60 vuotta sitten kaksiväriset autot olivat yleinen näky erityisesti Yhdysvalloissa. Nyt tyylisuuntaus on tulossa jälleen muotiin, mutta tällä kertaa eurooppalaisten autojen toimesta.
Kun autojen kaksiosaiset väritykset olivat muodissa edellisen kerran, koettiin Suomessa olympialaishumua, Britanniassa kuningatar Elisabet II nousi valtaan ja Elvis Presley aloitteli uraansa.
Viime vuosina noin parinkymmenen automallin ulkonäköä on voinut muokata valitsemalla esimerkiksi kattoon eri värin kuin muuhun autoon. Hiljattain esitellyistä autoista tällainen vaihtoehto on tarjolla muun muassa Range Rover Velarissa, Volkswagen T-Rocissa ja Volvo XC40:ssä.
Väreillä leikittelyn ehkä kaikkein pisimmälle on vienyt Citroen C3 Aircross. Citroenin suunnittelujohtajan Alexandre Malvalin mukaan on uskomatonta, miten ihmiset reagoivat kaksivärisiin autoihin.
– Jos annat heidän valita kaksi haluamaansa väriä, autolla on heti erilaisia persoonallisuuksia. Punainen auto valkoisella katolla on urheilullinen, kun taas kerman värinen auto mustalla katolla luo kuvaa jämäkkyydestä. Pastellisävy yhdistettynä valkoiseen kattoon on puolestaan aavistuksen naisellinen, Malval kertoo.
Vaikka eurooppalaiset valmistajat ovatkin olleet etunenässä tarjoamassa kaksivärisiä autoja, on niitä tarjolla myös Toyotan (C-HR), Kian (Soul) ja Hyundain (Kona) malleissa.
Sally Erickson Wilson on apulaisprofessorina Detroitin College for Creative Studies -korkeakoulussa. Hänen mukaansa väreillä on autojen suunnittelussa nykyään aivan uudenlainen rooli.
– Väri voi saada jonkin asian vaikuttamaan ylellisemmältä tai käytännöllisemmältä.
Lähde: Automotive News, Jalopnik
***
1:57