwich on sittemmin jo poistettu TripAdvisorista, mutta jää takuulla historiaan huikeana esimerkkinä Lontoon parhaasta ravintolasta, jota ei ollut olemassa – paitsi yhden illan, jolloin siellä tarjoiltiin valmisruokaa kanojen keskellä.
Lähde: Vice