Kaupat käyttävät entistä kierompia keinoja saadakseen asiakkaat ostamaan enemmän. Älä anna näiden keinojen hämätä seuraavalla kauppareissullasi.
1. Nostalginen olo
Tuoreen tutkimuksen mukaan nostalginen tunne saa ihmiset arvostamaan vähemmän rahaa, ja he ostavat silloin todennäköisemmin enemmän. Nostalgisuuden tunteeseen vedotaan esittämällä mainoksissa perheitä ja koiranpentuja sekä korostetaan lapsuuden hetkellisyyttä.
2. Töykeät myyjät luksusmerkkien liikkeissä
Luksusmerkkien liikkeissä asiakkaat ostavat itse asiassa enemmän kalliita tuotteita saadessaan nyrpeää palvelua, tuore tutkimus väittää. Sama ilmiö ei päde edullisemman hintaluokan liikkeissä. Syynä vaikuttaisi olevan ihmisten tarve kuulua ryhmään. Haluat siis aina eniten sitä, mitä et voi saada.
3. Pieni paketti
Pienet pakkaukset ovat käteviä käsitellä, ja ne saa tarvittaessa helposti mukaan. Tosiasiassa pienessä paketissa on tuotteen litrahinta usein korkeampi kuin säästöpakkauksessa. Tutkimusten mukaan myös pienet pakkaukset saavat ihmiset käänteisesti kuluttamaan tuotetta enemmän.
4. Eksyttäminen ja hämmentäminen
Ei ole sattumaa, että tuotteet ovat esillä ruokakaupoissa aina tietyllä, jopa epäjohdonmukaisella tavalla. Keskittymisen herpaantuminen saa ihmiset kuluttamaan enemmän rahaa heräteostoksiin, sanoo markkinointistrategioita tutkinut Martin Lindstrom.
Kun ajatuksesi harhailevat kesken ostosreissun, et kiinnitä enää niin suurta huomiota tuotteiden hintoihin, väittää San Diegossa Kalifornian yliopistossa tehty tutkimus. Ilmiö johtuu tutkimuksen mukaan siitä, että ihminen ajattelee tuotteen olevan jo hyväksi havaittu, kun hänen huomionsa palaa siihen herpaantumisen jälkeen.
Vain 59 euroa! Lue, miten kaupat huijaavat sinua hinnoittelulla.
5. Eleiden matkiminen, naisen kosketus
Naismyyjän kosketus, oli kohde sitten kumpaa sukupuolta tahansa, saa asiakkaan vähemmän tarkaksi rahankäyttönsä suhteen. Tämä saa asiakkaan todennäköisesti ostamaan enemmän. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että jos myyjä matkii huomaamattomasti asiakkaan eleitä, asiakas ostaa todennäköisemmin tarjotun tuotteen.
6. Saat käsin kosketella tuotetta
Asiakkaat ovat valmiita maksamaan jopa 40 prosenttia enemmän DVD-elokuvista ja mukeista – ja 60 prosenttia enemmän naposteltavista – jos tuotteet ovat fyysisesti läsnä kuvien ja kuvailevien tekstien sijaan, väittää Kalifornian teknillisessä yliopistossa tehty selvitys.
Toisten tutkimusten mukaan ihmiset ovat taipuvaisempia maksamaan tuotteesta enemmän sen mukaan, kuinka kauan he viettävät aikaa sen katseluun ja tutkimiseen.
7. Tarjoustuotteiden illuusio
Ihmisillä on taipumus täyttää ostoskärrynsä kaupassa – oli kyseessä sitten jättikokoinen kärry tai kädessä kannettava kori. Lindstrom havaitsi eräässä tutkimuksessa, että lause ”enintään 8 kpl per asiakas” keittopurkkien hintalapussa nosti tuotteiden myyntiä, vaikka mitään todellista alennusta tuotteessa ei ollut. Ostorajoitus loi illuusion tarjoustuotteesta.
8. Ilmaisten karkkien tarjoaminen
Jopa yhden ilmaisen käärekarkin tarjoaminen lisäsi shoppailijoiden tarvetta ostaa luksustuotteita, kuten kelloja, designer-vaatteita ja Mac-tietokoneita. Tarve ilmeni heti karkin syömisen jälkeen, Journal of Consumer Research -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa todettiin.
9. Valuutan merkki jätetään pois
Ei, ravintolat eivät ilmoita listassaan annoksen hinnaksi ”28” vain koska se näyttää tyylikkäämmältä kuin ”28 €”. Cornellin yliopiston tutkimuksen mukaan ihmiset kuluttavat ravintolassa 8 prosenttia enemmän rahaa, jos valuuttamerkkiä ei ole merkitty listaan.
10. Liikkeen tunnelma luodaan huolella
Tunnelmallinen ääni- ja hajumaailma saa asiakkaiden kukkaronnyörit löystymään. Omenapiirakan tuoksu kodinkonemyymälässä lisäsi uunien ja jääkaappien myyntiä peräti 23 prosentilla. Lisäksi saksalaisen ja ranskalaisen musiikin vaihtelu viinimyymälässä vaikutti siihen, mitä viiniä asiakkaat ostivat. Jopa taustamelu musiikin sijaan lisää ostoinnokkuutta: taustamelun soittaminen myymälässä sai ihmiset todennäköisemmin ostamaan kalliimmat tennarit.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Time.com/money