MTV selvitti: Tällaisia ovat pikaruokapaikkojen kylkiäiset – yksi McDonald´sin klassikko katosi täydessä hiljaisuudessa

Mistä muustakaan kesän automatkat muistettaisiin, kuin pikaruokaravintoloiden lastenaterioiden mukana tulevista leluista? Pyysimme kolmea pikaruokaravintolaketjua kertomaan tarkemmin heidän leluistaan ja muista oheistuotteistaan, jotka ilahduttamisen lisäksi jäävät helposti myös turhaksi roskaksi auton lattialle pyörimään. 

Jotkut asiat yhdistävät kolmea pikaruokaravintolaketjua Hesburgeria, Burger Kingiä ja McDonald’sia, ja yksi niistä on lastenaterioiden mukana tuleva lelu.

Leluista saadun palautteen voi jakaa nykyisellään kolmeen osaan. Yhdessä osassa haikaillaan menneiden kampanjoiden perään ja toisessa kysellään puuttuvien lelujen perään. Kolmas on niin sanottu "iso kuva" eli vastuullisuus. 

Lähdimme selvittämään, onko pikaruokapaikoissa koskaan mietitty sitä, että leluista luovuttaisiin täysin?

Klassikot mielessä

Ensimmäinen McDonald’s ravintola avasi ovensa Suomessa vuonna 1984 Tampereella ja lelut rantautuivat ravintoloihin seuraavan vuoden kesällä. Mekaniikka ei kuitenkaan ollut sama, kuin nykyajan lastenateriakampanjoissa.

Noin 40 vuoteen on mahtunut monia klassikoita.

– Star Wars, muumikirjat. Oli Snoopy eli Ressu, jossa lelu oli 12 osassa ja kaikki keräämällä sai kerättyä ison Ressu-koiran. Voi vain kuvitella, että kaikille ei riittänyt sitä takajalkaa, Suomen McDonald’sin markkinointipäällikkö Olli Tiainen muistelee. 

McDonald's ravintolat ovat peräisin Yhdysvalloista ja ensimmäinen avasi ovensa 1955.

Lelun ohella esimerkiksi McDonald’s ravintoloissa aterian mukaan on mahdollista valita myös kirja, joita on esimerkiksi tämän vuoden osalta jaossa yhdeksän erilaista.

Kirjat rantautuivat ketjuun alun perin 2010-luvulla. Nykyään kirjan voi aina valita lastenaterian kylkiäiseksi.

– Taustalla on isompi huoli siitä, että lapsi ei lue. Nähtiin, että puhelimet ja erilaiset pelit tulevat ja vievät lasten huomion. Eli rupesimme reagoimaan siihen ja halusimme herättää lasten kiinnostusta lukemiseen, Tiainentaustoittaa.

 Vaihtoehtojen ykkönen on hänen mukaansa kuitenkin selkeästi perinteinen lelu.

Vuonna 2024 kampanjoita on 10, joissa jokaisessa vaihtoehtona on 8–12 erilaista lelua.

Vastuullisuus tapetilla

Tiaisen mukaan osa McDonald´sin leluista on korvattu muovittomiin sekä esimerkiksi pelien ja toiminnallisten lelujen määrää on lisätty.

Vastuullisuudesta saadun palautteen voi jakaa kahteen.

Toinen osa koskee nykyisiä vastuullisuustoimia ja sitä, että ne eivät ole riittävät.

– Sitten on toinen puoli, eli kaikki eivät ole tyytyväisiä siihen, etteivät lelut ole enää sitä samaa.

Ekologisuus ja vastuullisuus ovat niin ikään jatkuvassa keskiössä siinä, miten leluja kehitetään ja mitä raaka-aineita niiden valmistukseen käytetään.

– Kaikki paristokäyttöiset lelut ovat pudonneet kelkasta. Muovin käyttöä on minimoitu ja sekin on jo osin korvattu biohajoavalla materiaalilla. 

– Pehmolelut ovat erityisen suosittuja ja niihin on etsitty vähemmän kuormittavia materiaaleja, Tiainen luettelee.

Täydelliseen vastuullisuuteen olevan matkan Tiainen kuvaa olevan pitkä. Kaikessa työssä on kuitenkin mukana ajatus siitä, miten ympäristökuormitusta voisi vähentää.

On varmasti mietitty, että luovuttaisiin leluista, mutta en osaa sanoa, että milloin se tapahtuu ja mikä se muutos on. Se ei varmasti ole tämän vuoden asia.

– Uskon, että yksikään mahdollisuus ei ole poissuljettu, jos otetaan riittävä aikajänne.

"Lelut ovat säilyttäneet suosionsa hyvin"

Burger Kingissä lastenaterian kylkiäisen vaihtoehtoina on puolestaan lelu ja jäätelö.

Restelin tuote- ja laatupäällikkö Sauli Ylikylän mukaan näistä lelu on selkeästi suositumpi vaihtoehto, vaikkakin esimerkiksi käynnissä oleva lelukampanja voi vaikuttaa houkuttelevuuteen.

Suomessa Burger King -brändiä edustaa franchise-periaatteella Tradeka-konserniin kuuluva Restel Fast Food Oy. Restel avasi ensimmäisen Burger King ravintolansa vuonna 2013.

Burger King on alun perin perustettu Yhdysvalloissa vuonna 1954.

Ylikylän mukaan lelukampanjan kesto on tyypillisesti noin kaksi kuukautta, ja kampanjan määräytyvät yrityksen kansainvälisen lisensointisuunnitelman ympärille.

– Lelut ovat säilyttäneet suosionsa hyvin ja menekki ei ole merkittävästi muuttunut vuosien aikana. Lelujen menekki on suurinta kesällä ja muiden lomakausien aikana, Ylikylä kertoo MTV Uutisille sähköpostitse.

