Varhain perjantaiaamuna Suomen aikaa esiteltävä kahdeksannen sukupolven Chevrolet Corvette jakaa mielipiteet vahvasti. Suomen Corvette-kerhon puheenjohtajan mukaan auto on menettänyt identiteettinsä.
GM julkistaa uuden Chevrolet Corvette-mallin suurten odotusten saattelemana aamukuudelta perjantaiaamuna. Jo kahdeksanteen polveen ehättänyttä urheiluautoa on odotettu kuin kuuta nousevaa, sillä keskimoottorisesta Corvette-mallista on huhuttu jo 1960-luvulta lähtien.
Silti moni kysyy, onko GM:n kruununjalokivi kadottanut itsestään jotakin olennaista.
Samaa on pohtinut myös Suomen Corvette-kerhon puheenjohtaja, Toni Potinkara. Rivien välistä huokuu lojaalius omaa juttua kohtaan, mutta, mutta…
– Minun mielestäni identiteetti on hävinnyt. Kun Corvettesta tehdään tuon näköinen, se ei enää näytä Corvettelta. Pikemminkin italialaiselta urheiluautolta, Potinkara huokaa.
Hän viittaa kiihkeästi odotetun automallin anatomiaan, jossa on tapahtunut perinpohjainen muutos. Uuden Corvetten moottori on siirtynyt keulalta kuljettajan selän taakse.
0:23
Kuhina auton ympärillä on jatkunut näihin päiviin. Uuden polven Corvetten liikkeitä on seurattu kuin elokuvatähtien paraatia punaisella matolla.
Häiveväreihin teipattu auto on kevään kuluessa bongattu milloin New Yorkin Times Squarella, milloin Saksan Nurnburgringillä. Päät ovat kääntyneet, spekulaatiot kiihtyneet.
Vaikka muutokset ovat mahdollisesti lisänneet auton tehoja, on se monien mielestä tehty väärien asioiden kustannuksella. Potinkaran mukaan keskustelu on käynyt kiivaana myös suomalaisten Corvette-fanien keskuudessa.
– Mielipiteitä on laidasta laitaan. Toiset tyrmäävät täysin, heidän mielestään Corvette on kadotettu kokonaan: Corvette ei enää ole Corvette. Toisten mielestä kyseessä on tervetullut uudistus, jonka myötä Corvette astuu vihdoinkin nykypäivään, Potinkara kuvailee.
Potinkaran omassa tallissa lepää viidennen polven Corvette. Hän sijoittaa vuosina 1997–2004 valmistetun version koko mallikirjon kärkikastiin.
– Itse tykkään pitkästä keulasta ja melko voimakkaista muodoista. Minulle se on juttu, joka tekee Corvetten, hän tiivistää.
Kolmen kärkeen hän nostaa seuraavat sukupolvet:
- C2 1963–1967
- C7 2015–
- C5 1997–2004
Hän arvelee, että keskimoottori-Corvettesta leivotaan Ferrarin ja Lamborghinin kaltaisten rata-autojen suoraa haastajaa. Mikäli Potinkaralta kysytään, pelkkä suoritusteho ei silti autoa määritä.
– Kun autoja seuraa liikenteessä, huomio kiinnittyy yleensä poikkeaviin ja persoonallisiin muotoihin. Nykyisin autot ovat vähän kuin samasta kupista tehtyjä, ne eivät erotu automassasta millään tavalla.
– Minä toivon, että perinteitä kunnioitettaisiin. Mutta vasta aika näyttää, miten uusi auto istuu muiden Corvettejen joukkoon, Potinkara tiivistää.
Lue myös: Uusi Corvette on niin tehokas, että se on jo ongelma: Runko vääntyy ja ikkunat hajoilevat
Artikkelia muokattu 18.7.2019 klo 16.10: Auto esitellään perjantaiaamuna Suomen aikaa.