Synt. 29.7.1981 Oviedo, Espanja Pituus: 171 cm Paino: 68 kg Maailmanmestari: 2005, 2006
Fernando Alonso on F1-sarjan kaksinkertainen maailmanmestari. Alonso juhli mestaruutta Renault-tallissa vuosina 2005 ja 2006. Espanjalaiskuski kuuluu kiistatta nykykuljettajien eliittiin, vaikka hänen persoonansa jakaa voimakkaasti mielipiteitä.
Menestyksekkään mikroautoilu-uran jälkeen Alonso voitti pääosin Espanjaan keskittyvän Nissan-formulasarjan mestaruuden heti ensimmäisellä kaudellaan pikkuformuloissa vuonna 1999. Seuraavaksi kaudeksi hän siirtyi Euroopan F3000-sarjaan, jossa sijoittui Span osakilpailuvoiton siivittämänä yhteispisteissä neljänneksi. F1-varikon kummisetä Flavio Briatore otti tässä vaiheessa superlupaavan espanjalaisnuorukaisen siipiensä suojiin ja järjesteli tälle paikan Minardin F1-tallin kilpakuljettajaksi kaudelle 2001.
Reilun 19 ikävuoden kohdalla tapahtunut F1-debyytti teki Alonsosta kaikkien aikojen kolmanneksi nuorimman kuljettajan formula ykkösten kisassa. Minardin kalusto ei kuitenkaan mahdollistanut MM-pisteille ajamista kaudella 2001.
Briatore junaili Alonson johtamansa Renaultin F1-tallin testikuljettajaksi kaudeksi 2002 kokemusta hankkimaan. Kaudella 2003 Alonso siirtyy jo tallin kilpakuljettajaksi. Nuori espanjalainen nousi kauden 2003 aikana supertähtiluokkaan. Malesian GP:n paalupaikka teki hänestä historian nuorimman paalupaikkamiehen ja Unkarin GP:n voitollaan hänestä tuli F1-historian nuorin osakilpailuvoittaja - ja ensimmäinen espanjalainen F1-voittaja. Hungaroringillä Alonso nöyryytti Michael Schumacheria ohittamalla tämän kierroksella.
Kausi 2004 oli MM-sarjan neljännestä sijasta ja neljästä palkintokorokesijoituksesta huolimatta Alonson osalta hieman odotettua vaisumpi. Hän ei yltänyt Renault-autolla voittotaistoon kuin ainoastaan Ranskan GP:ssä, jossa joutui paalupaikastaan huolimatta lopulta antautumaan Michael Schumacherille 8,3 sekunnin erolla.
Kaudella 2005 Alonson menestys synnytti Espanjassa todellisen formulabuumin. Alkutahdit maailmanmestaruudelle Alonso löi voittamalla kolme kauden neljästä ensimmäisestä kilpailusta. Vaikka espanjalainen ei sen jälkeen useinkaan yltänyt Kimi Räikkösen McLaren-auton vauhtiin, ajoi hän taktisesti viisaasti ja hyödynsi suomalaiskuskin epäonnen. Alonso otti kauden aikana seitsemän GP-voittoa ja nousi peräti 15 kertaa palkintopallille. Suoritusvarmuus takasi sen, että hänestä kruunattiin kaikkien aikojen nuorin F1-maailmanmestari kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa. Sen jälkeen Alonson ja Renault'n ei tarvinnut enää vältellä riskejä. Japanin Suzukassa Alonso antoi oivan näytön ohitustaidoistaan painamalla ulkokautta ohi Schumista nopeassa 130R-mutkassa. Päätöskisassa Kiinassa Alonso ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon ja varmisti Renault-tallille valmistajien mestaruuden.
