68-vuotias nainen menetti valtavasti rahaa asennettuaan huijarien ehdottaman sovelluksen puhelimeensa.
68-vuotias nainen Singaporessa menetti leijonanosan säästöistään, koska lankesi nettihuijaukseen. Naisen tililtä siirrettiin pois 72 500 Singaporen dollaria, siis noin 50 000 euroa, kertoo The Straits Times.
Nainen ei halunnut nimeään julkisuuteen ja käytti haastatteluissa salanimeä Madam Abdul.
Näki somemainoksen ja päätti myydä omaisuuttaan
Nainen näki syyskuussa 2023 Facebookissa mainoksen, jossa kierrätysyritykseksi itseään mainostava E-Recycle tarjoutui ostamaan käytettyä huonekaluja ja elektroniikkaa, ja noutamaan ne kotoa ilmaiseksi. Nainen koki, että mainos tarjosi kätevän tavan myydä omia tavaroitaan.
Koska 68-vuotias halusi myydä muun muassa grillin, hän otti yhteyttä Facebook Messengerissä. Ostaja vastasi, ja kaksikko keskusteli WhatsAppissa.
Seuraavana päivänä nainen ja ostaja puhuivat puhelimessa. Kaupoista sovittiin. Ostaja kertoi siirtäneensä 50 dollaria naisen tilille, ja lupasi maksaa loput hinnasta myöhemmin. Siirtoa ei kuitenkaan pankkisovelluksessa näkynyt.
Nainen ajatteli, että siirto vie vain hieman aikaa, ja jätti pankkisovelluksen auki.
Lue myös: Luuletko tunnistavasi "paskapuheen"? Tutkimus selvitti, hoksaavatko ihmiset oikeasti palturin: "Haluamme kaikkia uskoa olevamme fiksuja..."
Ostaja kehotti lataamaan sovelluksen – sitten kaikki menikin pieleen
Ostaja kehotti naista lataamaan "kierrätyssovelluksen", jotta naisen myymät tuotteet voitaisiin listata noudettaviksi. Nainen totteli.
Pian tämän jälkeen hänen puhelimensa alkoi käyttäytyä oudosti. Kosketusnäyttö ei toiminut oikein eikä nainen voinut kieltäytyä toisesta puhelusta, joka oli tulossa kesken nykyisen soiton.
Ostaja vakuutteli, että vika on puhelimessa; nainen alkoi aavistella pahaa. Hän yritti poistaa asentamansa "kierrätyssovelluksen", muttei onnistunut.
– Kysyin häneltä, onko hän huijari. Hän sanoi, ettei ole, ja etten saisi loukata häntä vertaamalla häntä huijareihin, nainen kuvailee.
68-vuotias kuitenkin epäili ostajan motiiveja ja kertoi tapahtuneesta asuintoverilleen. Tämä neuvoi sammuttamaan puhelimen heti ja soittamaan pankkiin.
Lue myös: Kolme sekuntia ääntä riittää tekoälylle - Digihuijari voi varastaa lapsesi äänen vaikka TikTokista
Menetti 40 vuoden aikana kerätyt rahat
Pankki paljasti karun totuuden: naisen tilin käyttörajoja oli muutettu ja tämän keräämät kymmenien tuhansien säästöt oli siirretty pois. Eläkettä varten kerätyt varat olivat poissa.
– Kun kuulin, että melkein 90 prosenttia säästöistäni oli menetetty, halusin itkeä, mutta kyyneleitä ei tullut. Olen säästänyt yli 40 vuotta. Tiesin, että huijauksia tapahtuu, mutta silti tulin narutetuksi. Koin oloni turhautuneeksi ja typeräksi, nainen kommentoi.
Perhe aikoo keskittyä nyt rahavarojen takaisinsaamiseen. Tili jäädytettiin ja naisen pankkikortti pantiin vaihtoon. Nainen vaihtoi varmuuden vuoksi myös puhelimensa.
Myös rikosilmoitus on tehty, ja virkavalta vahvisti The Straits Timesille, että asiaa tutkitaan.
– Olen oppinut olemaan varovaisempi netissä. Olin liian innokas myymään tavarani nopeasti, 68-vuotias harmittelee.
Lue myös: Viisi keinoa suojautua huijauksilta – näin tunnistat viestin lähettäjän pahat aikeet
Lue myös: Petosten asiantuntija varoittaa "räjähdysmäisesti" lisääntyneistä huijauksista
Katso myös: Huijari soitti vahingossa huijauspuhelun poliisille – näin se eteni
1:00
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähteet: The Straits Times, The Star