Uusimpiin autoihin on tarjolla lukuisia lisävarusteita, jotka tekevät ajamisesta huomattavasti turvallisempaa. Tyhjän parkkiruudun havaitseminen, kaistavahti ja kuljettajan vireyttä vahtiva järjestelmä ovat vain esimerkkejä arjen liikkumista helpottavista ominaisuuksista.
Nykyautojen turvavarusteilla voidaan tehdä ajamisesta turvallisempaa niin kuljettajalle kuin muullekin liikenteelle. Parhaimmillaan modernit turvavarusteet helpottavat arkea ja toimivat ikään kuin kuljettajan ajokavereina.
Esimerkiksi Peugeotin katumaastureista löytyy vakiovarusteena kattavasti erilaisia turvallisuutta parantavia ominaisuuksia, jotka ovat kalliimmillakin merkeillä saatavana vain lisämaksusta.
Erityisesti uuden auton hankintaa harkitsevan kannattaa tutustua turvallisuusominaisuuksiin. Tässä seitsemän lisävarustetta, jotka parantavat ajoturvallisuutta ja tekevät pidemmistäkin ajomatkoista mukavampia.
1. Törmäysvaaran uhatessa auto jarruttaa itsestään
Hätäjarrutusjärjestelmä jarruttaa havaitessaan törmäysvaaran. Auton järjestelmä havaitsee potentiaalisen törmäyksen kohteen sisäänrakennetun kameran ja tutkan avulla.
Järjestelmä aktivoituu myös silloin kuljettajan avuksi, kun kuljettaja ei jarruta riittävästi. Jarrutusjärjestelmä voittaa siis jarrutusvoimallaan ja reaktioajallaan ihmisen ylivoimaisesti.
Jarrutusjärjestelmä varoittaa kuljettajaa ensin varoitusmerkillä, sitten äänellä. Vaaratilanteissa hätäjarrutus aktivoituu välittömästi.
Törmäysvaara voi syntyä esimerkiksi silloin, kun kuljettaja ei huomaa suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Järjestelmä tunnistaa niin muut ajoneuvot kuin kevyen liikenteenkin.
2. Kaistavahti varoittaa, kun ajokaista ylitetään
Aktiivinen kaistavahti varoittaa kuljettaa, mikäli hän on vaihtamassa kaistaa käyttämättä suuntavilkkua.
Kaistavahti aktivoituu yli 80 kilometrin tuntinopeutta ajattaessa. Kaistavahti varoittaa kuljettajaa ensin äänimerkillä. Jos kuljettaja ei reagoi äänimerkkiin, ilmestyy kojelaudan näyttöön varoituskuvake.
Kaistavahti auttaa estämään kaistaviivojen ylittämisen kuljettajan epähuomiosta tai muusta liikenteestä johtuen.
Esimerkiksi Peugeotin 3008 ja 5008 SUV -malleissa aktiivinen kaistavahtijärjestelmä kääntää itse ohjauspyörää ja pitää automaattisesti auton kaistaviivojen välissä.
3. Kuolleen kulman automaattinen valvonta
Kuolleen kulman valvonta estää niin ikään kuljettajaa kääntämästä ohjauspyörää kuolleessa kulmassa olevan ajoneuvon eteen. Järjestelmä ilmoittaa kuolleeseen kulmaan jääneestä ajoneuvosta ääni- ja varoitusmerkein.
Jos kuljettaja ei huomioi varoituksia, ohjauspyörä pistää vastaan, kun kuljettaja on ajautumassa kuolleessa kulmassa olevan auton kaistalle.
4. Vakionopeudensäädin 2.0 tuo uudenlaista turvaa
Mukautuva vakionopeudensäädin jarrutustoiminnolla sopeuttaa ennalta määritetyn turvavälin ja vakinopeudensäätimen perusteella auton nopeuden muuhun liikenteeseen.
Mukautuva vakionopeudensäädin tunnistaa esimerkiksi ohituskaistalle eteen siirtyvän auton hitaamman nopeuden ja jarruttaa kuljettajan puolesta. Vastaavasti edellä ajavan auton siirtyessä pois ohituskaistalta mukautuva vakionopeudensäädin kiihdyttää auton vauhdin takaisin ennalta säädettyyn nopeuteen. Ominaisuus on kätevä esimerkiksi ruuhkautuneilla moottoritieosuuksilla, joilla liikenteen nopeus voi vaihdella paljonkin.
5. Auto pysyy tiellä maastossa kuin maastossa
Luistonestojärjestelmä ja alamäkihidastin mahdollistavat uudenlaisen ajokokemuksen hankalassakin maastossa. Keskikonsolin Grip Control -säätimen avulla valitaan maastoon sopiva pitotila, jolla ajaminen lumessa, mudassa tai hiekassa sujuu sää- tai maasto-olosuhteista huolimatta.
Esimerkiksi erittäin kaltevissa mäissä alamäkihidastin säätää auton nopeutta automaattisesti mäen kaltevuuden mukaan. Näin auto laskeutuu mäkeä tasaisesti ilman, että kuljettaja joutuu käyttämään itse kaasua tai jarrua.
6. Älykäs pysäköintiavustaja etsii sopivan parkkiruudun
Pysäköintiavustinjärjestelmä käyttää kameroita ja muodostaa 360 asteen näkymän auton ympäriltä. Kuljettajalle pysäköintiavustaja on todellinen apuri: järjestelmä näyttää reaaliaikaisena kuvaa ylhäältä päin, mikä auttaa löytämään juuri sopivan kulman peruuttaa auto tyhjään paikkaan.
Järjestelmä myös tunnistaa sopivan pysäköintipaikan parkkihallissa tai parkkialueella liikkuessa kuljettajan puolesta.
7. Järjestelmä kehottaa pitämään taukoja, kun ajomatka on pitkä
Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä kehottaa kuljettajaa pitämään tauon, jos ajaminen on kestänyt yli kaksi tuntia ja vauhti on yli 65 kilometriä tunnissa.
Järjestelmä seuraa kuljettajan ajotapaa ja varoittaa, jos kuljettaja ylittää kaistaviivoja ilman vilkunkäyttöä. Kolmen varoituksen jälkeen järjestelmä varoittaa viestillä ja äänimerkillä, että kuljettajan kannattaisi pitää tauko. Järjestelmän voi kytkeä halutessaan pois päältä.