Massamarkkinat siirtyvät vauhdilla kohti sähköistymistä ja erilaisia hybridijärjestelmiä. Geneven autonäyttelyn annista päätellen tilaa on edelleen myös perinteiselle polttomoottorille.
Vielä muutamia vuosia sitten 1 000 hevosvoiman raja oli jollain tapaa maaginen. Nyt sen rikkominen on superautojen keskuudessa jo ennemmin sääntö kuin poikkeus, ja Genevessä esitelty Zenvo TSR-S liittyy tämän rajan ylittäjiin 1 177 hevosvoimalla.
Zenvo on vuonna 2007 perustettu tanskalainen superautovalmistaja. Merkiltä on aiemmin nähty katukäyttöön tarkoitettu TS1 GT sekä ratakäyttöön tarkoitettu TSR. Nyt esitelty TSR-S on käytännössä rata-auton katulaillinen versio, mihin myös nimen lisäosana toimiva S-kirjain viittaa Street-sanan muodossa.
Tämän katulaillisen uutuuden voimanlähteenä toimii yksi perinteinen polttomoottori. Tarkemmin kyseessä on valmistajan omaa tekoa oleva 5,8-litrainen kahdella mekaanisella ahtimella varustettu auton keskellä sijaitseva V8, joka tuottaa 1 177 hevosvoimaa nykypäiväksi korkealla 8 500 minuuttikierroksella. Voima välitetään takarenkaille 7-portaisen vaihteiston kautta. Satasen nopeuden 1 495 kiloa painava auto saavuttaa 2,8 sekunnissa, 200 km/h tulee mittariin 6,8 sekunnin jälkeen ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 325 km/h. Auto on varustettu moderneilla pidonhallintajärjestelmillä, minkä lisäksi auto voi käyttää kolmella eri asetuksella. Minimun-asetus rajoittaa tehon 700 hevosvoimaan, IQ mukautuu parhaan taidon mukaisesti hallitseviin ajo-olosuhteisiin, ja Maximum puolestaa tarjoilee aina kaikki 1 177 hevosvoimaa. Vastaavasti vauhteistoa voi käyttää arkiajoon soveltuvalla Road-asetuksella, tai rata-ajoon optimoidulla vaihtonopeutta priorisoivalla Race-asetuksella.
Auton muotoilua määrittelee pääasiassa funktionaalisuus. Kori on kokonaisuudessaan valmistettu hiilikuiduista. Zenvo on tunnettu paneutumisestaan aerodynamiikkaan, mikä onkin vaikuttanut monien yksityiskohtien muotoiluun. TSR-S:n hienoin yksityiskohta on patenttia odottava takaspoileri. Nousevia ja esimerkiksi ilmajarruina toimivia spoilerina on nähty jo pitkään, mutta Zenvo ottaa askeleen eteenpäin. Siipi pystyy myös kallistumaan sivuttaissuunnassa, minkä avulla auton takaosaan vaikuttavat voimat voidaan esimerkiksi kaarteissa suunnata huomattavasti perinteistä tarkemmin haluttuun suuntaan. Esimerkiksi kaarteissa alaspäin painava voima saadaan kohdistettua tarkemmin sisäpuolen renkaille, minkä ansiosta saavutetaan korkeammat kaarrenopeudet.
Myös sisätilat noudattavat funktionaalisuutta ja kaikessa on pyritty keveyteen. Vakiona autosta ei löydy esimerkiksi ilmastointia, ei äänentoistojärjestelmää kaiuttimista puhumattakaan, ja hiilikuiturunkoinen penkki liikkuu manuaalisesti. Toki valmistaja tarjoaa yksilöllisesti koottavien autojen räätälöintiin asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Ohjuspyörä on lainattu kilpa-automaailmasta ja mittaristo on niin ikään kilpa-autojen tapaan hyvin pelkistetty. Pääroolissa ovat käytössä oleva vaihde sekä kierroslukua ilmaiseva palkki.
Tämän kaltaisten erikoisautojen kohdalla on totuttu pieneen valmistuseriin, mutta Zenvo sijoittuu todellakin ekslusiivisimpaan joukkoon. Valmistaja on ilmoittanut vuosituotannon olevan vain viisi kappaletta, joten liikenteessä TSR-S tulee olemaan todellakin bongauksen arvoinen kohde. Ja mitä hintaan tulee, jos sitä tarvitsee kysyä, niin…
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 15. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 26.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 28.3. klo 14.00 ja ma 2.4. klo 13.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.