Formula ykkösten uusi vuosikymmen käynnistyi suomalaisittain mollivoittoisesti, kun pitkästä aikaa huipputalleissa ei ajanut yhtään suomalaiskuskia. Ferrarilta syrjään joutunut Kimi Räikkönen siirtyi kilpailemaan rallin MM-sarjaan ja Heikki Kovalainen lähti hakemaan uutta nousua uralleen tulokastalli Lotukselta, joka palautti perinteikkään nimen formula ykkösiin. Kaudella 2010 suomalaiskuskit jäivät ensimmäistä kertaa 20 vuoteen ilman MM-pisteitä.
Lotuksen lisäksi MM-sarjassa aloitti kaksi muutakin uutta tallia, Virgin ja Hispania. FIA halusi MM-sarjaan mukaan uusia talleja, kun Toyota ja BMW Sauber löivät hanskat tiskiin kauden 2009 jälkeen. Mercedes sen sijaan lisäsi panostustaan formula ykkösiin hankkimalla omistukseensa mestaritalli Brawnin. Mercedes GP -nimen saaneen tallin johto sai houkuteltua Michael Schumacherin tekemään yllätyspaluun formula ykkösiin, mutta seitsenkertainen maailmanmestari ei yltänyt mainetekoihin tallin hopeanvärisellä autolla.
F1-sarja sai historian nuorimman maailmanmestarinsa, kun saksalainen Sebastian Vettel ylsi saavutukseen Red Bull -autolla 23-vuotiaana. Kauden 2010 mestaruustaistelu pysyi jännittävänä loppuun asti: ensimmäistä kertaa neljällä kuljettajalle oli mahdollisuus mestaruuteen kauden viimeisessä kilpailussa. Ferrarilla Räikkösen korvannut Fernando Alonso lähti päätöskisaan pistejohdossa, mutta karkea taktiikkavirhe maksoi espanjalaiselle mestaruuden. Red Bull vei myös ensimmäisen valmistajien mestaruutensa.
2011F1-kauden 2011 alla saatiin dramaattisia uutisia, kun Renault-tallin kuljettaja Robert Kubica loukkaantui vakavasti rallionnettomuudessa. Useita murtumia käsiinsä ja jalkoihinsa saanut Kubica joutui jättämään kauden väliin. Puolalaiskuljettajan paikan Renault'lla otti hänen entinen BMW Sauber -tallitoverinsa Nick Heidfeld.
Kauden aloituskisaksi kaavailtu Bahrainin GP jouduttiin peruuttamaan maassa vallinneiden levottomuuksien vuoksi, joten formulakausi pyörähti käyntiin vasta kaksi viikkoa aiottua myöhemmin Australian Melbournesta.
Red Bull -tallin hallitseva maailmanmestari Sebastian Vettel näytti heti avauskisassa kauden marssijärjestyksen. Saksalaiskuljettajan toinen maailmanmestaruus tuli näytöstyyliin 11 osakilpailuvoiton ja ennätykset murskanneen 15 paalupaikan turvin. Palkintopallin ulkopuolelle Vettel jäi kauden aikana vain kahdesti.
Heikki Kovalainen piti Lotuksella yllä suomalaiskuljettajien mainetta formulasarjassa. Heikki oli aika-ajoissa selvästi tallitoveriaan Jarno Trullia etevämpi, mutta Lotuksen pistesaldon avaaminen ei vielä toisellakaan kaudella suomalaiskuskilta onnistunut. Tulokastalleista Lotus jatkoi kuitenkin edelliskauden tapaan suorituskyvyltään selvänä ykkösenä.
2012Vuosi 2012 muistetaan parhaiten Kimi Räikkösen paluusta F1-sarjaan kahden MM-rallivuoden jälkeen. Suomalaisväriä sarjaan toi myös Heikki Kovalainen Lotuksesta nimensä Caterhamiksi vaihtaneessa tallissa.
Kauden alussa tehtiin F1-historiaa, kun kauden seitsemässä ensimmäisessä osakilpailussa tuli jokaisessa eri voittaja. Kauden puoliväliin tultaessa MM-taiston kärkipaikka oli Ferrari-tallin Fernando Alonson hallussa. Alonson aikaiset keskeytykset Belgiassa ja Japanissa avittivat Red Bull -kuski Sebastian Vettelin taiston kärkipaikalle, jota tukevoitti kauden loppupuoliskon neljän voiton putki (Singapore, Japani, Korea ja Intia).
Vettel varmisti mestaruuden ajamalla kauden päättäneessä Brasilian GP:ssä kuudenneksi. 25-vuotias Vettel on F1-historian nuorin kolminkertainen maailmanmestari. Hän voitti mestaruuden myös kahdella edelliskaudella.
Räikkönen teki vahvan paluun ykkösiin: Hän nappasi kauden 20 osakilpailusta seitsemän podium-sijaa, mukaanlukien voiton Abu Dhabista. MM-loppupisteissä Räikkönen oli kolmas Vettelin ja Alonson perässä. Kovalaisen pistetili jäi avaamatta kaudella 2012.
2013Kausi 2013 oli jälleen Red Bullin ja Sebastian Vettelin juhlaa. Vettelin neljäs peräkkäinen mestaruus ratkesi jo Intian GP:ssä eli kauden neljänneksi viimeisessä osakilpailussa.
Vettel voitti kauden yhdeksän viimeistä osakilpailua, ja hän kahmi lopulta muhkeat 397 MM-pistettä. Samalla Vettelistä tuli F1-historian kolmas kuljettaja, joka on voittanut mestaruuden neljä kertaa peräkkäin. Kaksi aikaisempaa ovat Juan Manuel Fangio ja Michael Schumacher.
