McLaren esitteli Genevessä toisen sukupolven Super Series -tuoteperheen ensimmäisen jäsenen. 720-hevosvoimainen 720S esittelee valmistajansa uusinta tyyliä ja tekniikkaa.
McLarenin katuautot ovat aina kuuluneet nopeimpien markkinoilla olevien autojen joukkoon. Uuden sukupolven aloittava 720S on varustettu 4,0-litraisella tuplaturbo-V8:lla, joka tarjoilee nimensä mukaisen 720 hevosvoiman lisäksi 770 newtonmetrin väännön. Näiden turvin auto liikahtaa varsin riittävällä nopeudella; sataseen päästään 2,8 sekunnissa, 200 km/h katkeaa 7,8 sekunnin jälkeen, ja huippunopeutta kertyy 341 km/h. Vaihteistona toimii nykyaikainen 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.
Usein urheiluautojen kohdalla keskitytään vain mainitsemaan edellä olleet asiat, mutta lähes yhtä vakuuttavaa on näiden autojen kyky pysähtyä. Valmistaja kertoo 720S:n pysähtyvän kahden sadan tuntikilometrin nopeudesta 4,6 sekunnissa, ja siihen kuluu matkaa 117 metriä. Hidastumisesta huolehtivat edessä halkaisijaltaan 390 milliset ja takana 380 milliset hiilikuitukeraamiset jarrulevyt.
Jos nämä arvot ovat kunnioitusta herättäviä, niin samaa voi sanoa myös pinnan alta löytyvästä tekniikasta. Uutuuden rakenteissa on käytetty huomattava määrä hiilikuitua sekä muita moderneja kevytrakennetekniikoita. Perinteisten kevyiden koripintojen lisäksi myös auton alustakomponentit on tehty hiilikuidusta, kuten jokaisen vuoden 1993 jälkeen rakennetun muunkin katuauton kohdalla. Tällä keskimoottorisella ja takavetoisella autolla on omamassaa ajokunnossa 1 419 kiloa.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio ja McLaren
Kooste Geneven autonäyttelystä nähdään maanantaina 27.3. esitettävässä Teknavin kauden kolmannessa jaksossa klo 22.35 MTV3-kanavalla.
EDIT: Pysähtymismatka lisätty