Kotimaa: Saksa Päämaja: Brackley, Iso-Britannia Auto: F1 W09 EQ Power+ Moottori: Mercedes M09 EQ Power+ Renkaat: Pirelli Tallipäällikkö: Toto Wolff Tekninen johtaja: James Allison Kisakuljettajat: 77 Valtteri Bottas, 44 Lewis Hamilton
Mercedes-Benz teki kaudella 2010 paluun F1-sarjaan omalla tallillaan yli 50 vuoden tauon jälkeen. Tallin historia on värikäs: Brawn GP:n edeltäjä Honda pyöritti F1-tallia kausien 2006-08 ajan ja saavutti yhden osakilpailuvoiton Jenson Buttonin ajamana Unkarissa 2006. Hondaa ennen talli tunnettiin nimellä British American Racing vuosina 1999-2005 ja sitä ennen nimellä Tyrrell vuosina 1968-1998. Tyrrell voitti yhden valmistajien maailmanmestaruuden 1971 sekä kuljettajien maailmanmestaruudet Jackie Stewartin voimin 1969, 1971 ja 1973.
Mercedeksen tehdastalli kilpaili formula ykkösissä 1954 ja 1955. Juan Manuel Fangio ajoi hopeanuolella maailmanmestariksi kumpanakin vuonna.
Mercedes kuitenkin vetäytyi pitkäksi aikaa kokonaan moottoriurheilun parista vuonna 1955 Le Mansin 24 tunnin ajossa tapahtuneen vakavan onnettomuuden jälkeen. Moottoriurheiluhistorian tuhoisammassa onnettomuudessa yli 80 katsojaa sai surmansa, kun Pierre Leveghin ohjaama Mercedes-auto syöksyi katsomoon ja syttyi palamaan. Myös Levegh menehtyi.
Mercedes palasi formula ykkösiin Sauber-tallin moottorintoimittajana vuonna 1993. Kaksi vuotta myöhemmin Mercedes aloitti pitkään jatkuneen yhteistyön McLarenin kanssa. Alkuvaikeuksien jälkeen Mika Häkkinen ajoi saksalaisvalmistajan moottoreilla maailmanmestariksi 1998 ja 1999. McLarenin ja Mercedeksen yhteistyö siivitti myös Lewis Hamiltonin maailmanmestaruuteen 2008.
Sensaatiomainen tähdenlento
Kaudella 2009 Mercedes toimitti moottoreita uudelle Brawn GP -tallille, joka voitti tulokaskaudellaan sensaatiomaisesti sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet. Brawn saavutti ensimmäisenä tallina 55 vuoteen kaksoisvoiton heti ensimmäisessä kilpailussaan Australian GP:ssä 2009. Edellisen kerran tähän oli yltänyt juuri Mercedes. Kauden jälkeen Mercedes ilmoitti ostaneensa Brawn-tallin, joka sai nimekseen Mercedes Grand Prix.
Brawn GP -talli syntyi Hondan lopetettua F1-tallinsa rahoittamisen kauden 2008 jälkeen. Tallin tulevaisuus oli Hondan ilmoituksen jälkeen muutaman kuukauden ajan vaakalaudalla. Lopulta tallipäällikkö Ross Brawn leikkasi siivet villeinä käyneiltä ostohuhuilta lunastamalla tallin itselleen yhdellä punnalla. Kaudella 2009 Brawn hyötyi siitä, että Honda oli edellisvuonna panostanut valtavasti resursseja kehittääkseen kilpailukykyisen F1-auton, joka ei kuitenkaan koskaan ajanut Hondan nimellä.
