Ihana tuoksu kaupassa ei ole sattumaa, vaan yksi monista tavoista lisätä ostoshaluja.
Kaupassa tuoksui niin ihana pulla – olipa hyvä, että satuit juuri paikalle, ja sait ostaa tuoreita lämpimäisiä!
Jos päädyit pullantuoksun hurmaamaksi, sinua saatettiin jujuttaa: ihana tuoksu kaupassa ei ole sattumaa, vaan yksi monista tavoista tarjoilla asiakkaille lisää ostosmahdollisuuksia. Vice.com jututti asiaan perehtynyttä psykologia selvittääkseen, miten kaupat viekoittelevat asiakkaitaan.
Joissain kaupoissa musiikki raikaa hyvin kovalla. Onko siitä haittaa?
Monien tutkimusten mukaan ihmiset, jotka kuuntelevat musiikkia kaupassa, ostavat enemmän. Jos äänentaso on matala ja taustalla soi tuttu kappale, ihminen nauttii enemmän ja ostaa siten enemmän. Liian kova musiikki, josta kuluttaja ei nauti, voi tosin ajaa hänet pois.
Nämäkin voivat vaikuttaa!
- Ihmiset kuluttavat ravintolassa enemmän rahaa, jos valuuttamerkkiä ei ole merkitty listaan.
- Nostalginen tunne saa ihmiset arvostamaan rahaa vähemmän, ja he ostavat silloin todennäköisemmin enemmän.
- Keskittymisen herpaantuminen saa ihmiset kuluttamaan enemmän rahaa heräteostoksiin.
- Asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän, jos tuotteet ovat fyysisesti läsnä kuvien ja kuvailevien tekstien sijaan.
Lue lisää: 10 kikkaa, joilla kaupat huijaavat sinut ostamaan enemmän
Nopeatempoinen musiikki kiihdyttää ihmisiä. Joidenkin selvitysten mukaan se saa ihmiset liikkumaan nopeammin ja jopa kuluttamaan enemmän.
Miksi kaupassa tuoksuu niin ihanalta?
Hyvä tuoksu saa ihmisen hyvälle tuulelle, jolloin hän ostaa enemmän. Mikä tahansa tuoksu ei kuitenkaan kelpaa: jos kaupassa myydään suklaata, siellä tulisi tuoksua suklaa.
Jotkut liikkeet liioittelevat tuoksujaan. Rolls Royce lisää nahantuoksua autoihinsa, jotta ihmiset tuntisivat olonsa niissä kotoisiksi. Samaan tapaan kahvilan kahvintuoksun voi haistaa jo metrien päästä, vaikka kahvi ei todellisuudessa tuoksu näin voimakkaasti.
Mitä väliä tuoksulla on?
Tuoksu ja makuaisti kulkevat käsi kädessä. Tuoksu voi siis laukaista positiivisen tunnetilan, jolloin kuluttaja ostaa todennäköisemmin jotakin. Ihmisillä on tapana käyttää hajuaistiaan esimerkiksi ruoan tuoreuden selvittämiseen, joten jos kaupassa tuoksuu hyvältä, se tuntuu asiakkaista hyvältä.
Mitä tavarataloissa tapahtuu öisin?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Vice.com