Henry Ford piti mustasta väristä, koska se kuivui muita värejä nopeimmin ja teki autojen valmistamisesta tehokkaampaa. Onneksi nykyään ei tarvitse tyytyä enää yhteen koriväriin.
Seat esitteli uuden Ateca-katumaasturinsa Barcelonassa, ja lehdistöautoja oli kolmena eri värinä: hopeanharmaana, valkoisena ja oranssina. Näistä jälkimmäinen eli tarkemmin Samoa Orange suorastaan loisti Espanjan auringossa – eikä se ole sattumaa; sillä Seatilla auton juuri oikeanlaisen värisävyn syntymiseen tarvitaan kolme vuotta, 100 värimallia ja 1 000 litraa maalia. Oranssissa värissä on samaa hohtoa kuin Barcelonan rannikolla merestä nousevassa auringossa.
Kaikille rohkeat värit eivät kuitenkaan sovi, ja valtaosa autonostajista on hyvinkin konservatiivisia. Tutkimusten mukaan Euroopan kolme suosituinta autoväriä ovat valkoinen, musta ja harmaa. Siksi ne löytyvät lähes kaikkien automallien väripaletista.
Myös Suomessa noiden kolmen värin suosio on ollut viime vuosina kasvussa ja harmaa on tällä hetkellä meidän ykkösväri. Vanhoista suosikeista perinteinen punainen väri on sen sijaan menettänyt selvästi osuuttaan. Sinisen suosio on säilynyt suurin piirtein ennallaan.
Suomessa ei katukuvassa usein kovin räikeitä värejä näe. Yksi syy on se, että meillä pikkuautojen osuus on autokannasta on selkeästi pienempi kuin monessa muussa Euroopan maassa. Pikkuautoissa pirteitä värejä näkee useammin kuin perheautoissa. Toinen syy on tietysti auton jälleenmyynti. Suositun värinen auto menee käytettynä helpommin kaupaksi kuin erikoinen väri.
Lue myös: Ensituntuma Seat Ateca: maine on kova taakka kannettavaksi
Kuva: Vesa Eskola