Helsinki-Vantaan lentoaseman ykköskiitotien remontti on valmistunut. 3 440 metrin pituisen ja 60 metriä leveän pääkiitotien päällystämiseen kului 135 000 tonnia asfalttia.
Kiitotien remonttiin kuului paljon muutakin kuin asfaltointi.
- Erittäin hyvät pohjustukset pitää olla. Kiitotien pitää kestää erittäin kovia pistekuormia. Kun suuri matkustajakone laskeutuu, niin renkaiden osuminen kiitotiehen on valtava voima, kertoo apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finaviasta.
Kiitotien alla on myös paljon tekniikkaa kuten sähkö- ja telekaapeleita.
- Kiitotien alla on paljon sähköjä, koska kiitotiessä on paljon valaisimia. Sitten siellä on viemäröintiä ja hyvin paljon erilaista kaapelointia, luettelee Noronen-Juhola.
Remontissa kunnostettiin muunmuassa kiitotien lähes 2 000 valaisinta ja tehtiin noin 30 kilometrin edestä kaapelointitöitä.
Kiitotielle pääsi kävelemään
Kiitotien korjaus maksoi 18 miljoonaa euroa ja kesti kolme kuukautta. Kun käytössä oli kolmen sijasta vain kaksi kiitotietä, saapuvan iltapäiväliikenteen kapasiteetti oli 30 prosenttia tavallista pienempi.
- Kerroimme lentoyhtiöille jo yli vuosi sitten remontista ja kapasiteetin putoamisesta ja pyysimme heitä suunnittelemaan lentonsa sen mukaan. Kaikki onnistui hyvin, kun oli etukäteen varauduttu, kiittelee Noronen-Juhola.
Noin 70 ihmistä pääsi tänään hetkeksi kävelemään uusitulla kiitotiellä. Osanottajat arvottiin tuhannen innokkaan joukosta. Kiitotiellä kävely on harvinainen etuoikeus.
- Tämä oli äärimmäisen harvinainen tapahtuma. Kiitotielle ei lähtökohtaisesti päästetä ketään sinne kuulumatonta. Hienoa, että pystyimme nyt kutsumaan pienen joukon ystäviä ja naapureita tänne, iloitsee Heini Noronen-Juhola.
Remontit jatkuvat lentoasemalla
Lentoaseman remontit eivät kuitenkaan pääty tähän.
- Nyt syksyllä alkavat valtavat uuden infrastruktuurin rakennustyöt. Rakennamme uutta terminaalia, uusia lentokoneiden pysäköintipaikkoja, uusia rullausteitä, valtavia uudisrakennuksia. Tuntuu, että koko ajan ollaan remontin keskellä, sanoo Noronen-Juhola.
Rakennustyöt kuuluvat Finavian yli 900 miljoonan euron kehitysohjelmaan, jonka tavoitteena on kasvattaa lentoaseman vaihtoliikennekapasiteettia ja valmistaa lentoasemaa palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.
Ensimmäinen lento laskeutui peruskorjatulle pääkiitotielle tänään heti klo 14 jälkeen. Kun kaikki kiitotiet ovat käytössä, enimmillään Helsinki-Vantaan lentokentälle voi laskeutua 48 konetta ja lähteä 42 konetta tunnissa.