Kaudella 2006 Alonso kamppaili mestaruudesta Schumacheria vastaan. Yhdeksän paalupaikan putki kauden alussa siivitti Alonson vankkaan MM-johtoon, jonka Schumi kuitenkin kuroi umpeen kauden kolmanneksi viimeisessä kisassa Kiinassa. Italian GP:ssä Alonso pudotettiin viidenneltä paikalta 10. lähtöruutuun, koska tuomaristo katsoi espanjalaisen estelleen Felipe Massaa aika-ajossa. Alonso suivaantui rangaistuksestaan todeten, ettei F1 ole hänen mielestään enää urheilua. Kauden toiseksi viimeisen kisan Japanin GP:n alla MM-taiston paineet näyttivät vaikuttavan Renault-leiriin, sillä Alonso syytti julkisesti tallikaveri Giancarlo Fisichellaa siitä, ettei italialainen ollut tukenut häntä radalla. Japani kuitenkin käänsi MM-taiston Alonson eduksi, kun johdossa ajaneen Schumacherin Ferrariin sattui moottoririkko. Alonso varmisti toisen tittelinsä ajamalla Brasilian päätöskisassa toiseksi.
McLarenin tietovuoto ja Singaporen skandaali
Kauden 2007 piti olla Alonson riemukulkua, sillä hän siirtyi huippuvireiseen McLaren-tallin. Toisin kuitenkin kävi. Unkarin GP-viikonlopun tapahtumat johtivat lopullisesti siihen, että Alonson puhevälit katkesivat niin tallikaveri Lewis Hamiltonin kuin tallipäällikkö Ron Dennisin kanssa. Hamilton ei totellut aika-ajossa tallin ohjetta päästää Alonso radalla edelleen. Espanjalaiskuski kosti tämän pidättelemällä Hamiltonia takanaan varikolla. Alonso yritti myös kiristää talliltaan ykköskuskin asemaa uhkaamalla kertoa tietonsa Ferrarin ja McLarenin välisestä tietovuotojupakasta Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle. Lopulta McLaren sai tietovuodosta sadan miljoonan dollarin sakon ja menetti kauden valmistajien MM-pisteet. Alonso oli keskustelut tallin testikuljettajan Pedro de la Rosan kanssa sähköpostitse Ferrarilta vuotaneiden tietojen hyödyntämisestä.
Loppukaudesta Alonso jopa vihjaili McLarenin sabotoineen hänen autonsa rengaspaineita ja kauden päätöskisassa tarvittiin erityistarkkailija varmistamaan, että McLaren kohteli kuskejaan tasavertaisesti. Neljä osakilpailua voittanut Alonso jäi MM-pisteissä kolmanneksi, mutta vain pisteen päähän mestari Räikkösestä. Myrskyisän kauden jälkeen oli kuitenkin selvää, ettei Alonso voinut enää jatkaa McLarenilla vaan edessä oli paluu Renault'lle.
Alonso sai todeta tylysti, ettei Renault-auton iskukyky ollut enää samaa tasoa kuin hänen mestaruusvuosinaan. Pitkään näytti siltä, että espanjalaiskuski jäisi kokonaan ilman palkintopallisijoitusta. Kaikkien aikojen ensimmäisessä Singaporen GP:ssä Alonso ajoi kuitenkin sensaatiomaiseen voittoon 15. lähtöruudusta. Vuotta myöhemmin paljastui, että voiton taustalla oli tallitoveri Nelson Piquet juniorin tahallinen kolari, jonka avulla Renault järjesti turva-auton radalle heti Alonson varhaisen varikkokäynnin jälkeen. Tapahtumaketju nosti espanjalaiskuskin kilpailun kärkipaikalle. Renault-tallin johtoa rangaistiin jupakasta ankarasti, mutta Alonso on sitkeästi kiistänyt tienneensä kolarijuonesta. Hän sai myös pitää ykkössijansa. Singaporen jälkeen Alonso onnistui ajamaan voittoon myös seuraavassa osakilpailussa Fujin radalla. Hän päätti kauden vahvasti toiseen sijaan Brasilian GP:ssä.
Vihdoinkin Ferrarille
Kaudella 2009 Renault-autolla ei ollut asiaa kärkikahinoihin. Alonson parhaaksi tulokseksi jäi kolmas sija Singaporen GP:stä. Jo vuoden päivät jatkuneet sitkeät huhut Alonson siirtymisestä Ferrari-talliin toteutuivat lopulta espanjalaisen Santander-pankin suosiollisella avustuksella. Uuden pääsponsorinsa tuella Ferrari osti Räikkösen sopimuksen ulos ja palkkasi Alonson hänen korvaajakseen.
