Ikonisen Land Rover Defenderin perinteitä jatkava Ineos uskoo myyvänsä Suomessa joitain kymmeniä autoja vuodessa. Grenadierin mainoskasvona on esiintynyt myös F1-kuski Valtteri Bottas johtuen Ineosin ja Bottaksen entisen työnantajan, Mersun F1-tallin, kumppanuudesta.
Miltä kuulostaisi äärimmäisen maastosuorituskykyinen auto kuorissa, jotka näyttävät siltä kuin ne olisi disainattu joskus Kalevi Sorsan pääministerikaudella? Siis auto, jonka keulalla sykkii perinteinen polttomoottori ilman mitään sähköistyksiä? Auto jolla voi suurin piirtein vanhan sanonnan mukaisesti ”kiivetä puuhun”, mikäli sellaisia tarpeita sattuu kohdalle osumaan?
Kuulostaa tietysti erinomaisen hyvältä, myöntää kuka tahansa oman elämänsä off road -artisti, ja siihen huutoon vastaa brittiläinen Ineos.
Se on taasen Jim Ratcliffen, Ineos-nimisen kemikaalialan yrityksen perustajan ja sittemmin miljardööriksi aateloituneen manchesterilaisen yrittäjän viimeisin lellikki: tyystin uusi automerkki, joka palauttaa markkinoille Land Roverin alkuperäisen ajatuksen autosta, joka on suunniteltu ja valmistettu puhtaasti käytännön tarpeisiin.
Lue myös: Syrjäisessä kylässä Himalajalla Land Rover Defender ei ole pelkkä rouhea lifestyle-varuste, jolla saa tykkäyksiä Instagramissa
Ratcliffeä kun kävi jurppimaan se, että hänen suosikkiajokkinsa ja brittiläisen maailmanmahdin vertauskuva Land Rover Defender muuttui kantikkaasta maataloustyökalusta pyöreäkulmaiseksi luksustuotteeksi.
Syntyi ajatus omasta automerkistä, joka jatkaisi tinkimättä siitä mihin edellisen sukupolven Defender jäi nykymallin siirryttyä ylellisyystavaramarkkinoille. Ennen kaikkea Ratcliffe halusi auton, joka on täydellisen tarkoituksenmukainen, käytännöllinen ja käyttökelpoinen.
Helmikuussa Suomeen
Mistään ihan jokapäiväisestä kodinkoneesta ei toki ole kysymys, sillä Ineos Grenadieria valmistetaan huomattavan pieniä määriä ja hinnat kirittävät esikuvansa Land Rover Defenderin yläpuolelle. Ineosin Suomen-maahantuojan Bavaria Finlandin tuotepäällikkö Samu Stenros arvioi, että meillä tullaan myymään ”joitain kymmeniä autoja vuodessa”.
Ihan hyvin, sillä Grenadierin verollinen myyntihinta tullee asettumaan 140 000 euron molemmin puolin varustelusta riippuen. Saatavilla on myös tehdasvalmisteinen pakettiautoversio, jonka Samu Stenros arvioi erityisesti kiinnostavan suomalaisostajia. Sen hinta asettunee noin 80 000–90 000 euroon.
Grenadierin lähtöhinnat Britanniassa ovat 55 000–69 000 puntaa.
Ensimmäiset Ineos Grenadierit saadaan Stenrosin mukaan Suomeen ja Bavaria Finlandin Herttoniemen-myymälään helmikuun alkupuolella.
– Ineos ei ole tietenkään volyymimerkki, mutta uskon että moni ostaa sen ihan arkikäyttöön ja jopa talouden ainoaksi autoksi. Vastaavaa tuotetta ei ole markkinoilla, Samu Stenros sanoo.
Hän arvioi, että iso osa Suomeen rekisteröitävistä Grenadiereista tulee silti olemaan kaksipaikkaisia pakettiautoversioita ammattikäyttöön:
– Grenadierilla pärjää työssä kuin työssä ja sillä pääsee vaikeisiin paikkoihin. Sen neliskanttinen muotoilu tulee siitä, että kuljettaja näkee kulmat hyvin vaikeissakin paikoissa. Kaikesta näkee, sisustaa ja istuinten verhoilumateriaaleja myöten, että on haluttu luoda auto markkinaan, jossa haetaan tarkoituksenmukaisuutta, eikä luksusta, sanoo Stenros.
Ineos Grenadierit valmistetaan Hambachissa, Ranskassa. Mannereurooppalaista tunnelmaa lisää voimanlähde, sillä kumpikin Grenadieriin saatavilla oleva moottorivaihtoehto on BMW:n käsialaa. Monitoimimaasturiin voi valita joko diesel- tai bensakoneen. Molemmat ovat kuusisylinterisiä, kolmelitraisia ja turboahdettuja.
Mallinimi Grenadieriin Ratcliffe päätyi legendan mukaan siksi, että se sattuu olemaan myös hänen lempipubinsa nimi Lontoon Belgraviassa.