Käytännössä kaikki autonvalmistajat joutuvat ottamaan ympäristöasiat huomioon esitellessään uusia autoja. Tämän seurauksena turbot ovat yleistyneet myös pitkään vapaasti hengittävien moottorien kauneuteen vannovien valmistajien keskuudessa. Tästä esimerkkinä Ferrarikin on esitellyt viime vuosina myydyimpiin malleihinsa turbomoottoreita.
Vielä on kuitenkin tilausta myös perinteikkäille malleille. Keskimoottoristen urheiluautojen lisäksi Ferrarin valikoimaan on aina kuulunut tyylikäs ja tehokas gran turismo -tyylinen isolla V12-moottorilla varustettu auto. Tämän malliston lippulaivan paikan ottaa nyt haltuun Genevessä esitelty Ferrari 812 Superfast.
Uutuuden keulalta, tarkemmin ohjaamon ja etuakseliston välistä, löytyy Maranellon perinteitä kunnioittaen vapaasti hengittävä V12. Edeltäjäänsä, F12berlinettaan, verrattuna moottorin iskutilavuutta on kasvatettu kolmella desilitralla lukemaan 6,5 litraa ja teholukema on noussut tasan 800 hevosvoimaan, mikä tuo 812 Superfastille Ferrarin tehokkaimman ja nopeimman sarjatuotetun katuauton tittelin. Litratehoksi merkitään vapaasti hengittävälle moottorilla kunnioitettavat 123 hv/l. Huipputeho saavutetaan 8 500 minuuttikierroksella ja kierroslukurajoitin tulee vastaan lukemasas 8 900. Ferrarin tuntien ulkomaailma saa osansa kaksitoistasylinterisen sulosoinnuista. Vääntöä perinteisiä arvoja kunnioittavasta moottorista löytyy 718 newtonmetriä. Tämä saavutetaan vasta 7 000 minuuttikierroksella, mikä on nykypäivänä poikkeuksellisen korkea. Väännön puutteesta auto tuskin kärsinee alakierroksillakaan.
Voima välitetään taka-akseliston yhteydessä sijaitsevan vaihdelaatikon kautta takapyörille. Tällä rakenteella auton painopistettä saadaan siirrettyä taaemmas, ja 812 Superfast onkin kevyesti takapainoinen suhteella 47:53 eteen-taakse. Vaihteistona toimii 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, jonka toimintaa on luonnollisesti hiottu viimeisimmän osaamisen mukaan.
Kokonaisuuden suorituskyky on vakuutta. Satasen nopeus saavutetaan takavetoiselle kiitettävässä 2,9 sekunnissa ja 200 km/h rajapyykki rikkoutuu 7,9 sekunnissa. Huippunopeutta uutukaiselle luvataan 340 km/h. Kerrotaan nyt nykypäivänä olennaisena tietona myös kulutus- ja päästölukemat; 14,9 l/100km ja 340 g/km.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio ja Ferrari
Teknavin 13. tuotantokauden toisessa jaksossa (ensiesitys ma 20.3. klo 22.35) Markku Alénin superautoseikkailut jatkuvat Maranellossa, kun alle saadaan uusi niin ikään vapaasti hengittävällä V12-moottorilla varustettu Ferrari GTC4Lusso. Alla oleva video tarjoilee esimakua tulevasta.