Ferrari-tallin Fernando Alonso sijoittui MM-pisteissä toiseksi jäätyään 155 pisteen päähän Vettelistä. Uransa Red Bullilla päättänyt aussikuski Mark Webber oli pisteissä kolmas.
Kimi Räikkönen saavutti kauden aikana yhden voiton. Palkintosijoja kertyi yhteensä kahdeksan. MM-sarjassa Jäämies sijoittui viidenneksi.
Williamsilla ajanut Valtteri Bottas päihitti tallikaverinsa Pastor Maldonadon sekä MM-pisteissä että aika-ajovertailussa.
Heikki Kovalainen ei onnistunut saalistamaan pisteitä kahdessa Lotuksella ajamassaan osakilpailussa tuuratessaan kauden lopussa selkäleikkauksessa käynyttä Räikköstä.
2014Kaudella 2014 F1:ssä siirrytiin uuteen aikakauteen, kun 1.6-litraiset turboahdetut moottorit korvasivat vanhat vapaasti hengittävät 2.8-litraiset V8-koneet. Moottorit eivät olleet enää vain moottoreita, vaan voimayksikköjä, joissa oli aiempaa kehittyneemmät energian kierrätysjärjestelmät. Aiempi KERS-järjestelmä korvautui ERS-järjestelmällä, jossa energiaa otettiin talteen jarrutusten kineettisen energian lisäksi talteen myös pakokaasujen lämpöenergiasta.
Mercedes osoitti jo alkukaudesta onnistuneensa ylivertaisesti uuden sukupolven F1-auton kehittämisessä. Nico Rosberg voitti kauden avauskisan Australiassa ja Lewis Hamilton neljä seuraavaa Rosbergin ajaessa toiseksi. Viiden kaksoisvoiton putki täydentyi Monacossa Rosbergin ajaessa ruutulipulle ensimmäisenä ennen Hamiltonia. Seuraavassa kisassa Kanadassa moottoriongelmat pakottivat Hamiltonin keskeyttämään ja hidastivat Rosbergin vauhtia niin, että Red Bullin Daniel Ricciardo sai juhlia ensimmäistä GP-voittoaan. Myös Unkarin ja Belgian osakilpailut voittanu Ricciardo oli kaudella 2014 ainoa voittoon yltänyt ei-Mercedes-kuljettaja.
Mestaruustaistelu Hamiltonin ja Rosbergin välillä ratkesi vasta päätöskisassa Abu Dhabissa. Rosbergin taistelu päättyi moottoriongelmiin, joiden vuoksi hän pääsi kisassa maaliin vasta sijalla 14. Abu Dhabissa kauden 11. voittonsa ottanut Hamilton kruunattiin toista kertaa urallaan maailmanmestariksi lopulta 67 pisteen erolla, kun Abu Dhabissa jaettiin paljon kritiikkiä herättäneet tuplapisteet.
Valtteri Bottas teki Mercedeksen voimanlähteillä ryyditetyllä Williams-autollaan todellisen läpimurtonsa ajamalla kuudessa kisassa palkintopallille. Bottas sijoittui MM-sarjassa neljänneksi.
Ferrarille palanneen Kimi Räikkösen kausi oli vaikea. Ferrarin uusi oli auttamattoman hidas kärkeen verrattuna ja sopi Räikkösen ajotyyliin huomattavasti tallikaveri Fernando Alonsoa huonommin. Räikkönen sai kauden aikana kasaan vain 55 MM-pistettä, jolla sijoitus MM-sarjassa oli 12:s.
Kauden murheellisimma hetket koettiin lokakuun alussa Japanin GP:ssä, kun Marussian Jules Bianchi ajoi märällä radalla ulos ja törmäsi Adrian Sutilin Sauber-autoa nostamassa olleeseen traktoriin. Onnettomuudessa vakavat päävammat saanut ranskalaiskuljettaja ei palannut enää tajuihinsa. Bianchi kuoli nizzalaisessa sairaalassa 17. heinäkuuta 2015.
2015Mercedeksen ylivoima jatkui myös kaudella 2015. Saksalaistalli voitti 16 kauden 19 osakipailusta ja vei valmistajien maailmanmestaruuden näytöstyyliin. Kuljettajien MM-sarjassa Nico Rosbergista ei ollut haastamaan Lewis Hamiltonia, vaan britti varmisti kolmannen mestaruutensa jo USA:n GP:ssä, kun kautta oli ajamatta vielä kolme osakilpailua.
Sebastian Vettelin avauskausi Ferrarilla palautti italialaistallin MM-sarjan kakkoseksi. MM-sarjassa Mercedes-kaksikon jälkeen kolmanneksi sijoittunut Vettel voitti kolme osakilpailua ja oli lisäksi 10 kertaa palkintopallilla. Tallikaveri Kimi Räikkösen oli tyytyminen kolmeen palkintosijaan ja MM-sarjan nejänteen paikkaan. Williamsin Valtteri Bottas nousi palkintopallille kahdesti. Räikkönen nousi Bottaksen edelle MM-sarjassa Abu Dhabin päätöskisassa, mutta tallikaverinsa Felipe Massan Bottas löi jälleen selvästi.
Hondan paluu moottoritoimittajaksi ei sujunut ennakkoon toivotulla tavalla. McLaren-Hondan maailmanmestarikuljettajat Fernando Alonso ja Jenson Button saivat kauden aikana kokoon vain 27 MM-pistettä. Valmistajien MM-sarjassa taaksen jäi vain pisteittä jäänyt Marussia.