Alonso lunasti suuret odotukset ajamalla voittoon heti kauden 2010 avauskilpailussa Bahrainissa. Ferrarin vauhti kuitenkin hyytyi kauden edetessä ja Alonso sortui kauden ensimmäisellä puoliskolla hänelle harvinaisiin virheisiin. Ferrarin kiri alkoi Saksan GP:stä, jossa Alonso nostettiin Massan ohi voittajaksi kielletyllä tallimääräyksellä. FIA tutki tapahtumia mutta päästi Ferrarin pälkähästä 100 000 euron sakolla. Tallimääräyskielto päätettiin myös poistaa säännöistä. Voitot syksyllä ajetuissa Italian, Singaporen ja Korean osakilpailuissa nostivat Alonson MM-sarjan kärkipaikalle. Abu Dhabin päätöskisassa Alonsolle olisi riittänyt neljäskin tila mestaruuteen, mutta Ferrarin paha kömmähdys taktiikassa pudotti hänet katselemaan Vitali Petrovin Renault-auton perävaloa. Alonso ei päässyt ohi venäläiskuskista ja jäi seitsemänneksi. Pettynyt Alonso näytti kilpailun jälkeen Petroville epäurheilijamaisia käsimerkkejä.
Alonso ja Ferrari lähtivät luottamusta puhkuen kauteen 2011. Espanjalaiskuski joutui kuitenkin pettymään avauskisoissa, sillä Ferrari ei pystynyt vastaamaan Red Bullin ja McLarenin vauhtiin. Ferrari saavutti hieman kärkeä kauden edetessä, ja viimein Britannian GP:ssä Alonso pääsi juhlimaan kauden ensimmäistä - ja myös ainoata - osakilpailuvoittoa. Alonso taisteli kauden loppuun saakka MM-sarjan hopeatilasta, mutta joutui tyytymään neljänteen sijaan. Alonso solmi vuoden 2011 Espanjan GP:n yhteydessä kauden 2016 loppuun saakka ulottuneen jatkosopimuksen Ferrarin kanssa.
Kaudella 2012 Alonso taisteli pitkään maailmanmestaruudesta Vettelin kanssa. Yleinen käsitys oli, että Ferrari oli muita autoja jäljessä kehityksessä, mutta espanjalaiskuski sinnitteli kärjen mukana. Alonso voitti kauden aikana kolme kisaa ja oli 13 kertaa palkintopallilla. Ferrarin vauhdista kertoo jo se, että Alonsolle ei merkitty yhessäkään kisassa nopeinta kierrosta. Kauden päätöskisassa ehti jo näyttää siltä, että Alonso nousisi mestariksi, mutta lopulta Vettel kruunattiin kauden ykköseksi kolmatta kertaa peräkkäin. Alonso hävisi mestaruuden lopulta kolmella pisteellä.
Kaudella 2013 Alonso sijoittui jälleen loppupisteissä Vettelin jälkeen toiseksi. Tällä kertaa kärkikaksikon välille eroa kertyi peräti 155 pisteen verran.
Kauden 2014 moottoriuudistus söi Ferrarin iskukykyä, mikä osaltaan vaikutti myös Alonson suorituksiin. Kauden aikana hän nousi vain kahdesti palkintopallille, eikä MM-sarjastakaan hellinnyt kuin kuudes sija.
Viiden Ferrari-kauden jälkeen Alonso teki paluun McLarenille, josta hän lähti riitaisissa tunnelmissa kauden 2007 päätteeksi. Tällä kertaa McLarenin voimanlähteenä toimi japanilainen Honda, jonka kanssa tallilla oli hyviä kokemuksia parinkymmenen vuoden takaa. Kausi osoittautui kuitenkin todella vaikeaksi. Barcelonan talvitesteissä tapahtuneen rajun ulosajon seurauksena Alonso ei pystynyt osallistumaan kauden avauskisaan Australiassa. Seuraavissa kisoissa McLaren-Honda osoittautui auttamattoman hitaaksi ja epäluotettavaksi. Lopulta Alonso ylsi kaudella 2015 vain kahdessa kisassa MM-pisteille.