12 onnettomuutta: Hawk-koneet ovat joutuneet turmiin niin lintuparvien kuin teknisten vikojen vuoksi

Suomen Ilmavoimissa on tapahtunut yhteensä 12 Hawk-onnettomuutta. Koneet otettiin käyttöön 1970-luvun lopussa. Onnettomuuksissa on kuollut yhteensä viisi henkilöä.

Turmista viimeisin tapahtui Keuruulla 15. toukokuuta. Kone syöksyi maahan, mutta koneessa olleet lento-opettaja ja oppilas pelastautuivat heittoistuimin. Koneessa on kerrottu havaitun lennon aikana ”poikkeavaa tärinää” ja turmaan johtaneita syitä tutkitaan.

Viime turma erityisen traaginen

Tällä viikolla tapahtunut onnettomuus katkaisi lähes 10 vuoden onnettomuuksettoman jakson, sillä Ilmavoimien mukaan viimeisin onnettomuus tapahtui vuoden 2013 marraskuussa. Silloin kaksi Ilmavoimien Hawk Mk 66 -harjoitussuihkukonetta törmäsi toisiinsa kaartotaisteluharjoituksessa Salamajärven alueella Perhossa. Toisen koneen ohjaaja menehtyi törmäyksessä ja toinen pelastui heittoistuimen avulla.

Kuten tälläkin kertaa, myös vuonna 2013 koneet määrättiin lentokieltoon. Kielto kuitenkin purettiin nopeasti. Turman syyksi todettiin törmänneen koneen ohjaajan tekemä arviointivirhe toisen koneen sijaintiin liittyen.

Sitä edellinen turma tapahtui syyskuussa 2006 Kruunupyyssä, kun mittarilähestymisiä harjoitelleen Lentosotakoulun HW-335-koneen moottori sammui koneen törmättyä haapanaparveen. Haapana on keskikokoinen puolisukeltaja. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

Vajaa kaksi vuotta myöhemmin syyskuussa Siikaisissa aiemmin oli suunnistusharjoituslennolla ollut Ilmasotakoulun HW-325 syöksynyt maahan tehdessään matalalla kaarrosta huonossa säässä. Ohjaaja sai surmansa.

Puolistoista vuotta aiemmin maaliskuussa Sallassa siipikoneena lentänyt Lapin lennoston HW-305 törmäsi kaarron aikana puustoon. Koneen miehistönä ollut yliluutnantti ja kadetti pelastuivat heittoistuimilla ja kone syöksyi maastoon. Onnettomuuden syy oli inhimillinen virhe.

Asennusvirhe johti turmaan

1990-luvulla Hawk-onnettomuuksia tapahtui vain kaksi, kummatkin vuonna 1998.

Niistä ensimmäinen sattui huhtikuussa Tuusniemellä, kun Karjalan lennoston HW-323 törmäsi kaartotaisteluharjoituksen pystyliikkeessä maastoon inhimillisen virheen seurauksena. Ohjaaja sai surmansa.

Onnettomuuksista toinen tapahtui heinäkuussa Pälkäneellä, kun koelennolla ollut HW-324-koneen moottori pysähtyi polttoainejärjestelmässä vaikuttaneen asennusvirheen seurauksena. Koneen ohjaaja ja koelennon valvoja pelastautuivat heittoistuimin.

Heittoistuin ei pelastanut ensimmäisessä Hawk-turmassa

Vuonna 1989 sattui kaksi Hawk-onnettomuutta. Niistä ensimmäinen sattui Kittilässä helmikuussa, kun Lapin lennoston HW-340 ajautui lumihankeen kovan laskun seurauksena. Ohjaajat pelastautuivat heittoistuimin maassa.

Toinen sattui joulukuussa Rissalassa, kun Karjalan lennoston HW-317 moottori vaurioitui lentoonlähdössä. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

Näitä edelsi vuonna 1988 joulukuussa Pirkkalassa tapahtunut onnettomuus, jossa Satakunnan lennoston HW-320-koneen telineet pettivät kovassa laskussa vaikeissa sääolosuhteissa. Mittarilähestymisharjoituslennolla olleet lennonopettaja ja oppilas pelastautuivat heittoistuimin palavana maassa liukuneesta koneesta. He saivat lievät vammat.

Vuonna 1986 Lapin lennoston HW-313 syöksyi maahan lentoesitysharjoituksessa Kemijärvellä. Kone tuhoutui täydellisesti ja ohjaaja kuoli.

Ilmavoimien historian ensimmäinen Hawk-onnettomuus tapahtui Pirkkalassa maaliskuussa 1981. Satakunnan lennoston HW-302 törmäsi maahan silmukan oikaisussa. Heittoistuimella pelastautumista yrittänyt ohjaaja menehtyi osuessaan maahan. Kone oli matalalla puolittain selkäasennossa. Koneen mukana maahan syöksynyt matkustaja loukkaantui turmassa vakavasti.

Lue myös:

    Uusimmat