Erityisen suosittuja viimeisen noin 11 vuoden aikana ovat olleet Ylikylän mukaan suosittuihin elokuviin perustuvat lelut.

Vaihtoehtoja on etsitty muoville

Ylikylän mukaan palautetta leluista tulee vähän. Aiemmin palautetta on tullut leluista, joita ei ole koettu houkutteleviksi, mutta nyttemmin sekin palaute on vähentynyt.

Pääsääntöisesti lelut valmistetaan muovista ja ne ovat joko figuureita tai toiminnallisia leluja.

– Olemme joitakin vuosia sitten kartoittaneet mahdollisuutta ottaa valikoimaan vaihtoehtoisista materiaaleista valmistettuja leluja. Tässä yhteydessä myös poistimme muoviset lelut myynnistä.

Sopivaa ja pysyvämpää vaihtoehtoa ei kuitenkaan löytynyt ja muutos jäi kokeiluluontoiseksi. Tahtotilana on Ylikylän mukaan kuitenkin toimia vastuullisemmin ja ekologisemmin tulevaisuudessa.

Leluista luopuminen ei kuitenkaan ole suunnitteilla ja itse lelu on todettu "arvokkaaksi asiakkaillemme", Ylikylä kertoo.

Kysyttäessä muovista valmistusmateriaalina Ylikylä kertoo, että tällä hetkellä "tutkimme mahdollisuuksia lisätä vaihtoehtoisten materiaalien käyttöä". 

– Materiaalien pitää olla paitsi soveltuvia elintarvikekäyttöön, myös turvallisia pienten lasten leikeissä.

Lapsille opetetaan ympäristöasioita

Myös suomalaislähtöisessä Hesburgerissa vaihtoehtoina on tarjolla jäätelö ja lelu – vaikkakin jälkimmäisestä käytetään ennemmin termiä "oheistuote" lelun sijaan.

– Tuotteen voi ostaa myös erikseen ilman ateriaa. Lastenaterian kampanjat vaihtuvat kahden kuukauden välein, Hesburgerin kansainvälisten asioiden kehitys- ja markkinointijohtaja leva Salmela viestittää sähköpostitse.

Salmelan mukaan oheistuotteet tulivat Hesburgerin lastenateriaan 90-luvun puolessa välissä.

Salmelan mukaan tuotteista on saatu hyvää palautetta.

Tuotteina on ollut esimerkiksi puuhavihkoja, jumppapusseja, tuubihuiveja, kirjoitusvälineitä ja minilautapelejä. Näistä tuubihuivit ovat olleet erityisen suosittuja, Salmela kertoo. 

Myös Hesburgerilla pyritään kiinnittämään huomiota vastuullisuuteen.

– Olemme vähentäneet ja mahdollisuuksien mukaan poistaneet oheistuotteiden pakkausmateriaaleja-

– Opetamme lapsille ympäristö- ja kierrätysteemaisia asioita Ekku Ekoetsivä -hahmon avulla, joka seikkailee Hesburgerin lapsille suunnatussa MiniHese-lehdessä sekä Lastenklubimme osiossa nettisivuillamme, Salmela kirjoittaa.

Mutta mitä kävi laseille?

Muitakin niin sanottuja kylkiäisiä on mahdollista saada ravintoloista matkaan.

Monet muistavat erityisesti McDonald’sissa vuosien ajan kesäisin isompien aterioiden yhdessä mukaan saadut Coca-Cola-lasit. Tarkkasilmäisimmät ovat kuitenkin saattaneet huomata, ettei laseja enää muutamaan vuoteen ole ollut saatavilla.

Viimeinen kampanja toteutettiin kesällä 2022, jonka jälkeen siitä on luovuttu toistaiseksi.

– Koskaan ei voi sanoa ei koskaan, mutta veikkaisin, että tämmöisiä ei ainakaan ihan heti ole tulossa.

Yksittäistä syytä lopetuspäätökselle ei Tiaisen mukaan löydy, vaan päätös oli ennemmin asioiden summa.

– Ensinnäkin, tämä yhteistyökampanja Coca-Colan kanssa - se on hyvin työläs kampanja kesän sesonkiaikaan ja se vaatii tavarantoimittajilta sekä ravintoloilta paljon.

Toiseksi syyksi Tiainen mainitsee kampanjan "irrallisuuden ydinliiketoiminnasta".

– Ne nähdään krääsänä maailmassa, jossa kulutusta leikataan.

Palautetta ei Tiaisen mukaan enää tänä kesänä ole juurikaan tullut, mutta edellisvuonna sitä tuli enemmän.

– Saimme jonkin verran tiedusteluita, että onko tulossa, millaiset lasit tulee. Ei hirveän massiivista, lasithan ovat olleet keräilijöiden suosiossa ja varmasti on kuulunut monien kesämökkien ja opiskelijaboksien kalustoon.

Jonkin verran palautetta on tullut myös esimerkiksi Facebookissa McDonald’sin julkaisujen kommentteihin.

Ensimmäinen lasikampanja tehtiin Tiaisen mukaan 2000-luvun alussa, eli kampanja ehti pyöriä reilu 20 vuotta.

Suomi ei myöskään ole ensimmäinen maa, jossa kampanja on toteutettu, vaan se on saanut alkunsa 1990-luvulla, josta se on omaksuttu myös Suomeen. Lasit ja niiden värit on kuitenkin valittu itse Suomessa.

Täysin kampanjasta ei olla maailmalla luovuttu, ja se on ollut käytössä vielä ainakin viime kesänä Saksassa.

Lue myös:

    Uusimmat