Uusi nimi, vanha kuski
Mercedeksen tallipäällikkönä jatkanut Brawn rikastui toimittuaan Ferrarin F1-tallin teknisenä johtajana 1996-2006. Hän piti Ferrari-uransa jälkeen yhden välivuoden, kunnes palasi F1:een Hondan tallipäälliköksi 2008. Brawnia pidetään etenkin taktiikkanerona. Ferrari-urallaan hän juoni useassa kilpailussa Michael Schumacherin ykköseksi nappiin osuneella varikkotaktiikalla. Brawn onnistui houkuttelemaan Schumin palaamaan takaisin formula ykkösiin ja Mercedekselle kaudeksi 2010. Mercedes GP:n ensimmäinen kausi oli kuitenkin pettymys: tallin parhaiksi tuloksiksi jäivät Nico Rosbergin kolme kolmatta sijaa.
Kaudella 2011 Mercedes lähti tavoittelemaan osakilpailuvoittoa, mutta talli ei yltänyt kertaakaan edes palkintokorokkeelle. Saksalaistiimin parhaaksi saavutukseksi jäi Michael Schumacherin neljäs tila Kanadan GP:stä. Tallikaveri Nico Rosberg ylsi parhaimmillaan viidenneksi Kiinassa ja Turkissa.
Rosberg ottaa avausvoiton
Kausi 2012 jäi tallin historiaan. Sarjan kolmannessa GP:ssä Kiinassa Rosberg nappasi tallille ensimmäisen paalupaikan sitten Juan Manuel Fangion vuonna 1955. Samassa aika-ajossa Schumacher sijoittui kolmanneksi, mutta hän nousi rangaistusten myötä toiseksi. Samassa kisassa Rosberg otti uransa ensimmäisen voiton.
Rosberg otti vielä toisen sijan Monacossa, ja Schumacher sijoittui Euroopan GP:ssä kolmanneksi, mutta kauden loppu oli tallille karmea. Kuuden viimeisen kisan aikana vain Schumacherin päätöskisan seitsemäs sija toi tallille pisteitä. Valmistajien MM-sarjassa Mercedes putosi viidenneksi Lotuksen taakse. Kauden päätteeksi Schumacher päätti loisteliaan uransa lopullisesti. Hänen tilalleen Mercedes hankki Lewis Hamiltonin McLarenilta.
Kaivattu mestaruus
Kausi 2013 oli Mercedekselle vielä taistelua Red Bullin ylivoimaa vastaan. Rosberg ja Hamiltoin saivat kuitenkin kahdeksan palkintopallisijan turvin nostettua saksalaistallin MM-taistossa toiseksi.
Mercedes satsasi kauden 2014 moottoriuudistuksen myötä uuteen autoon. Ja panostus kannatti: Hamilton ja Rosberg voittivat yhteensä 15 osakilpailua 19:sta. Merkkimestaruuden Mercedes kuittasi ylivoimaiseen tyyliin. Sama meno jatkui myös kaudella 2015. Kauden 19 kilpailusta Mersu-kuskit voittivat 16. Hamilton vai jälleen kuljettajien maailmanmestaruuden.
Mercedes-dominointi jatkui kaudella 2016: Hamilton ja Rosberg voittivat kauden aikana kaikki muut osakilpailut lukuun ottamatta Espanjaa ja Malesiaa. Tallin kaksikko kävi tiukkaa taistelua kuljettajien mestaruudesta. Hamiltonin neljän viimeisen kisan voittoputkikaan ei lopulta riittänyt, vaan Rosberg vei tittelin nimiinsä viiden pisteen erolla. Tallipisteitä Mercedes keräsi komeat 765.
Muutama päivä kauden päättymisen jälkeen Rosberg ilmoitti lopettavansa F1-uransa mestarina. Hänen tilalleen Mercedes valitsi Valtteri Bottaksen.
Hamilton ja Bottas siivittivät Mercedeksen valmistajien mestaruuteen myös kaudella 2017. Hamilton nappasi myös kuljettajien mestaruuden. Bottas voitti kauden aikana kolme kisaa: Venäjän, Itävallan ja Abu Dhabin GP:t.
Mercedesin F1-tallin sivut